Gå til innhold

6 1/2 års fengsel for piratvirksomhet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forbrytelser lønner seg.

... hvis du kommer deg unna.

Og det gjør du alltid... Politi ligger ALLTID bak tyv, aldri foran.

Ikke alltid, ser jo hvor mange folk som faktisk blir tatt for det de har gjort. Gjelder særlig drap og grove ran hvor de fleste i Norge blir tatt.

Lenke til kommentar

Dama mi stjal en pakke kopper en gang. Hu ble ikke tatt. Haha.

Veldig OT, men har noen tenkt over hvor lett det egentlig er å drepe noen i Norge? Si at jeg er psykotisk og vil drepe en random person i f.eks Lillehammer. En kort biltur senere, så kan jeg drepe en random person og bare sitte og le av politiet når de hverken finner motiv eller mistenkte noen steder. Hahahahhaha.

Men jeg tror ikke sjansen for å bli tatt for å drive med piratvirksomhet er særlig stor. Hvis politiet møter opp på døra mi fordi jeg laster ned sangen i blant, så tror jeg bare jeg ler stort av dem.

Lenke til kommentar

delvis OT: Når du snakker om nedlasting og hobby-pirat virksomhet som de fleste 14'iser driver med så kan du vell beskytte ryggen din ganske godt ved å lage en kryptert partisjon der alt det ulovlige havner med f.eks. TrueCrypt? Var i militæret med en paranoid anime-geek som krypterte PC'n sin i flere lag (partisjon, windows, og krypterte konteinere. Og hadde nøkkelfiler i tillegg), og PC'n hans ble beslaglagt fordi han lastet ned torrents på nettet der. Problemet var at de ikke kunne bevise noe, for de kom ikke inn på PC'n hans :p

Men tilbake til topic: Jeg synes slik komersiell piratvirksomhet som det snakkes om her er forkastelig. Det er greit nokk at en del av disse folka som en bivirkning hjelper til å fjerne SecuRoom og sånt, men det forsvarer ikke at de tjener på andres åndsverk. Jeg mener det er en stor forskjell på folk som laster ned et program med crack, og folk som selger piratkopiert materiale som en virksomhet, og sistnevnte burde straffes.

Lenke til kommentar

<quote>

Noen som vet hvordan Microsoft tar stikkprøver?

</quote>

se som har select-avtale må skrive under på at microSTOP kan komme og snoke når dem vil, generelt står det i avtalen at bedriften stiller ræva til microsoft's disposisjon.

Select-avtale gir større bedrifter, kommuner, stats-greier, noe rabatt, (noen få 10.000 av noen milioner kroner i licenser)

- da mottar bedriften ALLE M$ produkter, all dritten, eskevis med CD'er som påfylles hver måned, bedriften kan bruke alt de vil, og skal kjøpe licenser.. det er altså lettere å "ta i bruk litt for mye" - og da kommer microstop og flår deg - grundig.

Men hva du får i bot har du ikke lov å si (avtale) (det er et fantasibeløp dem tenker ut for deg)

-se for øvrig helse nord.

Lenke til kommentar
Med gratis programvare ville uautorisert kopiering vært et ikke-problem.

Man kan da fint forby vidredistribuering av gratis programvare. Gratis betyr ikke nødvendigvis ikke-lisensiert. Heller ikke alt basert på fri programvare (som sannsynligvis var begrepet du siktet til) kan distribueres fritt (hovedsaklig grunnet branding), selv om det aller meste kan det.

Det som er trist i denne sammenheng er at tilgangen på piratkopiert programvare (gratis eller skitbillig) hindrer utbedrelsen til fri programvare fordi fordelen i lisenskostnader blir borte.

Lenke til kommentar
Med gratis programvare ville uautorisert kopiering vært et ikke-problem.
Men hvor mange store selskaper er villige til å utvikle programvare bare for moro skyld?

Jeg antar det er min kommentar du sikter til. Det finnes i så fall to svar:

- Ganske mange selskaper er villige til å utvikle programvare for moro skyld. (Spill = moro)

- Svært mange selskaper har mål og mening med å utvikle gratis programvare. Mange av de tjener også godt med penger på det. (f.eks Opera, Firefox, Novell etc)

Lenke til kommentar

Jeg syns det er idotisk å laste ned musikk, men programvaregiganter som Microsoft fortjener å bli piratkopiert, og jeg støtter de fult ut. De er omtrent endeveldige på markedet, så på tide at de går konk og andre slipper til. Microsoft klarer ikke engang å lage windows versioner som folk liker! Vista ble jo århundrets flopp, må jo ha en monstermaskin for å få det til å fungere nogenlunde ordentlig.

Lenke til kommentar

Verden er nok desverre ikke så enkel. Den utbredte piratkopieringen av Microsoft produkter i "emerging markets" er kanskje den mest sentrale grunnen til at MS står så sterkt her. Og alle vet at når man først har begynt å bruke et system, så skal man ha veldig gode grunner til å bytte.

Ingen fortjener at produktene deres blir piratkopiert. Selv om piratkopiering av musikk, film og annen media er trist og leit for de det påvirker, er det ikke stort problem. Det er ikke markeder hvor enkeltleverandører dominerer, og heller ikke nødvendig for daglig interaksjon med resten av samfunnet. Dette er ikke tilfelle innen programvare og derfor er piratkopiering av kommersiell programvare et samfunnsmessig problem, og anngår oss alle!

EDIT: omformulering i siste setning, og fjernet brukerreferanse i første post.

Velkommen til forumet forresten tsxvetle :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Jeg antar det er min kommentar du sikter til. Det finnes i så fall to svar:

- Ganske mange selskaper er villige til å utvikle programvare for moro skyld. (Spill = moro)

- Svært mange selskaper har mål og mening med å utvikle gratis programvare. Mange av de tjener også godt med penger på det. (f.eks Opera, Firefox, Novell etc)

Jeg formulerte meg litt dårlig her. Selskapene jeg siktet til er selskapene som i dag tar seg godt betalt for sin programvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...