Gå til innhold

Noe jeg må passe meg for når jeg trener? (Enkel hjemmetrening)

Anbefalte innlegg

Begynte på ingeniørfag i høst, dermed forsvant gymtimene fra videregående. Tenkte at det kunne være greit å trene litt lett hjemme bare for å få litt mosjon og kanskje få klatta på no' muskler her og der på overkroppen, bena står det ikke så aller værst til med fra før. Som dere sikkert skjønner driver jeg ikke noen målrettet form for trening, har ei heller noen treningsplan. Har bare fast rutine å holde på i en drøy halvtime (til jeg er utslitt) før jeg dusjer, med mindre jeg merker at jeg fremdeles ikke er helt restituert etter forrige økt da. Blir som regel til at jeg trener 2-3 ganger i uka.

Jeg er 19år, rundt 1.80m høy og vekta varierer mellom 66-69kg med klær og tilhørende lommefyll.

Uansett; jeg kjøpte meg et vektsett fra energetics (typ håndvekter) som jeg har løfta på i kombinasjon med pushups, situps (ikke sånn helt-opp-situps, holder korsryggen i matta og løfter overkroppen 20 cm eller noe i den duren), "ben-ups" (sånne der du ligger på ryggen og holder bena strake og løfter dem fra gulvet), rygg-ups (eller hva nå enn det kalles) og sånne "Bird-dog" saker. Dette har jeg nå holdt på meg i et halvt års tid. Selv om jeg bare trener 2-3 ganger i uka med ganske korte økter føler jeg at det fungerer. Har mer enn doblet antall repetisjoner med vektene i forhold til da jeg startet (fra 9x10kg til 18x12kg), så i dag kjøpte jeg tyngre noen (var ikke plass til flere vekter). Om jeg har en god dag tar jeg 50 pushups i ett strekk, tidligere var dette tallet rundt 30. Dette blir vel mest utholdenhetstrening, men har ikke funnet noen god hjemmemekkmåte å få skikkelig motstand når jeg tar pushups enda...

Poenget kommer her: Er det noe jeg bør passe meg for når jeg driver med denne typen enkel hjemmetrening? I starten roterte jeg håndleddet/armen når jeg løftet vektene, men dette medførte at jeg fikk noe smerter i håndleddene ved enkelte bevegelser. Har sluttet å rotere nå, blir fremdeles litt "øm", men føler at det går bra. Ellers har jeg ikke hatt noen andre problemer enda.

Denne posten ble fort så rotete og uoversiktlig at jeg ikke orker tanken på å prøve å få en struktur i det hele, langt mindre korrekturlese. Må få gratulere dere som har tråklet dere gjennom alle parentesene mine og kommet helt hit! :)

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noen spesielle tips til hva du må være obs på når du trener sånn, men du er ganske trygg når du kun trener med kroppsvekt. :)

En ting du kan kjøpe deg for å få mer motstand på push up's og sit up's er strikk (som er egnet for trening). Da kan du laste kroppen din for mer motstand og regulere dette ganske enkelt. Og en ting til. Hvis jeg skjønte riktig ville du ha litt mer muskler? Hvis det er tilfelle ville jeg gått fra 18x12 kg på manualer til den vekten du greier 8-12 reps og 4 sett med. For sånn du trener nå vil du vel få rimelig slanke og utholdene muskler - vil jeg tro. Er ingen fagmann på området gitt. ;)

Da følger jeg ditt eksempel og ser bort ifra korrekturlesingen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...