Gå til innhold

Win 2008 + WDS + WAIK + BDD

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

Sitter her og prøver å forstå meg på de nevnte teknologiene i overskriften. Skal nemlig prøve å få WDS på beina her, men jeg sliter med å skjønne hva som gjør hva her. Fra før av har sjefen snakket om WDS, WAIK og BDD, men uten å helt kunne gjøre rede for hva som er hva.

Såvidt jeg har skjønt trenger jeg WIM-fil av operativsystemet++ (i dette tilfellet WinXP Pro SP2), i tillegg til en boot.wim (som jeg har). Men det hele forvirrer meg.

Hvis noen kunne forklart meg kort hva som faktisk trengs, og hva som gjør hva her, hadde jeg satt stor pris på det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Du trenger bare WDS for å deployere ut OS, men WinXP har ikke image.wim. Disse filene finner du på installasjonsdvd'en til windows 2008 eller vista. Microsoft annbefaler å bruke den seneste boot.wim for WinPe boot.

For å kunne deployere et XP-image, må du lage deg et Capture image.

Sette opp en maskin med ferdig xp-sp3 og all programvare du trenger til klientene.

Lag en sysprep katalog på xp-klienten. Bruk sysprep for å lage en "out og the box" versjon av xp. Under første boot, må du boote mot nettverket og kjøre et capture image av xp-klienten...

Om der er mer du lurer på, så vet jeg du kommer til å treffe på flere skjær i sjøen, men still mest mulig konkrete spørsmål, så skal jeg prøve å svare...

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Har nå kommet et stykke lenger med WDS. Har lagt inn WDT og WAIK, og ting ser forsåvidt forståelig ut.

Kopierte ut boot.vim fra en Vista-DVD, og la inn under "Boot-images". Lagde deretter et Capture Image fra det, og la de også inn under "Boot-images".

Har fra før satt opp en bærbar med WinXP, og klargjort den med sysprep. Når jeg nå booter stopper den opp på feilmeldingen "wds client: there was a problem initializing wds mode".

Veldig lite informativ feilmelding, men har det noe med nettverksdrivere å gjøre? Andre tips?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kjører du domene?

Så vidt jeg forstår må du ha domene for å få WDS til å fungere riktig.

Jeg bruker 2 virtuelle maskiner. En som kjører DC og DNS. Den andre tar seg av WDS, DHCP, WSUS, SQL 2008 server express. Denne maskinen må være meldt inn i domenet osv....

Den feilmeldingen... Når er det den kommer? I hvilken del av nettverksbooten? Får du opp valgene med å velge bootimages fra WDS?

Husk at etter sysprep er kjørt på klienten, så må ikke maskinen få starte opp os'et.

Lenke til kommentar
Kjører du domene?

Så vidt jeg forstår må du ha domene for å få WDS til å fungere riktig.

Tester dette på en testmaskin, så det er samme maskin som kjører Windows 2008 Standard + AD/DHCP/DNS og WDS.

Fant noe på Google om at den rette maskinen må ha tilgang i AD til å kjøre Remote Installs, men ettersom WDS kjører på domenekontrolleren antar jeg at den har den tilgangen.

Men når dette skal i produksjon skal WDS forøvrig kjøre på en egen server, så det er greit for meg å notere at maskinen må ha de rette tilgangene i AD :)

Den feilmeldingen... Når er det den kommer? I hvilken del av nettverksbooten? Får du opp valgene med å velge bootimages fra WDS?

Ja, jeg får de valgene, og velger den jeg har kalt "Windows Longhorn Capture Image x86". Den starter opp med den "fine" grafikken fra Vista, også kommer feilmeldingen opp.

Husk at etter sysprep er kjørt på klienten, så må ikke maskinen få starte opp os'et.

Der er kanskje feilen. Jeg har vært for sen til å starte PXE noen ganger, slik at XP-logoen har kommet opp før jeg har rukket å skru av maskinen. Jeg bør kanskje reinstallere den og kjøre sysprep på nytt?

Lenke til kommentar
Du trenger ikke reinstallere XP-klienten, bare kjøre sysprep på nytt.

Da har jeg kjørt sysprep på nytt, og prøvd å boote opp Capture Image på nytt. Jeg får fortsatt den samme feilmeldinga. Event Viewer sier meg ikke akkurat så mye heller (den siste meldinga der er at klienten lastet ned noen filer fra TFTP). Ipconfig verifiserer også at jeg har tilgang til nettverket.

Gode råd og tips?

Lenke til kommentar
Sysprep har ingen betydning i ”capture image” sammenheng.

Lese igjen feilmeldningen …om mode…og korrigere din konfigurasjon.

Hei wiberos,

jeg skjønner jo forsåvidt at det er noe galt med konfigurasjonen, men jeg har ingen anelse hva. Jeg er helt ny på dette, og ikke har jeg funnet mye på Google heller. Hvis du har noen tips til spesifikke konfigurasjonsfeil, kom gjerne med dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Bruk boot.wim fra windows 2008 platen og lag et capture image fra den..

Jeg husker å ha lest en plass at vista sin er gamlere enn 2008 sin og ikke så bra å bruke. Har desverre ikke noen linker som forteller dette, men husker jeg hadde problemer selv med vista sitt boot.wim....

Lenke til kommentar
Bruk boot.wim fra windows 2008 platen og lag et capture image fra den..

Jeg husker å ha lest en plass at vista sin er gamlere enn 2008 sin og ikke så bra å bruke. Har desverre ikke noen linker som forteller dette, men husker jeg hadde problemer selv med vista sitt boot.wim....

Okey, det skal jeg forsøke.

Kom imidlertid "forbi" feilmeldingen. Startet cmd og kjørte wdscapture.exe, og så langt har det fungerte (64%).

EDIT: en ting til:

Når vi skal i gang med å lage WIM-image til Vista, må jeg installere en maskin da, og bruke capture image? Såvidt jeg vet er Vista HAL-uavhengig - men kan jeg opprette et image i f.eks WDT?

Endret av Izte
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Vel jeg fikk WDS til å capture et XP-image..

Har ingen aning om hva det er som du kan slite med.

Kan det være at WDS må kjøre på en egen memberserver?

Lenke til kommentar

Min prosedyre for XP image i MDT 2008:

Lager til maskinen i Virtual PC. Sysprepper maskinen. Booter mot nettverket. Bruker command promten i MDT Windows PE miljøet til å mounte opp mot distribusjons-share og bruker imagex til å fange image fra c: til nettverks-share.

I MDT importerer jeg imaget og deployer det via en Task.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Begynner å se på utrulling av Vista nå, og så langt fungerer det jo bra. Et par spørsmål:

1. Hva er forskjellen på ImageUnattend.xml og WDSClientUnattend.xml?

2. Når jeg ser på XML-filene er det jo en del innstillinger jeg vil forandre på, men bør jeg benytte et spesielt verktøy for dette? Blant annet administrator-passordet er tydeligvis kryptert (takke gud), så her må jeg jo få forandret dette.

Takk igjen for alle svar.

Lenke til kommentar

starter på WDS her om dagen selv, install etc gikk helt ok.

men når jeg skal rulle ut et image så finner klienten servern ok, men får bare "access denied" når jeg prøver godkjenne på servern (kjører service som høyeste brukern) så wds er på hatlisten nå

bruker egentlig ghost men fikk levert et wds image :(

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...