ilpostino Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 på bildet under er forgrunnen/statuen skarp mens bakgrunnen er uklar. hvordan oppnås denne effekten? (har forresten G9) Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 kort fortalt så lavest mulig blendertall. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Denne guiden gir svar på dette, og mer til: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477 Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (har forresten G9) ...og dermed kan du i prinsippet bare glemme det. Et kompaktkamera har alt for liten bildebrikke til at du klarer å oppnå selektiv fokus annet enn på veldig kort fokusavstand. Lenke til kommentar
Mirror Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Lavt blendertall(stor blender) og fokuspunktet satt på figuren. (Edit: ser at flere har svart før meg). Endret 7. januar 2009 av Mirror Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Høyt blendertall og fokuspunktet satt på figuren.(Edit: ser at flere har svart før meg). 'Høyt blendertall' blir nok ikke riktig nei. Det folk forbinder med høyt tall på kameraet i blendersammenheng, er jo liten blender - stikk motsatt av det trådstarter spør om. Så om man vil bruke høy/lav terminologien skal det nok være lavt blendertall. Endret 7. januar 2009 av ragamuffin Lenke til kommentar
Mirror Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Beklager raga, det du sier stemmer selvsagt og var det jeg mente å skrive også. Det gikk bare litt vel fort i svingene der gitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå