-iL- Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) (søking på "alternativ historie" ga meg veldig lite treff, så oppretter da en egen tråd) Jeg har enda ikke lest noe i denne genren, og leter da etter anbefalinger. Av smak liker jeg sci-fi, fantasy, krim, drama i den rekkefølgen. Har hørt på ett annet forum, at Harry Turtledove er ganske bra i små doser, og at hans World War bøker er ganske bra. (hvilken bok startet man med?) Og det må nesten være på engelsk. Endret 8. januar 2009 av -iL- Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Red Storm Rising av Tom Clancy er jo en klassiker. Skrevet i 1986 om en verdenskrig mellom øst og vest. Lenke til kommentar
cnon Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 A Short History of the Future av W. Warren Wagar Lenke til kommentar
pertm Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Hvis du liker å lese Engelsk vet jeg om litt Eric Flint har skrevet 1632 som er en by i år 2000 blir på mystisk vis flyttet til tyskland i 1632, midt i 30 års krigen. Det forsetter med flere bøker om hva som skjer videre etter som ting blir forandret. De starter å danne et USA i Europa som etterhvert blir USE og mye annet skjer. En del hisoriske folk spiller sin del etter hvert som Cromwell, Kardinal Richelieu, Wallenstein og en del andre. Den er ganske nøyaktig i hva de kunne ha hatt i den lille byen Grantville og hva de kunne ha klart å lage ettersom tiden går. Harry Turteldove har skrevet en del World war serie der aliens fra Alpha Centauri tror jeg det var kommer mitt i 2. verdenskrig. De har 1990 talls teknologi og venter ikke noe mer enn kanskje noen knekter til hest. Krigen blir enda mer intens enn 2. verdenskrig var. Han har også skrevet en par bøker der nordstatene ikke vant den amerikanske borgerkrigen (som da ikke var noen borgerkrig) Dette går til en krig nummer 2 og senere til WWI. Denne startet jeg på men jeg syntes det ble for kjedelig med for mye oppramsing av våpen og slikt. Nantucket serien av S.M. Stirling er hvor en øy utenfor USA blir flyttet til ca 1250BC og hva som skjer videre når de treffer på forskjellige folk. Er også interesangt hvordan noen reagerer med å ville prøve å beskytte noe som vil skje skjedde eller ville ha skjedd om mange år eller en folkgruppe som kanskje ikke eksisterer slik de tror. De klarer her å utvikle en del ting en del raskere fra starten enn de nok ville kunnet gjort i virkeligheten. En annen serie er Axis of Time som starter med at skip fra 2021 kommer til 1942. Serien starter med Weapons of Choice, jeg har ikke lest noe av denne serien. Jeg har ikke lest denne så jeg vet ikke hvor bra den er. Her er er liste med mye du får finne ut selv hva du vil se på. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_alter...history_fiction Endret 7. januar 2009 av pertm Lenke til kommentar
Gyrid Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg vil anbefale His Majesty's Dragon av Naomi Novak. Det er første bok i en serie. Så langt har 5 bøker blitt utgitt. Handlingen foregår under napoleons krigen: In this delightful first novel, the opening salvo of a trilogy, Novik seamlessly blends fantasy into the history of the Napoleonic wars. Here be dragons, beasts that can speak and reason, bred for strength and speed and used for aerial support in battle. Each nation has its own breeds, but none are so jealously guarded as the mysterious dragons of China. Veteran Capt. Will Laurence of the British Navy is therefore taken aback after his crew captures an egg from a French ship and it hatches a Chinese dragon, which Laurence names Temeraire. When Temeraire bonds with the captain, the two leave the navy to sign on with His Majesty's sadly understaffed Aerial Corps, which takes on the French in sprawling, detailed battles that Novik renders with admirable attention to 19th-century military tactics. Though the dragons they encounter are often more fully fleshed-out than the stereotypical human characters, the author's palpable love for her subject and a story rich with international, interpersonal and internal struggles more than compensate. Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 skuffende få anbefalinger her gitt og Red Storm Rising er da ikke Alternativ history... (har lest den) Lenke til kommentar
SteinErik Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Eit tips kan være å gå inn på Amazon.co.uk og Amazon.com og søke på bøker du vet om i sjangeren, og sjå hvilke andre som blir anbefalt i samme sjanger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå