Gå til innhold

Skal jeg balanseføre brettspill?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fører regnskapet til ei lita forening (brettspillklubb), og er usikker på hvordan jeg skal føre det når vi får nye brettspill. Hittil har jeg ført opp brettspill som en eiendel i balansen hver gang vi har kjøpt nye spill. Kjøp av spill blir da ikke en kostnad. Det fører også til at de spillene vi har fått gratis (sponset) blir ført som inntekt, og deretter balanseført som eiendeler.

Synes dere det er en god ide å føre brettspill som en eiendel? Balansesummen (inkludert brettspillsamling) er ca. 8000 kr, så det er ikke store greiene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde da du skulle føre opp alle eiendeler, og når du kjøper et brettspill så blir det jo en eiendel, og fører du ikke eiendeler så går jo ikke balansen ordentlig opp.

Du har sikkert mer greie på dette enn meg Sol79 for jeg er jo ikke ute av videregående men jeg sitter å jobber med økonomi og synes det hørtes litt rart ut.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Dette fremgår av NRS 8 - God regnskapsskikk for små foretak pkt. 4.3. Det vil si at anskaffelser på inntil kr 15 000 ekskl. ev. fradragsberettiget merverdiavgift eller med levetid under 3 år, kan kostnadsføres direkte. I praksis legges ofte den skattemessige vurderingen til grunn også for øvrige foretak.

Lenke til kommentar

Nei, da blir det ikke kostnadsført, jfr. NRS jeg siterte.

Kun eiendeler som koster kr 15 000 eller mer skal aktiveres, det andre skal kostnadsføres direkte.

Inventar skal avskrives med 20% per år fram til restsaldoen er på kr 15 0000, da kostnadsfører man hele restsaldoen.

Det sier seg vel i grunn selv at brettspill, dopapir og bindes ikke skal balanseføres.

Endret av Sol79
Lenke til kommentar

Ja, jeg tror jeg kjønner det nå når jeg så over et gammelt regnskap. blandet sammen resultatet og balansen :p så da skal det bare bli ført på kostnad siden på resultatet da?

Men er fortsatt ikke helt med på den med 15 000. hva med verktøy og sånn da? skal man bare slå sammen verktøy og sånn til 1 "saldo"?

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe som heter kostnadssiden, men alle eiendeler som kjøpes under kr 15 000 skal kostnadsføres direkte i resultatregnskapet.

Så lenge verktøyet koster under kr 15 000 pr stk, så skal det også kostnadsføres på samme konto.

6450 eller en annen konto i 6000-serien.

Man opererer selvsagt kun med en saldo på kontoen, men man har jo alltid mulighet til å se de forskjellige transaksjonene som ofte kan være lurt og tekste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...