Ballus Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) I det siste har eg, som mange andre skuleelevar (og arbeidande) gjort våre forsøk på å snu døgnet tilbake, slik at me kjem i takt med skule/arbeidsdagen igjen. I den forbindelse opplev eg, logisk nok, at eg blir trøttare mykje tidlegare på dagen, lat oss seie i halv 10 - 10 tida. Eg skulle gjerne likt å ha vært vaken litt lengre, kanskje rundt 11-12 tia, sjølv om eg må stå opp kvart på 7 neste morgon. Det eg då lurar på, er om det er skadeleg for helsa (båe i det korte og det lengre løp) og ta seg ein liten "ettermiddagslur" på ein halvtime - time kvar dag? Slik at ein klarar og halde seg vaken litt lengre enn til halv 10. Dette gjeld generelt òg, om det er skadeleg og dele søvna inn i 2 omgangar, isåfall kor skadeleg. Endret 6. januar 2009 av Ballus Lenke til kommentar
neadii Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Aner ikke hvor skadelig det er, eller om det er det i det hele tatt. Uansett, muttern mener at man legger på seg gradvis om man spiser tung mat før man legger seg. Vet ikke om dette er sant, men bryr meg ikke særlig om det ettersom at jeg sjøl skal opp i vekt. Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Har ikke noe bevis, men kan ikke tro det er skadelig. For en stund siden leste jeg om en svenske, som studerte i tillegg til å drive firma på heltid, tror han delte søvnen opp i 6 intervaller der han sov kanskje en time. Dette funket visst fint, han hadde minimalt med søvn, men pga den strenge rytmen klarte han det. Sto i den artikkelen hvor mye søvn et menneske trenger også. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg kan med største trygghet si at det ikke er skadelig i det hele tatt, sov godt. Lenke til kommentar
thaislap Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg sliter etter ferien selv med å få døgnet på riktig kjøl. Jeg er hjemme ca. 17.00 fra jobb. Da tar jeg en time på øyet og så spiser middag osv. Så legger jeg meg mellom 23-24 igjen. Fungerer greit, men jeg blir veldig trøtt sånn etter 13.00 på jobb. Jeg er B-menneske av rang, så jeg er vant med det. Lenke til kommentar
Brakballe Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Mere enn halve verden har en betydelig lengre pause på ettermiddagen der de sover en time Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg kan med største trygghet si at det ikke er skadelig i det hele tatt, sov godt. Ikke si det... The truth is always a half full cup in medicine. http://www.anythingbutwork.com/psychology/nap.htm Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Slik gjør jeg det i vertfall, sundt eller ei. Det hjelper meg og jeg føler meg bedre. Ved å sove litt på ettermiddagen får jeg ladet batteriet litt til kvelden. Viss jeg har hatt en hard og stresset dag er jeg fortsjatt sløv og stresset når jeg kommer hjem. Spiser litt mat og slapper av på soffaen og står opp en time senere (prøv å ikke sove for lenge, viktig! for da blir jeg sløv igjen) Formen er fin og jeg føler meg avslappet, får masse ekstra energi til å gjøre det jeg vill som f.eks trene, rydde og vaske, mekke bil osv. Samtidig er det fint for å løse hodepine problemer. Da bruker jeg alltid spise litt, ha i meg litt veske(vann) og sove en halvtime/time. Og vips løser du som regel hodepineproblemet uten medikamenter =) Lenke til kommentar
geebs Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Det er ikke no nytt fenomen i dyreverden at dyr tar seg en liten lur i ny og ne. Hannløver f.eks ligger og later seg og halvsover hele jævla tida så har vanskelig for å tro at noe som er så naturlig for ett pattedyr kan være skadelig for ett annet. Lenke til kommentar
Kazumo Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hvorfor skulle søvn 2 ganger daglig være skadelig? Kroppen trenger nok søvn, og du legger deg sansynligvis for sent på kvelden. Men hvis dette er et stort problem ser jeg ingen grunn til å la vær å sove på dagen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå