Gå til innhold

2012, verdens ende.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når skal de gi seg, de som sprer dommedagsprofetier? Skulle ikke jorda egentlig gå under i år 2000 også? Jeg ler, og da mener jeg ikke fnising, men høylytt gapskratting når jeg hører om folk som snakker om slikt....

Patetisk!

OT: Jeg fløy i et rutefly klokken 06:00 01/01.00!

Gikk helt fint, ingen klokker som gikk til år 1000 :p

Lenke til kommentar
Skulle ikke jorda egentlig gå under i år 2000 også?

Det at det gikk så bra som det gikk i årskiftet 1999/2000 var nok delvis fordi de fleste land i verden hadde brukt milliarder på forhånd på forberedelser. Det begynte med at GM stilte om klokkene på et produksjonsanlegg i Detroit noen år tidligere for å teste. Datasystemet fikk fullstendig hikke, alt lys og strøm ble slått av og alle porter og dører gikk i vranglås. Det tok flere timer før man fikk ut arbeiderne. Det var denne testen som gjorde at alarmen gikk i datamiljøene i USA.

Bare i USA alene ble datasystemene oppdatert for så mange milliarder at man kunne ha kjøpt inn hver sin Mac til alle i hele USA og halve Europa. Selv de første Mac-ene som ble lansert i 1984 (for 25 år siden) var nemlig 2k-sikre.

Så når dette berømte årsskiftet endelig skjedde var det få feil som oppstod, hvorav ingen alvorlige. Hjemmesidene til Microsoft ble datert med 19100 (fordi 100 kommer etter 99) de første dagene i 2000. Og noen gjestebokskript hos ulike ISP-er, bl.a på Telenors online.no, fikk en omvendt sortering av innleggene. Pluss noen andre småtterier. Men som sagt ikke noe alvorlig.

Hadde verdens datagiganter imidlertid ikke giddet å forberede seg, så kunne det nok gått mye verre ved inngangen til det siste året i det tjuende århundret*.

* Jepp, 2000 var slett ikke det første året i et nytt årtusen, men egentlig det siste året i det forrige. Tusenårskiftet ble altså feiret ett år for tidlig. Men pytt sann, feilen kan jo rettes opp neste gang. Om tusen år ...

Lenke til kommentar
Skulle ikke jorda egentlig gå under i år 2000 også?

Det at det gikk så bra som det gikk i årskiftet 1999/2000 var nok delvis fordi de fleste land i verden hadde brukt milliarder på forhånd på forberedelser. Det begynte med at GM stilte om klokkene på et produksjonsanlegg i Detroit noen år tidligere for å teste. Datasystemet fikk fullstendig hikke, alt lys og strøm ble slått av og alle porter og dører gikk i vranglås. Det tok flere timer før man fikk ut arbeiderne. Det var denne testen som gjorde at alarmen gikk i datamiljøene i USA.

Bare i USA alene ble datasystemene oppdatert for så mange milliarder at man kunne ha kjøpt inn hver sin Mac til alle i hele USA og halve Europa. Selv de første Mac-ene som ble lansert i 1984 (for 25 år siden) var nemlig 2k-sikre.

Så når dette berømte årsskiftet endelig skjedde var det få feil som oppstod, hvorav ingen alvorlige. Hjemmesidene til Microsoft ble datert med 19100 (fordi 100 kommer etter 99) de første dagene i 2000. Og noen gjestebokskript hos ulike ISP-er, bl.a på Telenors online.no, fikk en omvendt sortering av innleggene. Pluss noen andre småtterier. Men som sagt ikke noe alvorlig.

Hadde verdens datagiganter imidlertid ikke giddet å forberede seg, så kunne det nok gått mye verre ved inngangen til det siste året i det tjuende århundret*.

* Jepp, 2000 var slett ikke det første året i et nytt årtusen, men egentlig det siste året i det forrige. Tusenårskiftet ble altså feiret ett år for tidlig. Men pytt sann, feilen kan jo rettes opp neste gang. Om tusen år ...

Ah, kjempebra med litt utfyllende info om dette, hadde alltid trodd at alt var en hype av media. Beholder signaturen min likevel jeg, hehe.

Lenke til kommentar
fordi det står i bibelen -.-

Nei.

--

Tviler paa at jorden gaar under i 2012, og mer spesifikt 21 desember 2012, men jeg tror nok vi faar en eller annen "katastrofe" som gjor at alle vil snakke om dommedag og alt det der. Terroraksjon, naturkatastrofe e.l. Men nei, at jorden gaar under, det skjer ikke.

Og om den ikke kommer av seg selv, så må man lage en?

Når skal de gi seg, de som sprer dommedagsprofetier? Skulle ikke jorda egentlig gå under i år 2000 også? Jeg ler, og da mener jeg ikke fnising, men høylytt gapskratting når jeg hører om folk som snakker om slikt....

Patetisk!

9/9/1999 gikk alarmen hjemme hos oss fullstendig bananas. Den gav seg ikke før den var grundig deaktivert og ribbet for batterier histan og pistan. Dvs. den ulte vel i en time eller to...

Et lite apropos siden vi kom inn på det berømmelige Y2K problemet.

Det er sannsynlighet for et problem med programvare som kjører på UNIX og UNIX-liknende systemer i 2038.

Mere informasjon på wikipedia.

Men jorden kommer selvfølgelig ikke til GÅ UNDER av den grunn...

Er ikke dette problemet løst (for sånn ca. 1000 ganger universets levetid, i allefal...) ved overgang til 64-bits teller? Blir ikke denne telleren automatisk 64-biter for 64-biters programmvare på 64-biters systemer?

Lenke til kommentar

Det er sannsynlighet for et problem med programvare som kjører på UNIX og UNIX-liknende systemer i 2038.

Er ikke dette problemet løst (for sånn ca. 1000 ganger universets levetid, i allefal...) ved overgang til 64-bits teller? Blir ikke denne telleren automatisk 64-biter for 64-biters programmvare på 64-biters systemer?

Joda, ved å gå over til 64 bit OS vil også definisjonen av time_t automagisk bli 64 bit og da får man en "wraparound" dato om en ca 290 milliarder år.

Men kan du garantere at ALLE 32 bit systemer mulig berørt av denne feilen har blitt byttet til med 64 bit innen de neste 30 åra?

Lenke til kommentar

Joda, ved å gå over til 64 bit OS vil også definisjonen av time_t automagisk bli 64 bit og da får man en "wraparound" dato om en ca 290 milliarder år.

Men kan du garantere at ALLE 32 bit systemer mulig berørt av denne feilen har blitt byttet til med 64 bit innen de neste 30 åra?

Nei, sannsynligvis er også de mest kritiske systemene som hangler videre - de som gjør en ting, og er testet&sertifisert til døde på å gjøre det riktig - og koster $MASSE_PENGER.

F.eks. kjørte datamaskinene på cyclotronen på UiO inntill nylig en skikkelig eldgammel versjon av Sun OS - i tillegg til maskina med 2x 5.12" floppydisker noen hadde stripsa til veggen (men ikke så ut til å være kopla til, i allefall ikke akkurat da...). Jeg snubla også nylig over en skikkelig gammel Norsk Data VMS-maskin inkludert tapedrive. Det vil si to bokser, hver på størrelse med et STORT kjøleskap. Og tapedriv'en var av type du ser på James Bond-filmer fra 60-tallet... Den var tydligvis i bruk utover 90-tallet, ettersom den var blitt godkjent av elektrisk-krimskrams-internkontrollen i 1994... Fant et par tape's også - tror den har blitt brukt til å analysere partikkelfysikkdata i hine hårde dager...

Medisinsk utstyr tør jeg ikke engang tenke på...

Lenke til kommentar
Det er midnatt 22. september 2012 og himmelen over Sør-Norge spiller opp i et voldsomt lys. Det samme lyset sees over store deler av den nordlige halvkule, fra Moskva til New York.

Natteranglere på Karl Johan og par på tur i Central Park lar seg fascinere av det vakre nordlyset, men ikke lenge. I løpet av noen få sekunder begynner lyspærer å flakke før de i noen sekunder blir uvanlig lyststerke.

Så blir alt mørkt.

Absolutt alt.

I løpet av 90 sekunder er hele strømnettet i Skandinavia og store deler av Nord-Amerika slått ut.

Et år senere er USA, Canada, Skandinavia og store deler av Nord-Europa definert som utviklingsland av Verdensbanken. Kina, Japan og Russland kjemper også for å komme seg etter den samme skjebnesvangre hendelsen – en voldsom storm 150 millioner kilometer unna på solens overflate.

Omtrent slik beskriver det velrenommerte magasinet New Scientist følgene av en voldsom solstorm.

Jepp, det kan skje. Når som helst (ikke bare i 2012). Solstormer skjer stadig vekk, det er nordlyset et godt bevis på. Og det er ikke bare strømnettet på bakken som kan slås ut, men også satelittene som kretser rundt Jorda.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

men hva mente de med Strøm? når dette skjer, mister vi all strøm? hva med viktige nyheter, tv, pc??? Aviser må jo bli skrevet for hånd vis vi ikke har strøm til trykkeriet, Radio og internett?? dette blir jo en ren KATASTROFE?!

Ingen får kontakt? det blir jo et HÆLVETES kaos! da må vi jo å begynne å leve sånn som man gjorde for 100år siden :S

Lenke til kommentar
men hva mente de med Strøm? når dette skjer, mister vi all strøm? hva med viktige nyheter, tv, pc??? Aviser må jo bli skrevet for hånd vis vi ikke har strøm til trykkeriet, Radio og internett?? dette blir jo en ren KATASTROFE?!

Ingen får kontakt? det blir jo et HÆLVETES kaos! da må vi jo å begynne å leve sånn som man gjorde for 100år siden :S

Pc og internett er ikke det viktigste, vi snakker nå om at sykehus og eller andre viktige ting kan svikte o.l. All produksjon av ting som trenger elektrisitet vil jo stoppe, dette inkluderer maskiner som lager medisiner o.l.

Dog jeg tror menneskeheten skal klare seg. Jeg tror at vi menneske er dommedag, jeg tror ikke at vi kommer til å bli troffet av en planet eller noe, jeg tror at når menneskeheten dør ut, så er det var feil.

Om ikke jeg husker feil sa jo arnold i en terminator film eller noe:

It's in your nature to kill yourself.

Dessuten, dommedag blir jo pokker meg spådd annenvær dag.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

For å være helt helt ærlig, så er ikke svikt av respiratorer på sykehus det største problemet. Kjipt, ja, men samfunnet overlever. Værre er det at matvareproduksjon og distribusjon vil bli hardt rammet (så og si desimert) ved et virkelig langt strømbrudd. Og at komunikasjonlinjer vil svikte - dog vil batteridrevne små radioer fortsette å fungere, og sendere kan drives vha. generatorer (så kan sykehus også... en stund).

Lenke til kommentar
For å være helt helt ærlig, så er ikke svikt av respiratorer på sykehus det største problemet. Kjipt, ja, men samfunnet overlever. Værre er det at matvareproduksjon og distribusjon vil bli hardt rammet (så og si desimert) ved et virkelig langt strømbrudd. Og at komunikasjonlinjer vil svikte - dog vil batteridrevne små radioer fortsette å fungere, og sendere kan drives vha. generatorer (så kan sykehus også... en stund).

Ja, jeg sier ikke at det er det værste, jeg sier bare at det skjer mye værre ting hvis strømmen går enn at vi mister internett pc og tv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...