Arve28 Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Har hatt en papst 60 vifte med 27 dB for AMD +1900. Tok av denne å satt på en overgang og kjører nå en 80 Papst 8412NGL 12dB. Denne ahr jeg satt til å suge. Siden den blåser lite med luft. Men denne nye vifta gir meg høyere temp på CPU. Er dette riktig. Noe jeg bør gjøre anderledes? Lenke til kommentar
|Slinky| Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Hei Det er rett og slett bare mere luftgjennomstrømming på 60mm vifta, men hvis CPU-tempen ikke er over 60-65 C er det ikke noe å tenke på. Mvh |Slinky| Lenke til kommentar
frans Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Hmm. Begge viftene flytter nesten like mye luft: 21CFM for 60mm vifta og 19CFM for 80mm vifta. Temperaturen på CPUen vil måtte gå opp med 80mm vifta. En mulighet er jo å prøve å snu vifta igjen. Tror forresten at ikke alle fanadapterne er like velkonstruerte. Lenke til kommentar
Xargo Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Hmm. Begge viftene flytter nesten like mye luft: 21CFM for 60mm vifta og 19CFM for 80mm vifta. Temperaturen på CPUen vil måtte gå opp med 80mm vifta. En mulighet er jo å prøve å snu vifta igjen. Tror forresten at ikke alle fanadapterne er like velkonstruerte. sett på en vifte som flyter litt luft da, den der duger jo ikke Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 En funnel er jo en flaskehals. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 En funnel er jo en flaskehals. Jo... MEn en flaskehals, vil også øke lufthastigheten. Og økt hastighet på 60mm diameter, vil jo gi mer kjøling. Men hvorfor ikke la den vifta hente luft utenifra kabinettet, og blåse det ned på CPU-kjøler? Da har jo kjølelufta romtemperatur, og du kommer til å senke CPU-temp med 10-15*C. Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Ja. Ta et par tomme kjøkkenpapir-ruller og teip dem sammen. skjær de til riktig størrelse. Så ruter du bare hele driten bort til dør-vifta. (Hvis du har,da...) Billig og moderat bra. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 En funnel er jo en flaskehals. Jo... MEn en flaskehals, vil også øke lufthastigheten. Og økt hastighet på 60mm diameter, vil jo gi mer kjøling. Muligens i teorien ja, men dette krever mye av viften. Hvis den blåser bør den takle stort mottrykk, og hvis den suger, spørs det om den klarer å trekke nok luft gjennom et 60mm hull til at luftstrømmen vil tilsvare en 80mm vifte. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 En funnel er jo en flaskehals. Jo... MEn en flaskehals, vil også øke lufthastigheten. Og økt hastighet på 60mm diameter, vil jo gi mer kjøling. Muligens i teorien ja, men dette krever mye av viften. Hvis den blåser bør den takle stort mottrykk, og hvis den suger, spørs det om den klarer å trekke nok luft gjennom et 60mm hull til at luftstrømmen vil tilsvare en 80mm vifte. Vel... Det ble nevnt PAPST her. Og det er ikke akkurat noe dritt-vifte. Jeg for min del, satte vifta i kabinettet, og ledet luftstrømmen, via et rør, ned til CPU-kjøleren. Hadde 45*C i går etter heftig spilling av Splinter Cell. Mot normalt 55*C Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå