Galexon Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg er 18 år, har vært på sesjon, blitt tjenestedyktig, og fikk vite at jeg var mest attraktiv dette året, og i og med at jeg satte opp luftforsvaret (luftvernsartilleri) som ønske, er det mest sannsynlig juli måned eller august som blir innrykk, om jeg blir innkalt. Nå har det seg slik at jeg går fra å være sikker på dette med førstegangstjeneste, til å bli usikker, alt etter humør osv. Jeg føler meg sterkt knyttet til hjemmet og familien, og vet at det kan bli vanskelig å være så lenge borte fra familien. Samtidig tenker jeg at jeg trenger erfaringen, i og med at jeg faktisk ikke skal bo hjemme hele livet. Jeg er ikke blant de sterkeste fysisk, men besto nå hvertfall sesjonen med glans Nå har det seg vel slik at de plukker ut de brukbare og de ubrukelige under rekrutten? Jeg har også hørt rykter om folk som er uheldige og havner i leie situasjoner, hvor det i noen tilfeller forekommer mobbing innad i "troppen" eller "kompaniet" (er litt grønn på det området enda ) , med andre ord at det til tider kan være litt tøft, ikke bare det som foregår på dagsordenen, men også mellom rekruttene. Jeg ønsker å gjøre rekrutten på Madla, i og med at jeg bor rett utenfor Stavanger. Er det noen måte jeg kan påvirke et eventuelt valg rekruttskole om jeg skal kalles inn til førstegangstjeneste? Hvor jeg sendes etterpå er egentlig ikke så viktig for meg. Og kanskje det spørsmålet jeg tenker mest på; Er det mye "grønn tjeneste" i luftforsvaret (luftvernsartilleriet) ? Skal jeg først i militæret, vil jeg jo helst oppleve noen spennende øvelser på skauen, altså "leke krig" Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Du må rett og slett glemme alle "rykter" du måtte høre om militæret, for mer eller mindre alt er bare tull. Ingen kommer til å mobbe deg, hvertfall ikke de i troppen din, befalet ser svært mørkt på slik oppførsel. Ellers så trenger du ikke bekymre deg om du ikke er i så god form fordi det tar ikke lang tid før du er i form når du først er inne. Endret 7. januar 2009 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Du må rett og slett glemme alle "rykter" du måtte høre om militæret, for mer eller mindre alt er bare tull. Ingen kommer til å mobbe deg, hvertfall ikke de i troppen din, befalet ser svært mørkt på slik oppførsel. Ellers så trenger du ikke bekymre deg om du ikke er i så god form fordi det tar ikke lang tid før du er i form når du først er inne. Takk for at du tar deg tid til å svare så sent, og takk for beroligende svar Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Du må rett og slett glemme alle "rykter" du måtte høre om militæret, for mer eller mindre alt er bare tull. Ingen kommer til å mobbe deg, hvertfall ikke de i troppen din, befalet ser svært mørkt på slik oppførsel. Ellers så trenger du ikke bekymre deg om du ikke er i så god form fordi det tar ikke lang tid før du er i form når du først er inne. Enig med deg, men man kan heller ikke vær for hårsår heller. Sikkert en del ting som kan oppfattes som mobbing men som kun er ment som spøk, noe ALLE blir utsatt for en eller annen gang. Går man inn i militæret totalt blottet for selvironi, jo da kan det gå en liten periode før man føler at man "passer inn" og skjønner at ting ikke er ment som alvor. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Ja, det er veldig mye spøking rundt fra de fleste, det skaper bare god stemning. Mobbing er derimot å fortsette over en lengre periode selv etter at personen har vist at han ikke vil bli behandlet slik. Føler man at det blir for mye så snakker man bare til personen(e) en og en og sier at de skal slutte. Endret 7. januar 2009 av Bruktbilen Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Har faktisk aldri hørt noe om alvorlig mobbing i forsvaret, for alt jeg vet kan det være ikke-eksisterende (men litt småspøking forekommer jo selvsagt). Dette kan ha sammenheng med at ingen vil være på skytebanen sammen med en som er forbanna på deg og har et stort og farlig våpen som er ladd? Du vil oppleve et ganske godt samhold med de andre soldatene gjennom førstegangstjenesten (særlig rekruttskolen), og dette fører til at mobbing så å si ikke lar seg gjøre. Militæret er ikke som å gå på skole sivilt: dere bor sammen, spiser sammen, arbeider sammen, dusjer sammen og går på dass sammen. Det er ikke rom for mobbing i en slik setting. Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Tror ikke jeg er noe særlig utsatt for å bli mobbet heller, er bare at jeg har hørt litt rykter, noen historier, noe som innebar noen utslåtte tenner osv. Men tidene kan ha endret seg? Lenke til kommentar
NT84 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Tror ikke jeg er noe særlig utsatt for å bli mobbet heller, er bare at jeg har hørt litt rykter, noen historier, noe som innebar noen utslåtte tenner osv. Men tidene kan ha endret seg? Førstegangstjeneste og militær tjeneste generelt bærer slett ikke preg mobbing, har ikke opplevd det selv og heller aldri hørt noe om det. Har veldig mange venner som jobber militært rundt om i landet, og mobbing er rett og slett bannlyst. Er du ikke blitt voksen når du kommer dit, så må du ihvertfall begynne å bli det. Er ikke plass til å mobbe andre. At enkeltsituasjoner har oppstått kan godt hende, men da kanskje helst mellom 2 enkeltindivider, ikke en slik gruppering av mennesker som rotter seg sammen mot 1 og slår ut tenner osv. Gled deg til du skal inn i militæret, morsom opplevelse. Og du treffer mange nye venner, det er veldig god relasjonsknytting troppene imellom. Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Blir jeg innkalt, vil jeg gå inn i tjenesten med en positiv innstilling i forhold til medsoldater. Jeg er dessuten ikke en person som mobber andre. Så det skal vel gå greit. Det er forøvrig andre ting jeg også tenker på, som for eksempel at søsteren min skal konfirmeres til våren, og jeg ønsker selvsagt å være tilstede. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Du får perm til det. Forsvaret er ganske greie på det der. Feks, om det er familiekrise eller noe dødsfall osv, så får du dra på dagen/så fort det lar seg gjøre og skaffe flybilletter. Om feks det er ting som bryllup/konfirmasjon osv, så får du også dra såfremst du søker 2 uker i forveien. Så ikke tro at du er FULLSTENDIG fanget. ^^ Militæret var en bra opplevelse for meg. "Venner for livet" stemmer så og si. Samholdet er utrolig godt og man finner på utrolig mye kult etter endt tjeneste. Kan virkelig anbefales. Angående "mobbing" så tror jeg ikke du skal bry deg om det. Bare ha litt selvironi når du går inn så vil det gå fint. Eneste "mobbinga" jeg opplevde var mellom troppene/kompaniene. Kan vel ikke kalles mobbing da, mer vennskapelig rivalisering. Alle er jo i den beste troppen, uansett. Er ihvertfall det befalet sier til dere. "Dere er kremen av norsk ungdom, dere er i den beste leiren, i det beste kompaniet og i den beste troppen osv osv osv". Kort og godt - Militæret er ikke noe du vil angre på. Jeg har ikke møtt en eneste person som angrer på at de fullførte førstegangstjenesten. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå