Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vil jeg slippe unna førstegangstjenesten?

Gjest Guest_Pasifisten_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Pasifisten_*

Har fått lege erklæring på en betennelse jeg har i øvre mage regionen, har og 2 fingrer som ikke er helt fine. Rev de av i en arbeidsulykke. Dvs ytterste leddet er stivnet, og de tåler ikke mye kulde før jeg mister følelsen og får vondt i beinet. Nevnte dette til legen når jeg var på sesjon, og kunne sluppet unna pga det. Men jeg sa jeg trodde jeg kom til å greie det.

Men det står i erklæringen at jeg stor sett er frisk, men legen var ny så kan ikke historien min. Har nevn dette med mage osv tidligere, men til en annen lege.

Har og noen små plager med ene skyldneren, får krampe. Føles ut som ett bein skjærer opp muskelen. Og så har jeg søvnproblemer...

Vil jeg slippe unna? Eller vil det bli en kamp?..

Av unevnte grunner passer militæret dårlig, og jeg er ikke for militæret.

Men er litt nysgjerrig på om hvor strenge de er. Har hør om folk som har hatt større skader som må kjempe for å slippe. Men har og hørt at mange slipper unna med en gang.

Hvordan ligger det an i min situasjon mon tro? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du legeerklæring på alt du nevner her så vil du garantert få sleppe ja.

Dei er ikkje så strenge som før, faktisk er det kun 50% som blir tatt inn. I første omgang blir dei som ikkje kan gjennomføre tenesta sendt heim, dvs. dei med legeerklærling og sånt. Deretter vil også ein stor del av resten, som er i stand til å gjennomføre tenesta, bli sendt heim.

Lenke til kommentar

Når jeg i fjor var på sesjon så sa de at de kun tok i 3000 over hele landet

men om du vil slippe førstegangstjeneste er noe du må se på sjøl, jeg har ikke vært i tjeneste og kommer ikke til å være det heller (sa nei og fikk stemplet "uegnet")

Men etter det jeg har forstått så har du bare en sjangs, og det er sesjon.

Lenke til kommentar
Har fått lege-erklæring på en betennelse ...

[...]

Men er litt nysgjerrig på om hvor strenge de er. Har hør om folk som har hatt større skader som må kjempe for å slippe. Men har og hørt at mange slipper unna med en gang.

Hvordan ligger det an i min situasjon mon tro? :p

Kan bekrefte at de ikke er så strenge i år. For eksempel så fikk en bekjent dimme på grunn av en legeerklæring på en kneskade som skjedde for tre år siden. Kneet hans er nå bra igjen, men etter at han sa han ikke ville så slapp han.

I din situasjon ville jeg kontaktet dem, lagt frem ulempene med legeerklæringer, og protestert hvis de enda hadde ment du var egnet for førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Pasifisten_*

Du mener jeg bør kontakte dem før jeg skal møte frem?

Hvordan vil det fremme saken?

Leste litt på hjemmesiden deres at de ikke tar slikt over telefon eller e-post.

Takk for alle svar folkens. :)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Pasifisten_*

Ok. Skal møte opp på madla den 14.

Men jeg får ta kontakt med de, men jeg har forstå det at man må ta opp slikt når man møter opp.

Er litt sendt å sende brev om dette når jeg skal møte neste veke? :p

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Pasifisten_*

Ok.

jaja, jeg kan oppdatere tråden etter jeg har vært inne, eller når jeg er inne for den saks skyld.. Sikkert noen andre som kan ha utnytte av denne tråden.

Men flere innspill taes innspill taes imot med ett smil. Viss noen har mer info eller tips.

Takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar

Nå er det noen år siden jeg ble innkalt til sesjon, men jeg fikk et slik skjema jeg skulle fylle ut, og der huket jeg av at det var noe medisinsk som gjorde at jeg ikke var egnet til å gå i militæret.

Sendte så inn legeerklæring med det skjemaet, og noen uker etterpå fikk jeg et brev der det sto jeg slapp å gå til sesjon og ikke ville gå inn i militæret. Tror brevet sa noe om at jeg ikke skulle forlate landet på så så lenge og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...