Gå til innhold

Hjelp! skal kjøpe første videokamera

Anbefalte innlegg

Trenger virkelig hjelp. Fikk penger til jul til å kjøpe videokamera. Har aldir brukt eller eid et videokaera tidligere så jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter. Har fått et barn og av den grunn skal det nå handles. Lurer på om det finnes et greit valg som feks canon 450 d sitt fotoapparat. Hvilket videokammera kan være et greit kjøp? Er det noen som utmerker seg? Takker for tilbakemelding

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på om det finnes et greit valg som feks canon 450 d sitt fotoapparat. Hvilket videokammera kan være et greit kjøp? Er det noen som utmerker seg?

min personlige favoritt er canon hf100 som du får gode tilbud på om dagen. den har vært testvinner mange steder, lagrer film til minnekort og er svært kompakt. sonys cx11 er muligens et lite hakk bedre, og litt dyrere. vil du ned i pris er panasonics sd9 sikkert brukbart. ellers kommer canon med spennende oppdaterte modeller om få uker, men de blir sikkert litt dyrere i begynnelsen i tillegg til at kronekursen for tiden er litt ugunstig for importørene.

Lenke til kommentar
Lurer på om det finnes et greit valg som feks canon 450 d sitt fotoapparat. Hvilket videokammera kan være et greit kjøp? Er det noen som utmerker seg?

min personlige favoritt er canon hf100 som du får gode tilbud på om dagen. den har vært testvinner mange steder, lagrer film til minnekort og er svært kompakt. sonys cx11 er muligens et lite hakk bedre, og litt dyrere. vil du ned i pris er panasonics sd9 sikkert brukbart. ellers kommer canon med spennende oppdaterte modeller om få uker, men de blir sikkert litt dyrere i begynnelsen i tillegg til at kronekursen for tiden er litt ugunstig for importørene.

Takker for svaret. skal se på det. Men er dette et såkallet hd kamera og er det noen fordel med harddisk?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det er med videokvalitet hos DV vs Harddisk, men å ta opp video på bånd er fortiden i mine øyne. Med lagring på harddisk/minnekort er det veldig fort gjort å slette opptak du ikke vil ha, eller bare fjerne deler av klipp du ikke er fornøyde med.

Sambo og jeg fikk kamera i julegave. Det virker som et bra kamera, men det er ikke HD. Når det finnes såpass mange relativt billige HD-kamera i dag, så ville jeg ha gått for et slikt et om jeg hadde kjøpt det selv.

Lenke til kommentar
Men er dette et såkallet hd kamera og er det noen fordel med harddisk?

dette er et high definition kamera, ja, men det lagrer til minnekort ikke harddisk om du var usikker på det. det er pluss og minus med harddisk - de er større og litt rimeligere, men ulempen er at de ikke tåler støt veldig godt, og et lite diskkrasj gjør at du sannsynligvis vil miste alt, med mindre du sender disken inn for en dyr recovery et eller annet sted.

med mange mindre minnekort sprer du risikoen og får et kamera med et minimum av mekaniske deler, pluss at det blir noe mindre i seg selv. minnekort blir bare rimeligere og rimeligere så det er ikke lenge før de konkurrerer med disk på pris også.

Lenke til kommentar

Bærbare mp3-spillere med harddisk har jo eksistert i mange år nå, og det har vel ikke vært noe utbredt problem at støt har ødelagt disse? Kamera med harddisk har gjerne også støtte for minnekort, så da har du den muligheten der også. Den beste løsningen er kanskje kamera med en ok mengde internt minne samt støtte for minnekort.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte HF100 for en måneds tid siden og er storfornøyd. Glimrende bilde med optisk billedstabilisering, ok lyd, ingen forstyrrende lyder fra drivverk eller harddisker på opptakene. Er lett og lite og ligger godt i hånden. Eneste "minus" er at AVCHD-filene som kameraet lagrer, er veldig tunge å jobbe med/redigere og krever sin maskin. Men billedkvaliteten blir jo desto bedre.

Endret av khare
Lenke til kommentar
Du har kanskje lagt merke til at det er ytterst få om noen mp3-spillere som kommer med harddisk nå for tiden, og det er en grunn til det..

iPod Classic selger fortsatt en god del, og det finnes en del andre med harddisk også. Det er selvfølgelig ikke mange av dem igjen, og grunnen til dette er naturligvis at det er strøm- besparende og vektbesparende med flashminne. Poenget mitt er uansett bare at vi er ikke på det eksperimentelle stadiet når det gjelder harddisker i bærbare enheter.

Lenke til kommentar

Takker for alle gode svar, har stor tillit til dere brukere her inne. men lese nettopp testen av det canon kamera som jeg ble anbefalt. Det kom ikke særlig godt ut. Panasonic gjorde det bedre, men heller ikke det ble så veldig bra. Kan det være riktig kamera? Testen var grundig og gjordt her på akam.

Lenke til kommentar
Takker for alle gode svar, har stor tillit til dere brukere her inne. men lese nettopp testen av det canon kamera som jeg ble anbefalt. Det kom ikke særlig godt ut. Panasonic gjorde det bedre, men heller ikke det ble så veldig bra. Kan det være riktig kamera? Testen var grundig og gjordt her på akam.

Ingen slår Canon på innendørsfilming. P.g.a. stor sensor og spesielt 25p.

Lenke til kommentar

Akam testet ikke Canon i 25p mode. Ønsket kanskje ikke at Canon skulle gjøre det for godt?

Profesjonel og grundig test av videokamera, se www.camcorderinfo.com

Video filmet i svært dårlig lys tidlig på morgenen sist i oktober, man kunne bare skimte folkene i bakgrunnen med det blotte øye. Avstand til folkene 350 meter, 10x zoom, 25p, Cine Mode, 1/12, f2.8

http://vimeo.com/2576314

Lenke til kommentar

se heller på denne testen du, de oppsummerer det ganske bra vs sd9

http://www.camcorderinfo.com/content/Canon...-Conclusion.htm

akams test konkluderer også med at hf100 er best på bilde dersom du leser litt mellom linjene, men på den tiden var prisen på sd9 veldig mye lavere, og det ble det i min mening lagt for stor vekt på. men stort sett, i godt lys og vanlig filming vil ikke forskjellen mellom de to være enorm - fordelene med canon kommer frem når ting er i bevegelse (mindre kompresjonsartifakter), når det er mørkt(mindre støy) og en del praktiske ting som feks at du ikke kan vise opptak direkte på tv med sd9 uten å ha strøm tilkoblet. sd9 mangler også tilkoblingsmulighet for ekstern mic og hodetelefon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...