Gå til innhold

2012, verdens ende.

Anbefalte innlegg

Så, hvordan virker dette? Gravitasjon er jo tilnærmet uniform. Og siden da summen av all Torque på Jorda da blir 0, vil dL/dt (rotasjonsakslerasjonen) være 0, og L (rotasjonshastigheten) være konstant.

Men dette er jo bare en anskuelse fra rotasjonsmoment, og ikke gravitasjon. Kan jo være noe der som jeg ikke har lært enda.

Du har iallefall hatt mer fysikk enn meg, men jeg tenkte at plantet "X" ville påvirke Jordens rotasjons hastighet på samme måte som Månen gjør. Hvilen side den passerer avgjør om rotasjonshastigheten økes eller minskes, men hvor mye vet jeg ikke.

Fant dette på illustrert vitenskap:

Har døgnet vært kortere?

Er det riktig at dagene har vært kortere, og hvor mye dreier det seg i så fall om?

Gjennom hele Jordens historie har rotasjonshastigheten falt, og det har som resultat at dagene blir stadig lengre.

Forklaringen er å finne i Jordens og Månens gjensidige påvirkning. Månens tiltrekning skaper en bulk på Jorden, som oppleves som tidevann. Samtidig lages det en bulk i Jordens tilsynelatende stive skorpe. Fordi Jorden roterer litt raskere om seg selv enn Månen dreier rundt Jorden, blir bulken hengende litt etter. Dette gir blant annet friksjon mellom vannmassene og havbunnen og bremser Jordens rotasjon. Fenomenet kan sammenlignes med en isdanser som strekker armene ut for å redusere hastigheten rundt seg selv i en piruett.

Effekten er ikke veldig stor. Jorddøgnet blir forlenget med cirka to tusendels sekund per århundre. Samtidig blir det overført rotasjonsenergi til Månen, noe som får den til å fjerne seg fra Jorden med cirka fire centimeter hvert år.

Teorien om de kortere døgnene bekreftes av vekstlag i fossile koraller. Der ser man at det har vært flere dager i et år og dermed kortere døgn. Det gikk 423 dager på ett år da de flercellede organismene oppsto for 600 millioner år siden.

Så tydligvis påvirker gravitasjon rotasjonen. Men på en indirekte måte. En kortvisit som Planet X ville aldri gjort noe mer enn å flytte litt på banen til Jorden. Kanskje forlenge døgnet med 0.00001 sekunder. (vill gjetting)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel den største dommedagsbevegelsen i manns minne? Noe kommer definitivt å skje, ikke minst kommer det til å være et stort mediehysteri i tiden før datoen. 22. desember kommer de første unnskyldningene, og 23. desember har idiotene en ny dato på lur.

Lenke til kommentar
Dette er vel den største dommedagsbevegelsen i manns minne? Noe kommer definitivt å skje, ikke minst kommer det til å være et stort mediehysteri i tiden før datoen. 22. desember kommer de første unnskyldningene, og 23. desember har idiotene en ny dato på lur.

Haha det er akkurat det som kommer til å skje! :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Jeg vedder på at folka i CERN vil si at de skal gjøre et nytt, spennende og uprøvd forsøk den 22 desember 2012. Bare på kødd liksom :D

Haha, det hadde vært noe. "Datoen for 14 TEV er desverre flyttet til 2012, men da setter vi virkelig i gang!"

Lenke til kommentar

Jeg syntes informasjon som ble skrevet ned for flere tusen år siden av en heks som levde i en hule er 100% troverdig og jeg mener å tro at jordens undergang er en nøye planlagt og tilrettelagt hendelse som vil inntreffe på datoen hun spådde!

Errrrr..... Noe jeg alltid har tenkt på, hvorfor hadde alle overnaturlige krefter før i tiden? Og hvorfor skjedde det så mange uforklarlige hendelse før i tiden? Kan det kanskje ha noe med at... det aldri fant sted?

Om jeg hadde flyttet opp i skauen, laget meg et hule, tegnet hulemalerier og spist edderkopper mens jeg ofret levende sauer til en oppdiktet gud ingen andre enn meg kunne kommunisere med, og denne guden på mystisk vis fortalte meg at jorden skulle gå under i morgen. Ville noen individer på denne planeten faktisk tro meg? Antageligvis ikke.

Men om jeg hadde sagt at det var en nonne fra 1100~ f.kr som gjorde nøyaktig dette ville folk plutselig fatte oppmerksomhet. Hva skjer med verden...

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Men værdens ende skulle jo være 14 oktober 2008:

eller nei værden skulle jo ende i 2000 med y2k og greier

eller var det kansje i 1999 når nostradamus spådde at værden skulle komme til en ende

eller vi skulle jo alle hatt hudkreft og dødd innen nå pga ozonhullet ikke sannt?

eller i følge forskerene på 70-tallet skulle vi jo være i en ny istid nå som følge av global chilling pga forrurensingen fra fabrikker (høres det kjennt ut i dag også kansje?)

eller det var vel i 2007 dommedagen skulle være i følge en russisk sekt:

http://www.guardian.co.uk/world/2007/nov/1...ssia.davidbatty

eller det skulle vel bli en atombombedommedag 23 april 1990 i følge The Summit Lighthouse:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Summit_Lighthouse

osv, osv.

Nye dommedagsteorier kommer hele tiden, men felles for dem alle er at når datoen kommer og det ikke skjer noe blir de fort glemt, ingen blir stillt til annsvar og hovedpersonene i disse kultene går ofte videre til å spå en ny dommedag på en annen senere dato.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Niburu/planet X eksisterer ikke. Hvis den faktisk eksisterte, og var på vei mot Jorden, hadde den vært synlig om nettene med det blotte øye, noe annet er umulig.

Mayakalenderen slutter ikke i 2012, men begynner på ny syklus, akkurat som vi begynte på en ny syklus nå nettop (31. desember 2008 --> 1. januar 2009).

De magnetiske polene har skiftet pol flere ganger. Dette går svært sakte, og vil ikke skje i 2012 (eller det vil være en liten forandring i 2012, akkurat som det vil være i 2011, 2010, 2009 etc.)

Det er ingen svartehyll-maskin i sveits. :) Det er en partikkelaksellerator, men den er ikke farlig i den forstand at den kan skape et sort hull som ville spist opp Jorden. Selv om den kunne dette, så skulle dette skjedd for lenge siden, siden det som skjer i denne partikkelakselleratoren, skjer hvert eneste sekund over hodene våres, bare på en større skala og med høyere hastigheter/energier.

Det vil utvilsomt skje mye i 2012, men det skjedde jo også mye i 2008, i 2007 osv. Jeg regner også med det vil skje mye i 2009. Det er nesten en dommedagsteori som mener Jorden eller menneskeheten går under/gjennom store forandringer hver eneste dag. Joda, det er litt mer rundt 2012, men det jeg har sett er for det meste det samme, som har blitt blåst opp på grunn av mangel på kunnskap.

Takk, Til deg. :) Nå gidder jeg ikke lese mer av tråden forde jeg ikke ville vite mer uansett om det er sant eller ikke.

Lenke til kommentar
Men værdens ende skulle jo være 14 oktober 2008:

Nye dommedagsteorier kommer hele tiden, men felles for dem alle er at når datoen kommer og det ikke skjer noe blir de fort glemt, ingen blir stillt til annsvar og hovedpersonene i disse kultene går ofte videre til å spå en ny dommedag på en annen senere dato.

Men før eller siden så får de jo rett, så lenge de kommer med nye datoer i nær framtid hele tiden :p Husker jeg hørte at verden skulle gå under mellom 2000 og 2010 også. Så vi har bare et år igjen.. yikes. Men når verden ikke går under, så tolker de det bare annerledes. F.eks så skjedde denne finanskrisa i 2008. Alltid lett å finne en krise man kan henge dommedagteorien sin på i ettertid siden det alltid skjer noe kjipt her på jorda.

Tror ihvertfall ingen trenger å være redd for at de ikke får se 2013 :)

Lenke til kommentar

Også ved det forrige tusenårskiftet, i vikingtiden, var mange sikre på at verden skulle gå under. På den tiden var store deler av Sør-Norge kristnet, og i Bibelen står det faktisk at hvis verden går under, så gå ut å plant et tre! Mange storslåtte gamle eiketrær i Norge er omtrent tusen år gamle, bl.a Mollestadeika rett nord for Kristiansand. Kanskje dette var ett av trærne som ble plantet før "verdens undergang" i år 1000.

3760526mn9.jpg

Mollestadeika, Birkeland, omkrets rundt stammen er 10,5m, målt ½m over bakken

Lenke til kommentar
Niburu/planet X eksisterer ikke. Hvis den faktisk eksisterte, og var på vei mot Jorden, hadde den vært synlig om nettene med det blotte øye, noe annet er umulig.

Mayakalenderen slutter ikke i 2012, men begynner på ny syklus, akkurat som vi begynte på en ny syklus nå nettop (31. desember 2008 --> 1. januar 2009).

De magnetiske polene har skiftet pol flere ganger. Dette går svært sakte, og vil ikke skje i 2012 (eller det vil være en liten forandring i 2012, akkurat som det vil være i 2011, 2010, 2009 etc.)

Det er ingen svartehyll-maskin i sveits. :) Det er en partikkelaksellerator, men den er ikke farlig i den forstand at den kan skape et sort hull som ville spist opp Jorden. Selv om den kunne dette, så skulle dette skjedd for lenge siden, siden det som skjer i denne partikkelakselleratoren, skjer hvert eneste sekund over hodene våres, bare på en større skala og med høyere hastigheter/energier.

Det vil utvilsomt skje mye i 2012, men det skjedde jo også mye i 2008, i 2007 osv. Jeg regner også med det vil skje mye i 2009. Det er nesten en dommedagsteori som mener Jorden eller menneskeheten går under/gjennom store forandringer hver eneste dag. Joda, det er litt mer rundt 2012, men det jeg har sett er for det meste det samme, som har blitt blåst opp på grunn av mangel på kunnskap.

Word!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...