Gjest KvalmGuest Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Har irritert meg over at hele familien min smatter noe sykt! Dette går meg sånn på nervene at jeg kunne skreket ut ved middagsbordet at "dem får f&/¤ meg ta å holde igjen kjeften mens dem eter!" om jeg hadde turt. Men såklart tør jeg ikke det. Men spurt enkelt; hvordan kan jeg formidle at det irriterer meg noe grusomt? Det er så jeg aller helst vil spise på rommet mitt eller bare droppe mat, fordi jeg ikke orker å høre på dem. Takker for hjelp snarest, lei av å spise mens jeg blir kvalm.. Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Pappa smatter noe sykt han også, jeg pleier å si ifra Jeg tror jeg smatter litt og, så da pleier mamma og si ifra. Lenke til kommentar
phax Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Du kan jo prøve å bare si det rett ut? Ser ikke helt problemet. Lenke til kommentar
Gjest KvalmGuest Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Prøver å unngå å smatte selv da, haha.. Hvis ikke er det ikke så mye jeg kan klage på. Det er faktisk ganske vanskelig å si sånne ting rett ut, for meg, her i huset, eller hva nå enn grunnen er. Prøvd å samle mot en del middager nå, og det har tross alt resultert i... En tråd her på forumet Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Smatt noe helt sykt du og da Så kanskje de skjønner hvor plagsomt det er Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Jeg _HATER_ matlyder. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg får en infernalsk hatfølelse overfor ALLE som lager ubehagelige lyder når de spiser. Selv de jeg er kjempeglad i, kan jeg sende olme blikk uten at jeg engang merker det selv. Jeg skjønner godt hvordan du har det. Jeg lager sikkert litt lyd selv, men jeg kan ikke fordra det. Når jeg er hjemme i helgene og sånn og sitter ved matbordet, bruker jeg å åpne kjevene på en sånn måte at all lyd jeg lager med stemmebåndet går direkte til ørene (vet ikke hvordan jeg kan forklare det), og så lager jeg en lav "mmmmmmmmm" lyd som bare jeg hører, slik at jeg slipper å høre smatting og slafsing mens jeg spiser. Lenke til kommentar
Beges Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Kjenner til dette problemet, har en mor som smatter sinnsykt. Utrolig irriterende når man er ferdig med maten, får lyst til å bare springe vekk Hater alle slags matlyder, blir sur på alle som lager dem, hvem de enn er. Bare si det til dem. De blir sikkert sure, og de fortsetter sikkert, men det hjelper iallefall litt. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Hmm, hvorfor la seg irritere av det? Eneste grunnen til at du irriterer deg over det er fordi det er alt du tenker på mens du spiser. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Fordi det er veldig enkelt å lukke munnen mens man tygger? Jeg tåler heller ikke smatting. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Fordi det er veldig enkelt å lukke munnen mens man tygger? Jeg tåler heller ikke smatting. Spørsmålet er vel egentlig HVEM som har det reelle problemet? Lenke til kommentar
scumbag Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Når Dere sitter og spiser så slenger du bare ut spørsmålet om det ikke er greit om du setter på litt høy knarrende hard felespilling (klassisk musikk med f.eks. noe Vivaldi). Og om de spør hvorfor så sier du at det er for å overdøve smattingen. Endret 7. januar 2009 av scumbag Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Skal være helt enig at det ikke er spesielt appetittlig å se/høre på folk som ser ut som en tørketrommel i kjeften når de spiser. Generell folkeksikk rundt bordet gjelder også hjemme rundt middagsbordet. Mange som synder her. Mangler bare at de sitter og fiser og Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Smatting er vel heller ganske så naturlig. Problemet oppstår vel når kulturer indoktrinerer mennesker til hva som "korrekt" oppførsel i forskjellige situasjoner ...F.eks. kan noen kristne mennesker nærmest få et anfall (grad av avsky) når de hører banning. Banning er liksom uhørt liksom liksom... Tror jeg... Endret 7. januar 2009 av J-Core Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Hadde noen i familien min smattet så hadde jeg bare sagt ifra med en gang, de er familie og burde ikke akkurat bli potta sur på deg pga du sier ifra. Lenke til kommentar
Stupedama Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg ser ikke problemet? Nærmeste familie? Da må du jo kunne slenge en liten "lokk igjen munn når du tygger a", vel? Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) Er vel bare å si ifra at du ikke liker sånne lyder. Vil ikke tro de starter 3 verdenskrig - far løper ned i kjelleren etter hagla... Så noe skudd blir det ikke at du gir beskjed. Endret 10. januar 2009 av Nidaroo Lenke til kommentar
Kiruk Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Et subtilt hint med litt humor hjelper her i huset, i ca. 5min ... Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Høres ut som om du har hatt en hard oppvekst om du ikke tør å be familien om å ikke smatte når dere spiser. Hva er det med smatting som er så jævlig ille? Imo så er det maset om smatting som er problemet i dagens samfunn, Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Bare si det rett ut? er ikkje verre. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Det er normalt forventet at man skal vise bordskikk når man sitter og spiser middag. Spør pent om den det gjelder kan prøve å ikke være så høylydt når du prøver å spise maten din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå