Gå til innhold

Lønn som sivilingeniørstudent

Anbefalte innlegg

Jeg lurer enkelt og greit på hva jeg bør ha i timelønn i sommerjobb/deltidsjobb når jeg går på 4. årstrinn i sivilingeniørstudiet på NTNU.

Tekna har visstnok en oversikt over gjennomsnittslønn for alle årstrinn, men denne har jeg ikke klart å finne.

Det er helt sikkert mange andre som lurer på det samme, for alle årstrinn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sommerjobb eller deltidsjobb i kasssa på Rema så får du ikkje noke ekstra bonus lønn for å holde på med eit uferdig studie, sidan siv.ing studiet ikkje gir deg noke ekstra fortrinn i jobben.

Dette kan sjølvsagt variere litt med kva slags jobb du tar, jobber du i eit ingeniørfirma så kan du i mange tilfelle få normal startlønn for ein siv.ing sjølv om du ikkje er heilt ferdig. Bedrifta har desverre ikkje noke plikt til å gi deg dette då du uten vitnemål er å klassifiserere som ufaglært arbeidskraft.

Eller er det her snakk om kor høg inntekt du må ha iløpet av semesteret for å holde studielånet i sjakk når du bur og studerer i Trondheim?

Lenke til kommentar

Det er snakk om hva slags timelønn man bør ha på f.eks sommerjobben, uavhengig av studielånet.

Jeg mener at hvis man har gått noen år på siving, så sitter man på en del kompetanse man ellers ikke ville hatt. Dette gjelder spesielt når man går på de siste årene. Dersom man jobber i en jobb der man benytter kompetansen mener jeg at man skal ha mer lønn.

Saken stiller seg annerledes dersom man sitter i kassa på Rema, da man kan være ufaglært når man utfører jobben.

Lenke til kommentar

Det er også veldig avhengig av arbeidsmarkedet, er arbeidsmarkedet godt og behovet for siv.ingeniører er stort så er det mange bedrifter som gir deg full lønn i håp om at du skal fortsette og jobbe der også etter du er ferdig utdanna.

Men egentlig så synest eg ikkje at du skal fokusere so mykje på lønna, er mykje betre at du får deg ein ekstrajobb i eit relevant firma med dårlig betaling en ein jobb med god betaling som ikkje er relevant. Arbeidserfaring kjem godt med når du skal søke jobb, det kan også danne grunnlag for høgare startlønn i tillegg til at du kan bruke av kompetansen i firmaet til å forbedre dine eigne karakterar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...