Gå til innhold

Problemer med minne til HP Omnibook 6000

frust

Anbefalte innlegg

oppgitt og lei av en treg maskin gikk jeg til anskaffelse av en TwinMOS SO-DIMM PC133 256 MB 8ns CL3 144 pins brikke fra komplett idag men ser ut til å ha bommet noe.

Trodde jeg hadde gjort hjemmeleksen min, men den gang ei.

Den ene 256MB brikken som stod i maskinen fra før hadde påskriften "PC133U 256MB, SYNCH, 133MHz, CL3" forøvrig uten noe produsentnavn.

Jeg satte i brikken og maskinen så ut til å komme opp fint med 512MB, men under boot av w2k varmstarter den og går inn i en boot loop. Byttet ut den originale brikken og starter maskinen kun med denne. Nå nekter maskinen å starte i det hele tatt.

Prøvde memory selectoren på www.crucial.com og fylte inn HP Omnibook 6000 PIII 850, med det resultat at den foreslår en rekke SDRAM, PC100 • CL=2 • Non-parity - brikker.

Minnekonfiguratoren på mpx.no gir "samme" resultat med PC100 brikker.

Er det noen som har noen gode tips å komme med før jeg bytter inn den kjøpte brikken?

Jeg kan godt prøve en crusial brikke fra komplett hvis det er en sjanse for at det faktisk kan virke med en blanding av pc100 og pc133 brikker. Det som gjør meg mest skeptisk er at part nummeret på de foreslåtte brikkene på crusial sine sider og komplett sine sider ikke stemmer over ens...

Frustrert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Dette kan jeg veldig mye om, jeg har selv gått gradene:

-kjøpe feil type brikke

-kjøpe dyrt Kingston spesialminne

-funnet ut at Crucial er billigere

-funnet ut at 256MB brikker kommer i kun to forskjellige varianter (arkitekturen) og ved å se på prisen på spesialminne hos Kingston ser man at svært mange pcer bruker samme brikke, men Kingston gir brikken nytt navn til hver pc.

-funnet ut at også Crucial gjør dette.

-litt av poenget er at pcer som skal ha en spesiell type PC100 brikker helt fint kan bruke pc133 brikker som har nøyaktig samme arkitektur (dvs samme antall små chips på brikken)

Din pc kan bruke crucial brikken som er 256MB PC133 CL2

Jeg stusser veldig på påskriften til din orginalbrikke.

Brikker som passer i din pc skal ha 8 små minnechiper på hver side av brikken, har den orginale dette? Jeg regner med at den du nettopp kjøpte har 4 chiper på hver side av brikken. De er også betegnet som CL2, mener jeg.

Jeg fikk nettopp tak i en nyere Kingstonbrikke der alle chipene var dekket over med en stor svart plate, men man kan likevel se at det er tilsammen 8 chiper under den på hver side av brikken.

Runar V Værnes

Stavanger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...