Gå til innhold

Canon EOS450D - TV-mode, og andre "kreavtive" programmer

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg prøver ut dette programmet på mitt speilreflekskamera.

Jeg ser at jeg uten blits kan sette opp lukkertiden opp til 1/4000. Men med en gang jeg trenger blitz, så får jeg ikke satt den opp til mer enn 1/200. Er det slik det skal være?

Jeg prøvde en lukkertid på 1/1000 og F4.0 og ISO til 1600 da jeg skulle ta bilde av min ettåring som kom krypende i full fart mot meg på gulvet. Uten blitz ble det altfor mørkt, men frøys ettåringen uten å bli "blury".

Når jeg slo på blitz senket lukkertidsverdien seg til 1/200. Da jeg tok bildet igjen med blitz ble bildet selvfølgelig bedre lysmessig, men da ble ikke bevegelsen til ettåringen fryst og ble uskarpt/ikke "blury".

Anyone help :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei igjen, ja desverre skal det være slik. Det har med blitssynkroniseringen på det kameraet. Hadde du kunnet kjøre raskere lukkertid hadde det kommet et nytt problem. Nemlig at kameraet ikke hadde rukket å tenne blitsen før gardinen hadde begynnt å lukke seg igjen. Som hadde ført til at bare deler av bildet hadde fått blits og blitt riktig eksponert og resten hadde blitt mye mørkere etter "rullgardin prinsippet".

Men det er godt mulig at du kan få det første blidet lysere h.j.a. litt bildebehandling... :thumbup:

Lenke til kommentar
hei igjen, ja desverre skal det være slik. Det har med blitssynkroniseringen på det kameraet. Hadde du kunnet kjøre raskere lukkertid hadde det kommet et nytt problem. Nemlig at kameraet ikke hadde rukket å tenne blitsen før gardinen hadde begynnt å lukke seg igjen. Som hadde ført til at bare deler av bildet hadde fått blits og blitt riktig eksponert og resten hadde blitt mye mørkere etter "rullgardin prinsippet".

Men det er godt mulig at du kan få det første blidet lysere h.j.a. litt bildebehandling... :thumbup:

Tviler på at bildet blir bra med etterbehandling i form av justering av lysstyrken. Jeg ser knapt gutten på bildet.

Er det virkelig ingen moduser hvor man kan få større lukkertid enn 1/200 ved bruk av blitz?

Lenke til kommentar
Er det virkelig ingen moduser hvor man kan få større lukkertid enn 1/200 ved bruk av blitz?
Neppe med den interne blitsen.

Eksterne blitser kan ofte synkronisere ved raskere lukkertider ved å fyre av en serie med veldig raske (men svakere) blink mens lukkeren beveger seg i stedet for ett kraftig blink når lukkeren er helt åpen. Jeg antar at det også gjelder for Canons eksterne blitser.

Lenke til kommentar

Eksterne blitser kan ofte synkronisere ved raskere lukkertider ved å fyre av en serie med veldig raske (men svakere) blink mens lukkeren beveger seg i stedet for ett kraftig blink når lukkeren er helt åpen. Jeg antar at det også gjelder for Canons eksterne blitser.

Ja det går også med canons eksterne blitser. Min klarer også å blåse av en vanlig utlading med raskere lukkertider.

Lenke til kommentar

Ja det går også med canons eksterne blitser. Min klarer også å blåse av en vanlig utlading med raskere lukkertider.

Hvor høy lukkertid klarer du å sette? kommer det an på hvilken type blitz? Dyrere jo høyere lukkertid?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Hvor høy lukkertid klarer du å sette? kommer det an på hvilken type blitz? Dyrere jo høyere lukkertid?

Ved bruk av High-speed sync kan du bruke alle lukkertider som kameraet har,men det blir såkalt innfyllingsblist.

Canon "High Speed Sync"

• Compatible flashes: 580EX, 550EX, 430EX, 420EX
  • Compatible cameras: EOS-1 series film and digital, EOS-5D, EOS 30D, EOS 20D, EOS 10D, Digital Rebel XT, EOS-3 (refer to manual for older bodies)

Her er en forklaring på hvordan.Både for Canon og Nikon.

Edit:full omformulering av innlegget.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ved bruk av High-speed sync kan du bruke alle lukkertider som kameraet har,men det blir såkalt innfyllingsblist.

Canon "High Speed Sync"

• Compatible cameras: EOS-1 series film and digital, EOS-5D, EOS 30D, EOS 20D, EOS 10D, Digital Rebel XT, EOS-3 (refer to manual for older bodies)

Det fungerer også på de som har kommet senere som f.eks 450d'en ;)

Lenke til kommentar

Canon "High Speed Sync"

Hva med denne: http://photography.shop.ebay.com/items/_W0...p;_osacat=64353

Har den "High Speed Sync" ?

/Kenneth

Lenke til kommentar
En liten tanke: Egentlig burde det ikke hete kreative programmer, men programmer som dreper kreativitet... ;)

kan si meg litt enig, er jo ikke kreativt når kameraet selv gjør det:P

En som bare skyter grønn-firkant,vil vel føle seg veldig kreativ når han setter kamera på sport for og ta bilder av ungene som er på sitt første stevne,kanskje han føler seg på høyde med de fra lokalavisa pga. at h*n tør og vri på noen av knottene.

Men som et salgstriks fungerer det nok,tenk hva kunden tror om kameraet når h*a kan være kreativ på en så enkel måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...