Rosewell1983 Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Hei I desember gjorde jeg kjøp av 715andeler i SkagenHøyrente. Dette gjorde jeg i 3 transaksjoner over 25 dager. Jeg hadde 0.5% i pluss noe som utgjorde drøyt 300kr. Over nyttår falt plutselig profitten fra 0.5% til 5.2% i minus og jeg har nå et tap på ca 4000kr. har kontaktet Skagen kundeservice og jeg fikk dette svaret "På samme måte som i banken skal årets opptjente renter og avkastning beskattes i rentefond. Beregningen medfører en endring i fondsandeler og kurser ved årsskifte slik at du blir skattlagt i rentefond. Kursjusteringen ble utført 2. januar, men utdeling av avkastningsandeler i rentefondene hadde oppgjørsdato i går (05.01.2009). " Foreløpig har jeg ikke fått flere andeler selv om de hadde utdeling av andeler 05.01.2009 så jeg satser på at skandiabanken er litt treige med å oppdatere sidene sine. men jeg ønsker å spørre dere godtfolk for jeg er jo litt bekymret for om de har gjort noen feil. første transaksjon jeg gjorde, gjorde jeg i begynnelsen av desember 2008. Den var 34000kr. Så kom nr2 ca den 15desember på 32000 og nr3 var på 8000 29desember og jeg endte på 715 andeler i fondet. Rettferdiggjør dette at jeg skal få 4000kr i "tap"? jeg syns det var litt vel mye i og med jeg hadde andelene noen kun få dager i desember. Håper jeg får flere avkastningsandeler de nermeste dagene ellers blir jeg litt bekymret =D vi får se... takker for eventuelle svar... oppdatering: skjekket fondets hjemmeside og avkastning er 6.6kr per andel per 31.12.08 så dette tilsvaret "tapet" mitt. da bør jeg vel kunne forvente at tapet blir veid opp av flere andeler? satser på det...får vente å skjekke iløpet av uken Endret 6. januar 2009 av rosewell Lenke til kommentar
KS Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Fra fondets hjemmeside: "Gjennom året vil fondet tjene rente/avkastning på sine investeringer. Denne rente/avkastningen blir lagt til kursen på daglig basis. Ved årets slutt blir disse rentene oppgjort (kursen faller) og lagt til din fondsbeholdning, dvs. du får flere andeler. I tabellen under får du en oversikt over avkastning pr andel. Avkastning pr andel 31.12.2008 6,6007 NOK" En oversikt på kursutvikling siste tre mnd: Siste dag før rentene ble oppgjort var kursen ca 107,6. Kursen faller så med 6,6007 per andel pga at rentene blir oppgjort. Utifra grafen ser det ut til at kursen ikke falt så mye, noe som kan skyldes økning av underliggende markedsverdi den dagen. Ny kurs ca 101,2. Med 715 andeler mener jeg at du da burde få tildelt nye andeler tilsvarende: 715 * 6,6007 = 4719,5 kr. Med siste kursnotering på ca 101,2, vil det tilsvare ca 46 andeler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå