Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger litt selvdisiplin(bor alene en periode)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg reagerte mest på var det med vaskemaskin. Jeg sliter riktignok med den vaskemaskinen jeg og samboeren har nå, og må ha ham til å vise meg ting titt og ofte (hva faen skal de ha samme symbol på tørk og vask etter? Jeg husker aldri hvilket som er hva, de er faen helt like). Greit at man kan slite med å forstå vaskemaskinen, men de fleste vaskemaskiner som bare er vaskemaskiner er totalt logisk, og noe de fleste burde kunne når de runder 15. Når de er 17 burde man være tilbakestående for å kunne unnskylde at man ikke kan det. Vri hjulet til det peker på den graden du skal vaske klær på. 40 grader for vanlige dongeribukser, og den slags, 60 for håndklær, 90 for veldig skittent undertøy og den slags (personlig bruker jeg 90 på alt av undertøy, uansett, men det er visst ikke nødvendig).

Først og fremst, med kjøkkenet. Finn ut hva som lukter. Om det er gammel mat kommer du til å få ett problem med bananfluer (ekle, ekle, ekle, ekle små vesener) og de forsvinner ikke med det samme du vasker, så der får du ett forklaringsproblem til mamma. Om du ikke orker å ta oppvasken med det samme, så skyll den. Skru vasken på det varmeste vannet, og skyll av så mye matrester som du klarer, før du stabler det fint. Når du da endelig tar oppvasken, fyll vasken med varmt, varmt vann. For å få det enda varmere, kok gjerne opp noe (dette er da ikke nødvendig prosedyre om du vasker opp med det samme, men om du lar det stå en stund er det gjerne greit å gjøre det slik). La oppvasken ligge i vannet til det har avkjølt seg akkurat nok til at du klarer å ha hendene nedi uten å få brannskader. Så vasker du, enkelt og grett. Har du skylt skikkelig, og latt dem ligge i bløt går det unna på null komma niks.

Når det gjelder ryddinga. Nå har jeg forklart deg hvordan vaskemaskin foregår. Samle sammen ALLE klærne. Alt av klær, og ta en liten konkuranse med deg selv. Hvor mye får du vaska på en dag? Klarer du å la vaskemaskinen gå kontinuerlig? For det er faen nesten umulig. Å være tilstede i det den er ferdig for å bytte innholdet er vanskelig. I samme slengen tar du alt av oppvask som ligger rundt om kring, denne samler du mens du har en vanlig bærepose hengende på den ene armen, slik at du bare stapper søpla nedi fortløpende. Fot i hose.

Lenke til kommentar
Når det gjelder mat så blir det mye frossenpizza, veldig mye frossenpizza...Og noe pasta da, men det har jeg blitt så lei av.

Sett opp følgende regler for deg selv:

- Du har lov til å kjøpe 2 frossenpizzaer i uken.

- Etter du har kjøpt ukens frossenpizza er området i butikken som har slikt FORBUDT område!

Gå rundt ellers i butikken og se på alt det andre digge som er å få kjøpt, kikk i varmdisken og kjøttdisken om det er noe du har lyst på. Spør gjerne betjeningen om tips, og se etter dagens tilbud. Sjekk på nettet om du finner noe nam. Spis ute på resturant en gang i blant, gjerne litt mer eksotisk enn du er vant med (ta med madammen).

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Lag noen nye vaner. Vend deg til å legge klærne der de hører hjemme når du har brukt de, og skitne klær legger du til oppvask. Dersom du lar en og en ting ligge å slenge vil du ende opp med det du har .. et rotehus. Ez-mode :)

Lenke til kommentar

Lag deg en timeplan!

Da sløser du ikke vekk så mye tid ettersom du ALLTID har noe du skal gjøre. Google Calendar funker fett til dette.

Så, hva er det du har lyst å gjøre i hverdagen? Lyst å lære deg noe kult? Noen mål du har lyst å oppnå?

Komme i form til bikinisesongen f.eks :)

Lenke til kommentar

Hva er best, leve i boss og dritt eller ha det ryddig og pent? Jeg selv er vel litt døsig av meg. Men jeg er egentlig ganske lur, når jeg er hos venninna mi så lager jeg maten. Og når hun er av meg, vasker hun opp! ^^

Siden vaskemaskinen min har lagt hanskene på hylla.

Endret av Nidaroo
Lenke til kommentar

Jeg har / har hatt samme problemene selv.. men svaret er ganske enkelt; hva sier du til deg selv? vil jeg fortsette og vasse i denne dritten? eller vil jeg gjøre no med det sånn at dama blir happy når hu kommer og sier 'jøss har du rydda?' etc.

eventually så vil dritten renne over og du vil bli så forbanna på alt rotet at du bare klikker og rydder opp alt på 2-3 timer i rein aggresjon ;p

Lenke til kommentar

Det som gjør at det blir pyton å rydde og vaske med en sånn "rutine" som du kjører, er at det jo er et sinnssykt prosjekt hver bidige gang. Slike ting man sliter med å gidde, kan det være lurt å gjøre lite av gangen. Prøv å sette av en halvtime hver dag, som du skal bruke til å holde orden (først må du få det noenlunde på stell). Hvis det stort sett er rent og ryddig er det ikke rare jobben å shine en liten kåk, og når du først er i gang er det lett å fortsette mer enn du har forpliktet deg selv til.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Om du vasker lyse klær med mørke kan du risikere at de lyse klærne blir mørkere. det har jeg erfart mange ganger. Putta hvit topp sammen med mørke klær, da blir toppen grå og det er ikke fint ;P

Men om du da vasker alt i samma vasken en gang...så er jo alt i samma fargen etter en vask...

å da er det jo ikke så fali noe mere heller :p

om du vil ha mørke klær som egentlig skal være hvite så :p

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hva jeg spør dere forumfolk om, men hadde vært fint om noen som har vært i en lik situasjon kunne forklart hvordan de taklet det.

:!:

Fantastisk morsom tråd. Vel siden jeg bor alene så kan jeg vel forklare hvordan jeg "takler det". Du har faktisk svart på tråden allerede i topicen din.

SELVDISIPLIN. Ta deg sammen og gjør det som skal til. Det er for faen bare snakk om helt hverdagslige ting som å stå opp om morgenen, lage mat og rydde opp etter seg.

--

Når det gjelder å vaske klær så er jo det enkleste sak i verden, bare finn ut hva som er en normal 40 graders bomullsprogram, evt "blandingsvask" og kjør på. Du trenger kun vaskepulver evt flytende vaskemiddel. Har du tøymykner kan du bruke det men er ikke nødvendig. Vaskemiddelet skal i rommet merket med II på vaskemaskinen, og tøymykner er merka med en blomster. Drit i å sorter klærne etter farge etc, med mindre de er nye farger de ikke av uansett, og jeg antar at du ikke har så mye delikatvask du trenger å ta hensyn til. :wee:

Det som er "arbeid" er jo å henge opp klærne etterpå. Ikke la de ligge for lenge i maskinen, da stinker de fort og blir skrukkete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...