Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ettermiddagslur - Skadeleg for helsa?

Ballus

Anbefalte innlegg

I det siste har eg, som mange andre skuleelevar (og arbeidande) gjort våre forsøk på å snu døgnet tilbake, slik at me kjem i takt med skule/arbeidsdagen igjen. I den forbindelse opplev eg, logisk nok, at eg blir trøttare mykje tidlegare på dagen, lat oss seie i halv 10 - 10 tida. Eg skulle gjerne likt å ha vært vaken litt lengre, kanskje rundt 11-12 tia, sjølv om eg må stå opp kvart på 7 neste morgon.

Det eg då lurar på, er om det er skadeleg for helsa (båe i det korte og det lengre løp) og ta seg ein liten "ettermiddagslur" på ein halvtime - time kvar dag? Slik at ein klarar og halde seg vaken litt lengre enn til halv 10.

Dette gjeld generelt òg, om det er skadeleg og dele søvna inn i 2 omgangar, isåfall kor skadeleg.

Endret av Ballus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke hvor skadelig det er, eller om det er det i det hele tatt.

Uansett, muttern mener at man legger på seg gradvis om man spiser tung mat før man legger seg. Vet ikke om dette er sant, men bryr meg ikke særlig om det ettersom at jeg sjøl skal opp i vekt.

Lenke til kommentar

Har ikke noe bevis, men kan ikke tro det er skadelig. For en stund siden leste jeg om en svenske, som studerte i tillegg til å drive firma på heltid, tror han delte søvnen opp i 6 intervaller der han sov kanskje en time. Dette funket visst fint, han hadde minimalt med søvn, men pga den strenge rytmen klarte han det. Sto i den artikkelen hvor mye søvn et menneske trenger også.

Lenke til kommentar

Jeg sliter etter ferien selv med å få døgnet på riktig kjøl. Jeg er hjemme ca. 17.00 fra jobb. Da tar jeg en time på øyet og så spiser middag osv. Så legger jeg meg mellom 23-24 igjen. Fungerer greit, men jeg blir veldig trøtt sånn etter 13.00 på jobb. Jeg er B-menneske av rang, så jeg er vant med det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Slik gjør jeg det i vertfall, sundt eller ei. Det hjelper meg og jeg føler meg bedre.

Ved å sove litt på ettermiddagen får jeg ladet batteriet litt til kvelden. Viss jeg har hatt en hard og stresset dag er jeg fortsjatt sløv og stresset når jeg kommer hjem. Spiser litt mat og slapper av på soffaen og står opp en time senere (prøv å ikke sove for lenge, viktig! for da blir jeg sløv igjen) Formen er fin og jeg føler meg avslappet, får masse ekstra energi til å gjøre det jeg vill som f.eks trene, rydde og vaske, mekke bil osv.

Samtidig er det fint for å løse hodepine problemer. Da bruker jeg alltid spise litt, ha i meg litt veske(vann) og sove en halvtime/time. Og vips løser du som regel hodepineproblemet uten medikamenter =)

Lenke til kommentar

Det er ikke no nytt fenomen i dyreverden at dyr tar seg en liten lur i ny og ne. Hannløver f.eks ligger og later seg og halvsover hele jævla tida så har vanskelig for å tro at noe som er så naturlig for ett pattedyr kan være skadelig for ett annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...