Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

fryser ofte 20 sek før fortsette som normalt.

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte akkurat 2 nye harddisker på 750gb som jeg har satt i raid 0 og installert vista 32 på. Jeg gjorde det fort og greit og stusser nå i ettertid over at da raidkortet spurte om hvor mye plass jeg skulle ha på partisjonen så sto den på tilnærmet 1,5tb by default og jeg valgte det uten å tenke over. I vista vises også partisjonen som tilnærmet 1,5tb selv om jeg trodde den skulle bli 750gb i raid 0? Anyhow så merker jeg at etter å ha brukt harddiskene i et par uker fryser dataen oftere og oftere i relativt lang tid og det begynner å bli jæskla irriterende. Har det med raid-intstillingene å gjøre?

specs:

asus p5k

e6750

2gb ocz gold ram

SDM PCIe SATA II 300 RAID 2P (SiL3132 PCI Express x1)

750gb samsung spinpoint

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor det fryser skal jeg ikke spekulere på uten mer data, men RAID-0 kan jeg fortelle deg fungerer slik at all data splittes i to og lagres havparten på hver disk, slik at du lese og skrive til begge to samtidig, og dermed få ca dobbel hastighet teoretisk.

Sidne dataene bare splittes så får du likevel full utnyttelse av harddiskplassen. Hvis du lagret et 1,5TB fil så splittes den i 2x750 og lagres halvparten på hver disk, altså får du fremdeles en total lagringskapasitet på 1,5TB.

RAID-1 og andre raidtyper med redudans derimot kan halvere lagringskapsiteten siden alt lagres dobbelt i stedet for å splittes (fordelaktig i tilfelle en harddisk ryker), men det skjer altså ikke med RAID-0 som du benytter, så det er ingenting galt med det du beskriver i forhold til størrelsen.

Hvorfor maskinen fryser kan ha med mye annet å gjøre og kan være helt uavhengig av harddiskene, men det kan selvfølglelig ha noe å gjøre med et problem med kontrolleren. Det er ikke det første stedet jeg ville begynnt å se etter problemet dog.

-Stigma

Lenke til kommentar

I windows task manager ser jeg at jeg har en task som heter system idle process som ligger på ca 88 hele tiden. jeg skjønner ikke hva det er og det går ikke å slå av... noen som vet noe?

og under performance står det:

Pysical memory:

total 2046

cached 1350

free 27

...det skjønner jeg ihvertfall ingenting av.. 27 free??

Endret av Dbsnike
Lenke til kommentar

idle process = det av prosessoren som ikke brukes. Om den ligger opp mot 100% så betyr det altså at maskinen ikke driver med særlig mye. Det er altså helt normalt at den er høy når maskinen ikke brukes tungt.

I forhold til de tallene du nevner fra performance så anntar jeg du bruker Vista for de samme tallene er ikke i min taskmanager (XP), så det er ikke så lett å se hva de refererer til. Hvis du faktisk bare har 27MB RAM ledig så er det jo vel lite, men jeg tror du kanskje mistolker tallene i så fall. Screenshot please? I uansett tilfelle så vil lite RAM neppe kunne forårsake at maskinen fryser helt i 20 sekunder om gangen som du sier skjer, så sånn sett er de kanskje ikke relevante til problemet.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...