Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Erfaringer med Chieftec sine diskrammer? SNT-2131

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer anskaffelse av en boks som skal brukes som NAS boks, det viktige for meg er at støynivået blir relativt rolig, samtidig som at det er lett å vedlikedholde disker når noen skulle ta kvelden. Derfor vurderer jeg diskskuffer av denne typen:

https://prisguiden.no/product.php?productId=48423

Er det noen som har noe erfaring med lydnivået på de?

Hører noe snakk om at vifta bak genererer en del støy, er dette tilfelle og er det i så tilfelle lett å få gjort noe med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg har en to stykk SNT-3141

Og det er strengt talt samme enhet, men de har en ekstra plass til HDD.

Støynivået med standardvifta er ikke så alt for hyggelig, og skal du plassere NAS boksen et sted der støy er et problem anbefaler jeg at du bytter ut vifta med denne Denne passer best til enheten på grunn av at en standard 80mm vifte er 25mm tykk, noe som vil medføre mye kutting for og få den til og passe. Den vifta jeg linket til er bare 15mm tykk.

Og bytte vifta er ikke store heksekunsten, så det tror jeg ikke du trenger forklaring til.

Eneste som blir er når du skal ha strøm til viften, enten så tar du bare og fører vifteledningen ut og gir den strøm, men da vil en rød LED lyse i fronten. Dette lyset skal normalt sett indikere at viften har stoppet.

Eventuelt kan du koble viften til den originale viftekontakten, men dette er ikke en standard viftekontakt. Så litt "mekking" med og lodde på kontakta fra den originale viften må en da påregne..

Håper det hjelper noe.. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Takker for tips! :)

Hvordan blir støynivået med disker i når du har fikset vifteproblemet?

Planen er å sette en liten server med 4 slike under tv-bordet, så det er jo ønskelig med ikke alt for mye bråk.

Etter jeg fikset vifteproblemet er støynivået absolutt levelig. Og jeg vil tro det skal gå helt fint og ha det i stua uten og irritere seg grønn over støynivået. Men er stua helt stille vil det nok være hørbar støy

En kan da bruke en viftestyring, for og så finne den kombinasjonen som gir lavt støynivå og god nok kjøling til diskene, Det er en viftestyring på diskramma (om en skal koble vifta til den originale viftekontakta på diskramma), men den viftestyringen kan kun justere hastigheten et lite hakk ned. Skal en ikke bruke viftekontakten på diskrammen kan det være en fordel og bruke en ekstern viftestyring som er trinnløst variabel. Som feks. denne.

På min ene diskramma mi har jeg en slik zalman vifte jeg linket til i forrige posten min, og en slik viftekontroll, og det fungerer utmerket.

(Finn for all del ikke på og kjør denne passivt, med mindre en liker varme disker ;) )

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg glemte og nevne en ting: Kobler du viftene til ekstern strøm, og ikke bruker den viftekontakten som er på diskramma så vil en høyttaler pipe når en starter opp maskinen, en kan da trykke på "reset" knappen forren på diskrammen og den vil holde kjeft til en restarter maskinen. En kan eventuelt "fikse" dette ved og ødelegge buzzeren bak på diskramma. Er det jeg har gjort med ene diskramma mi. En kan ødelegge buzzeren ved og trykke en tynn skrutrekker nedi den. (er et lite hull på toppen)

En kan også koble viftene til viftekontakten på diskramma, jeg sjekket litt nærmere i dag på ene diskramma mi, og det er mulig og koble viften til den orginale viftekontakten uten og måtte bytte kontakt på vifta. En må dra av plasten rundt viftekontakten på diskramma, så en kun sitter igjen med de tre metallpinnene, en kan da koble til vifter med standard viftekontakt.

En kobler da til slik at de to "tappene" på viftekontakten på zalman vifta peker vekk fra kretskortet.

10-fan_header_install.jpg

(det er de "tappene" på den brune viftekontakten som blir holdt i bildet jeg snakker om)

Hvilken metode er det du har tenkt og bruke?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Testet med en i går kveld, viste seg å være en grei sak å få skiftet ut viften hvertfall.

Dog var det ikke særlig greit å fjerne plasten, så jeg valgte å heller bare "drepe" høytaleren med trikset ditt, og heller bare montere viftestrøm fra HK. Og ved bruk av den viften og kontrolleren du nevnte ble det veldig stille. :)

Har dog ikke fått disker å koble i enda for å sjekke temperatur/lydnivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...