Gå til innhold

Western Digital RAPTOR 10K rpm SATA disk

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en Western Digital Raptor disk og Promise SATA kontroller her om dagen. I følge testen på http://www.storagereview.com/articles/2003...0WD360GD_1.html så skal dette være en disk som er utrolig rask og kan konkurere med 10K rpm SCSI disker. Fine tall i testen som dere så, men hvor er den vannvittige ytelsen i virkeligheten!? Fra før har jeg en Western Digital CAVIAR disk på 7200 rpm og 8meg cache.

Altså Raptor disken er rask, men jeg merker ikke noe forskjell fra den "gamle" Caviar disken! Så jeg må vel konkludere med at en slik disk på bare 36GB som koster ca. 1500 kr. IKKE er verdt prisen! Kjøp heller WDC1200JB disken på 120GB til samme prisen!

Bare noen ord fra meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ha den likevel jeg :)

Hvor kjøpte du den?

Har bestillt den hos flexi-data men først stod det bestillingsvare, så antatt 2x april, så ankommer 10. april og nå 9. mai. Står det samme hos komplett så det er sikkert Norek som "tuller".

Lenke til kommentar

Det kommer vel helt ann på hva man skal bruke den til. Skal man drive med semiprofesjonell eller profesjonell videoredigering kan det være greit med en SATA disk. SCSI anbefales om man skal drive med sånt. Det er ikke sikkert man merker forskjell ved vanlig bruk, men det kan være den forskjellen man trenger for å kunne redigere profesjonelt. Og ytelsen vil nok merkes bedre på store filer enn små... Det kan også være CPU, RAM eller HK som er flaskehalsen her.

Lenke til kommentar
Det kommer vel helt ann på hva man skal bruke den til. Skal man drive med semiprofesjonell eller profesjonell videoredigering kan det være greit med en SATA disk. SCSI anbefales om man skal drive med sånt. Det er ikke sikkert man merker forskjell ved vanlig bruk, men det kan være den forskjellen man trenger for å kunne redigere profesjonelt. Og ytelsen vil nok merkes bedre på store filer enn små... Det kan også være CPU, RAM eller HK som er flaskehalsen her.

Tja .. spexxa hans er jo ganske greie da .. ;-)

Lenke til kommentar

Du vil ikke merke forskjellen før du driver med applikasjoner som leser/skriver mye til disken. Lagring av spill i CM ( :D ), video redigering også vidre.

Men til vanlig bruk vil du ikke legge merke til mye forskjell.

Dette burde du visst fra før. :p

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er noe rart at du ikke merker forskjell på Raptor 36GB og Caviar 120GB. Raptor har RPM'en på sin side, men en 120GB disk vil virke raskere enn en 36GB fordi dataene er mye tettere pakket, slik at disken får med seg mer data per omdreining. En 120GB Caviar vil f.eks. få med seg over 3 ganger så mye per omdreining som en 36GB Raptor.

Lenke til kommentar

Hei!

Har du faktisk fått tak i raptor disk alt? fra komplett? trodde ikke de fikk inn diskene der før i starten av mai jeg? Hvordan er det forresten med strømkontakt på de? har sett noe overganggreier for å kunne bruke vanlige strømkontakter osv? hvordan er greiene der a?

Magnus

Lenke til kommentar

en 120GB disk vil virke raskere enn en 36GB fordi dataene er mye tettere pakket, slik at disken får med seg mer data per omdreining.

Er dataene pakket slik at de ligger tettere på den måten? Er det ikke bare "sporene" som ligger tettere, mens selve datatettheten per spor er like høy?

Lenke til kommentar

Hey!

Jeg kjøpte disken forde jeg var nyskjerrig på SATA, og på ytelsen så klart. Jeg hadde aldri giddi å kjøpt en 7200 rpm SATA disk over vanlig ATA. Men Raptor er jo en 10K rpm disk... Det var ikke lese og skriveytelsen jeg så etter, for der er jo Caviar disken rask nok for meg. Men søke/access tiden var det jeg så på. Og på dette er jo Raptor mye raskere enn Caviar, iallefall på papiret som det heter :-?

Søke/access tid trodde jeg betydde mye for hvor responsiv en disk er. Men man må vel over på 15K rpm Cheetah SCSI disker for å merke LITT forskjell i vanlig Windows bruk da...

RaZoR_ det er vanlig 4-pin kontakt på Raptor, så det er bare å plugge inn en slik en. Trenger IKKE den overgangen.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke det er noe rart at du ikke merker forskjell på Raptor 36GB og Caviar 120GB. Raptor har RPM'en på sin side, men en 120GB disk vil virke raskere enn en 36GB fordi dataene er mye tettere pakket, slik at disken får med seg mer data per omdreining. En 120GB Caviar vil f.eks. få med seg over 3 ganger så mye per omdreining som en 36GB Raptor.

Raptoren har en plate på 36 GB. 120 GiB Caviar har tre plater på 40 GiB, så om dataen er tettere kommer ann på størrelsen på platene.

Lenke til kommentar

Jeg skal også ha en raptor, men skulle de ikke komme i flere strørrelser også da?

synes 36gb er for lite.. venter til de nærmer seg 80gb i hvertfall... 80 er minimum størrelse på ny disk jeg kjøper, jo mer dritt du har plass til og jo fullere disken er, jo bedre merker du også at disken yter

det er jo førstes når disken din er ganske stappa at de begynner å bli virklige trege.

men ja.. åssen er støynivået? ikke at det bryr meg så mye men, de sa jo den skulle være stillegende pga lagrene de bruker.

Lenke til kommentar

Mine vifter overdøver støyen fra Raptor disken. Den er stille nok for meg iallefall...

Det lønner seg IKKE å boote fra RAID 0 oppsett. Kjedelig hvis du klarer å ødelegge arrayet da så mister du alle data... Så singel disk løsning er mye tryggere.

Lenke til kommentar
Det lønner seg IKKE å boote fra RAID 0 oppsett. Kjedelig hvis du klarer å ødelegge arrayet da så mister du alle data... Så singel disk løsning er mye tryggere.

Hvorfor skal du ikke boote fra et raid-0 oppsett? Hvis du kun har os og programmer/spill på diskene og har gode rutiner for for å ta kopi av kritisk data til en tredje disk, så er det ikke noe problem å miste arrayet. Det er bare å installere på nytt.

Uansett er det forsvinnende liten sjanse for at arrayet skal ødelegges selv om du har to disker.

Det blir som å tippe lotto med en eller to rekker. Sjansen for å vinne er fortsatt uhyre liten.

Lenke til kommentar

Men hvor får dere diskene fra? Komplett? Der står det jo at de ikke kommer inn før i starten av mai. Men er det bare at de sender ut fortløpende som de kommer, og ikke regner med å ha noe lager før i mai ?

Hvordan er støyniåvet på Raptor kontra vanlig wd 120gb se f.eks?

Magnus

Lenke til kommentar
Men hvor får dere diskene fra? Komplett? Der står det jo at de ikke kommer inn før i starten av mai. Men er det bare at de sender ut fortløpende som de kommer, og ikke regner med å ha noe lager før i mai ?

Jobber i butikk selv, og spesielt Canon er trege med å levere nyheter etter lansering. Da er det slik at vi har en venteliste og ringer de som står på venteliste fortløpende som vi får inn varene (vi får vanligvis en eller to om gangen av relativt ferske nyheter). Derfor kommer ikke nyhetene ut i utstillingsvinduet vårt før vi har de på lager. Mulig Komplett gjør det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...