Gå til innhold

2012, verdens ende.


Anbefalte innlegg

Det er ingen slik kalender i kristendommen. Det er kun to tidsaldre, den gamle og den nye.

trøste meg... :no:

De nekter å forholde seg til den gregorianske og kan jeg tenke meg :dontgetit:

Viktig å huske på at all kunnskap i kristendommen er ansett som satans verk, for salige er de enfoldige, for de skal arve jorden og bla bla bla i samma gata... :)

 

Egentlig ganske utrolig hva disse mayaene klarte å gjennomføre syntes jeg. De MÅ ha vært skikkelig avanserte, på høyde og kanskje forbi egypterne som også lagde piramider som er NØYAKTIG vinkelrett øst/vest og nord/sør..... DET er en bragd det tatt i betraktning at det ikke er så forbannet lenge siden vi klarte å gjøre det samme med moderne hjelpe midler....

 

Og dette for 3000 år siden!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ingen slik kalender i kristendommen. Det er kun to tidsaldre, den gamle og den nye.

trøste meg... :no:

De nekter å forholde seg til den gregorianske og kan jeg tenke meg :dontgetit:

Viktig å huske på at all kunnskap i kristendommen er ansett som satans verk, for salige er de enfoldige, for de skal arve jorden og bla bla bla i samma gata... :)

Vrøvel, RWS

 

Hele Maya folket er i dag kristne.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Hele Maya folket er i dag kristne.

Lurer på hvorfor det? Fant de det ut selv eller ble de... tja, ufrivillig innmeldt mon tro.... :hmm:

 

Du får det til å høres så fredfullt ut liksom... tatt i betrakning at vi vET hvordan kristendommen ble tvunget på folk der nede, og andre steder, enten de ville eller ikke... :no:

Lenke til kommentar
Hele Maya folket er i dag kristne.

Lurer på hvorfor det? Fant de det ut selv eller ble de... tja, ufrivillig innmeldt mon tro.... :hmm:

 

Du får det til å høres så fredfullt ut liksom... tatt i betrakning at vi vET hvordan kristendommen ble tvunget på folk der nede, og andre steder, enten de ville eller ikke... :no:

 

Frivilig ! Spør Maya folket selv, RWS

De skjønte med en gang hva det dreide seg om. Inteligent folk.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Hele Maya folket er i dag kristne.

Lurer på hvorfor det? Fant de det ut selv eller ble de... tja, ufrivillig innmeldt mon tro.... :hmm:

 

Du får det til å høres så fredfullt ut liksom... tatt i betrakning at vi vET hvordan kristendommen ble tvunget på folk der nede, og andre steder, enten de ville eller ikke... :no:

 

Frivilig ! Spør Maya folket selv, RWS

De skjønte med en gang hva det dreide seg om. Inteligent folk.

 

Ha ha det skulle jeg nok tro ja.... Høyst "frivillig" DETTE... Har du ikke lært at du ikke bør lyve du eller?

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Det er ingen slik kalender i kristendommen. Det er kun to tidsaldre, den gamle og den nye.

trøste meg... :no:

De nekter å forholde seg til den gregorianske og kan jeg tenke meg :dontgetit:

Viktig å huske på at all kunnskap i kristendommen er ansett som satans verk, for salige er de enfoldige, for de skal arve jorden og bla bla bla i samma gata... :)

 

Egentlig ganske utrolig hva disse mayaene klarte å gjennomføre syntes jeg. De MÅ ha vært skikkelig avanserte, på høyde og kanskje forbi egypterne som også lagde piramider som er NØYAKTIG vinkelrett øst/vest og nord/sør..... DET er en bragd det tatt i betraktning at det ikke er så forbannet lenge siden vi klarte å gjøre det samme med moderne hjelpe midler....

 

Og dette for 3000 år siden!!!

Ja, det er derfor jeg ikke får det helt til å stemme med dette dommedags-oppgulpet.

Blir litt på samme måte med Egyptiske solguder.

Disse beskriver solens egenskaper og kretsløp med det skriftspråket de hadde til rådighet, og når disse gudene blir satt i kontekst av vår tids definasjon av en gud, er det noe som skurrer.

 

Hele Maya folket er i dag kristne.

 

Virkelig?

Der har vi svaret :thumbup:

Maya kalenderen har blitt tilsmusset av dommedagsprofetiene i Johannes’ åpenbaring :yes:

 

 

IHS: hvilket årstall konverterte Mayaene?

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Hele Maya folket er i dag kristne.

Lurer på hvorfor det? Fant de det ut selv eller ble de... tja, ufrivillig innmeldt mon tro.... :hmm:

 

Du får det til å høres så fredfullt ut liksom... tatt i betrakning at vi vET hvordan kristendommen ble tvunget på folk der nede, og andre steder, enten de ville eller ikke... :no:

 

Frivilig ! Spør Maya folket selv, RWS

De skjønte med en gang hva det dreide seg om. Inteligent folk.

 

Ha ha det skulle jeg nok tro ja.... Høyst "frivillig" DETTE... Har du ikke lært at du ikke bør lyve du eller?

Les Maya folkets historie, RWS

 

Ingen lyver mer en deg her på forumet.

Lenke til kommentar
Har egentlig Maya-gutta påstått at dette er verdens undergang, eller er det kun nyreligiøse tullinger som har tolket det slik???

Jeg kan ikke finne kilde akkurat nå, men Mayaene skal visstnok ha spådd om hendelser som vil skje etter 2012. Med andre ord trodde ikke Mayaene selv at verden vil ende i 2012.

 

Kan du prøve å finne de?

 

Skrevet av Egil Asprem:

Det finnes ellers ingenting i kjente inskripsjoner eller annet etterlatt materiale som tilsier at Maysivilisasjonen hadde noen konkrete forestillinger knyttet til slutten av inneværende langtelling - og i alle fall ikke at verden ville gå under.

 

Snarere kan det se ut til at vi har data som tyder på det motsatte. Det er nemlig funnet steler som bærer inskripsjoner som plasserer hendelser langt inn i tiden etter 2012.

 

Det beste eksempelet er en en stele fra Tikal, reist av mayakeiseren Pacal i år 603 e.v.t. . I et anfall av stormannsgalskap forutsier Pacal den gigantiske feiringen som skal holdes når det er 80 kalenderrunder siden hans egen innsettelse som keiser. Som vi husker varte én kalenderrunde i 52 år, så jubileet Pacal regnet med lå godt over 4000 år inn i fremtiden. Datoen han angir tilsvarer 21. oktober 4772 i den gregorianske kalenderen - 2760 år etter den mye omtalte apokalypsen i 2012.

 

Kilden finnes vel i slutten av denne artikkelen:

http://skepsis.no/?p=586

Lenke til kommentar

Hele Maya folket er i dag kristne.

IHS: hvilket årstall konverterte Mayaene?

Den første som ble døpt var høvdingen i Ah-Kin-Pech år 1545 Han lærte seg spansk og fungerte senere som oversetter for de spanske prestene som var kommet til landet. I dag er hele Maya folket døpt.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Har egentlig Maya-gutta påstått at dette er verdens undergang, eller er det kun nyreligiøse tullinger som har tolket det slik???

Jeg kan ikke finne kilde akkurat nå, men Mayaene skal visstnok ha spådd om hendelser som vil skje etter 2012. Med andre ord trodde ikke Mayaene selv at verden vil ende i 2012.

 

Kan du prøve å finne de?

 

Skrevet av Egil Asprem:

 

Det finnes ellers ingenting i kjente inskripsjoner eller annet etterlatt materiale som tilsier at Maysivilisasjonen hadde noen konkrete forestillinger knyttet til slutten av inneværende langtelling - og i alle fall ikke at verden ville gå under.

 

Snarere kan det se ut til at vi har data som tyder på det motsatte. Det er nemlig funnet steler som bærer inskripsjoner som plasserer hendelser langt inn i tiden etter 2012.

 

Det beste eksempelet er en en stele fra Tikal, reist av mayakeiseren Pacal i år 603 e.v.t. . I et anfall av stormannsgalskap forutsier Pacal den gigantiske feiringen som skal holdes når det er 80 kalenderrunder siden hans egen innsettelse som keiser. Som vi husker varte én kalenderrunde i 52 år, så jubileet Pacal regnet med lå godt over 4000 år inn i fremtiden. Datoen han angir tilsvarer 21. oktober 4772 i den gregorianske kalenderen - 2760 år etter den mye omtalte apokalypsen i 2012.

 

Kilden finnes vel i slutten av denne artikkelen:

http://skepsis.no/?p=586

 

 

ja, se der ja :yes:

Maya kalenderen har blitt tilsmusset av dommedagsprofetiene fra Johannes’ åpenbaring.

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Jeg vil nå si at dommedagsprofeter og andre tullinger forsøker å bruke blant annet Maya kalenderen som et "bevis".

Det jeg har (orket) å lese om 2012/Nibiru har ikke nevnt Johannes’ åpenbaring, som forsåvidt må leses som en tekst skrevet for å gi de tidlige kristne håp mot en tilsynelatende allmektig fiende (romerne/Nero).

 

litt mer info ang Maya kalenderen:

Maya kalenderen SLUTTER IKKE i 2012.

2012 markerer KUN slutten på en lang periode, som på engelsk blir kalt Long Count.

Long Count, eller Mesoamerican Long Count kalenderen, ble brukt av flere mesoamerikanske kulturer, deriblant Maya-indianerene.

Deres "grunn" kalender var 52 år lang, så for å kunne angi datoer utenom de 52 årene lagde de Long Count.

 

En Long Count periode er 394 solår.

Det er den 13nde b'ak'tun (long count periode) som vil avslutte i 2012 og den 14nde vil begynne.

En har også funnet innskripsjoner med datoer "forbi" 2012; Mayaene trodde aldri at jorden kom til å gå under i 2012.

 

Does Maya calendar predict 2012 apocalypse? (nei)

The Sky Is Not Falling

Lenke til kommentar
Jeg vil nå si at dommedagsprofeter og andre tullinger forsøker å bruke blant annet Maya kalenderen som et "bevis".

Det jeg har (orket) å lese om 2012/Nibiru har ikke nevnt Johannes’ åpenbaring, som forsåvidt må leses som en tekst skrevet for å gi de tidlige kristne håp mot en tilsynelatende allmektig fiende (romerne/Nero).

 

Hva mener du?

Ingen sier at Kalenderen slutter 2012 og det er ingen som sier den er relatert dommedag.

 

Det som diskuteres er hvorfor Maya kalenderen blir assosiert med dommedag, når mayaene ikke har sagt noe som peker i den rettningen.

 

Hvilke dommedagsreligioner har vi?

- De abramamittiske.

Har Mayaene vært i bekjentskap med noen av disse religionene/skriftene?

- Ja, de har vært kristne i snart 500 år.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_conqu...of_Yucat%C3%A1n

 

Dette er en mulig forklaring på hvorfor Mayakalenderen nå blir assosiert med dommedag, og tilbakeviser derimot at dette har noe med dommedag å gjøre. Maya kalenderen har blitt tilsmusset av dommedagsprofetiene fra Johannes’ åpenbaring. Det er ikke så uvanlig at historie og kultur ofte blir misfarget av religiøst fremmedlegeme. Du leste ikke innleggene godt nok før du svarte?

 

Nibirus relasjoner til 2012, er vell også bare tullball og religionsblanding, da dette var den påståtte planeten som skulle være hjemmeplaneten til Annunakiene (sumerianske guder fra det området som nå kalles irak)

Lenke til kommentar

Joda, jeg leste innleggene godt nok når jeg svarte.

Og ja, jeg er selvfølgelig enig i at Maya kalenderen ikke slutter i 2012 og at den ikke varsler om dommedag i den tradisjonelle Johannes' åpenbariske form.

 

Jeg var bare ikke enig i din setning: "Maya kalenderen har blitt tilsmusset av dommedagsprofetiene fra Johannes’ åpenbaring."

 

Det er kanskje lettere for mennesker oppvokst med en kristen bakgrunn, og dermed med kjennskap til bibelen og Johannes' åpenbaring, å assosiere den dommedagsprofetien med den Mayaske kalenderen når de blir informert om det syklusskiftet som skjer i 2012 i maya kalenderen.

Men din setning syns jeg "legger skylden" på Johannes' åpenbaring, og det syns ikke jeg er riktig.

 

Men jeg ser nå også det at jeg sikkert er veldig pirkete og leser den setningen altfor bokstavelig :)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Den første som ble døpt var høvdingen i Ah-Kin-Pech år 1545 Han lærte seg spansk og fungerte senere som oversetter for de spanske prestene som var kommet til landet. I dag er hele Maya folket døpt.

Vet ikke om denne kilden er troverdig, men det høres veldig likt ut som alle andre steder kristne har erobret:

Modern Maya religion is a colorful hybrid of Catholicism and ancient Maya beliefs and rituals. Their ancient gods have been replaced with statues of santos (and secret Maximóns) but the stories of these saints only remotely resemble those of their European counterparts. Today, devout Maya worship at mountain and cave shrines, making offerings of chickens, candles and incense with a ritual alcoholic drink. Shaman/daykeepers keep count of the 260 day ritual calendar and provide healing by identifying curses and offended ancestors, counting seeds and crystals in their divinations, and performing curando rituals.
Lenke til kommentar
Den første som ble døpt var høvdingen i Ah-Kin-Pech år 1545 Han lærte seg spansk og fungerte senere som oversetter for de spanske prestene som var kommet til landet. I dag er hele Maya folket døpt.

Vet ikke om denne kilden er troverdig, men det høres veldig likt ut som alle andre steder kristne har erobret:

Modern Maya religion is a colorful hybrid of Catholicism and ancient Maya beliefs and rituals. Their ancient gods have been replaced with statues of santos (and secret Maximóns) but the stories of these saints only remotely resemble those of their European counterparts. Today, devout Maya worship at mountain and cave shrines, making offerings of chickens, candles and incense with a ritual alcoholic drink. Shaman/daykeepers keep count of the 260 day ritual calendar and provide healing by identifying curses and offended ancestors, counting seeds and crystals in their divinations, and performing curando rituals.

Sikkert litt overdrevet det der. At alle jordens kristne folk har tatt vare på litt av sine tradisjoner. Betyr ikke at de ikke tilhører Jesus Kristus. Juleøl er godt :)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Sikkert ikke overdrevet det der. Hvis ikke du klarer å argumentere hvorfor det er overdrevet vet du like godt som meg at du tar feil.

 

Tja, jeg vet at det er stor satanisk vekst i sør-amerika, og godt er det, for de kristne er helt jævlige der nede. Men det blir vanskelig å koble tilfeldige brazilianere og columbianere som sprer satanisme og hedensk tro til mayaene.

 

Alle hedenske folk tar vare på sine hedenske tradisjoner, selv om de kristne dreper dem dersom de fortsetter å tro på sine guder.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Sikkert ikke overdrevet det der. Hvis ikke du klarer å argumentere hvorfor det er overdrevet vet du like godt som meg at du tar feil.

 

Tja, jeg vet at det er stor satanisk vekst i sør-amerika, og godt er det, for de kristne er helt jævlige der nede. Men det blir vanskelig å koble tilfeldige brazilianere og columbianere som sprer satanisme og hedensk tro til mayaene.

 

Alle hedenske folk tar vare på sine hedenske tradisjoner, selv om de kristne dreper dem dersom de fortsetter å tro på sine guder.

 

Riktig Abigor.

Forstår egentlig ikke hvorfor folk benekter helt åpenbare ting som kan dokumenteres flere tusen år tilbake.

 

Føler vi kan ta en kjapp oppsummering her...

 

Slutter Mayakalenderen 2012 og beskriver en dommedag?

- Nei.

Det finnes ellers ingenting i kjente inskripsjoner eller annet etterlatt materiale som tilsier at Maysivilisasjonen hadde noen konkrete forestillinger knyttet til slutten av inneværende langtelling - og i alle fall ikke at verden ville gå under.

Snarere kan det se ut til at vi har data som tyder på det motsatte. Det er nemlig funnet steler som bærer inskripsjoner som plasserer hendelser langt inn i tiden etter 2012.

Det beste eksempelet er en en stele fra Tikal, reist av mayakeiseren Pacal i år 603 e.v.t. . I et anfall av stormannsgalskap forutsier Pacal den gigantiske feiringen som skal holdes når det er 80 kalenderrunder siden hans egen innsettelse som keiser. Som vi husker varte én kalenderrunde i 52 år, så jubileet Pacal regnet med lå godt over 4000 år inn i fremtiden. Datoen han angir tilsvarer 21. oktober 4772 i den gregorianske kalenderen - 2760 år etter den mye omtalte apokalypsen i 2012.

Kilden finnes vel i slutten av denne artikkelen:

http://skepsis.no/?p=586

 

Hvilke religioner tror på dommedag?

- De abramittiske.

The Last Judgment, Final Judgment, Judgment Day, or Day of the Lord is the final and eternal judgment by God of all nations.[1] It will take place after the resurrection of the dead and the Second Coming (Revelation 20:12–15). This belief has inspired numerous artistic depictions.

The concept of a Last Judgement[2] is also found in all Abrahamic religions and elsewhere (for example, see Duat).

There is little agreement among Christian denominations in Christian eschatology as to what happens after death and before the Last Judgment. In Islam, the Last Judgment is called a number of things, including yaum al-Qiyamah (literally "the Day of Standing") and God Almighty, or Allah in Arabic, will judge all Creation

http://en.wikipedia.org/wiki/Last_Judgment

 

Har Mayaene vært i kontakt med en av disse religionene?

- ja, Kristningen av deres folk startet på 1500-tallet, men ble aldri helt fullbyrdet.

It had been visited by Cortés on his march to Honduras in 1525, when the lords of the Itza pledged loyalty to Spain, but was thereafter neglected by Spanish authorities. In 1618 two Franciscan friars were sent from Mérida to teach Christianity to the Itza. They arrived in Tayasal to find the people uninfluenced by European ways and still worshipping the traditional Mesoamerican gods. While the Itza king received them politely, they made no progress in converting the people to Christianity.

 

In 1695, three Franciscans headed to Tayasal accompanied by four Christian Maya singers. They were well received, and a number of the Itza consented to be baptized. The Itza King, however, refused to convert to Christianity or pledge loyalty to Spain; he said a time would come when this would be the proper thing to do but that time had not arrived. A force of 60 Spanish soldiers and Maya allies were sent to the Petén the following year, but were beaten back by fierce Itza attacks.

 

On March 13, 1697, this force succeeded in conquering the Itza capital of Tayasal. The Spanish burned the Itza library of books "containing lies of the devil", and reported later that the city had so many idols that with almost the entire army set at work, it took from nine in the morning until half past five in the evening to break them all. Mesoamerica was not to see another independent native state for over a hundred years.

 

Har den kristne erobringen påvirket Maya-mytologien og deres identitet?

- Ja.

Modern Maya religion is a colorful hybrid of Catholicism and ancient Maya beliefs and rituals. Their ancient gods have been replaced with statues of santos (and secret Maximóns) but the stories of these saints only remotely resemble those of their European counterparts. Today, devout Maya worship at mountain and cave shrines, making offerings of chickens, candles and incense with a ritual alcoholic drink. Shaman/daykeepers keep count of the 260 day ritual calendar and provide healing by identifying curses and offended ancestors, counting seeds and crystals in their divinations, and performing curando rituals.
Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Jeg vil også legge til at selv om diverse religioner eller spådommer forteller om verdens undergang, er det helt idiotisk å ta det seriøst. Forestill dere at mayaene hadde en detaljert forestilling om akkurat hva og når undergangen kom til å være. Hvorfor skal vi stole på dem? Hva er det som gjør at dersom mayaene sier noe, så vil det få påvirkning fra oss? Hva mayaene sa for mange hundre år siden i mellom-amerika har ingen betydning for oss i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...