Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Vectra plutselig stopp.


Anbefalte innlegg

...er da en 1.7TD. Var på tur hjem her om dagen, da jeg oppdaget at den oppførte seg rart på høyere turtall. Så jeg ga gass igjen. Når den komm på høyt turtall så "kveltes" den nesten helt, men så kunne jeg gi gass igjen. Skjedde tre ganger etter hverandre, og nå vil den ikke starte lengre. Foreløpig har jeg løsnet dyserørene og prøvd å starte, det har ikke kommet diesel ut fra rørene.

I disse modellene står det vel en Isuzu-motor. Noen som vet hva dette kan være?

 

Hvis registerreimen har hoppet av (da kommer jo også pumpa av sporet...), hadde motoren blitt havarert da? Grunnen til at jeg spør er at noen av Opels 8V motorer (samt Ford sine) har stor klaring mellom topp og sylindre, så de klarer seg hvis reg.remen hopper av. Hvis dette er tilfellet her så....dere ser vell bilde :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du sier motoren "kveles" tenker jeg tenning, vet ikke om du har fått sjekket om det er noe der?

Kan det være fukt eller noe?

Tenning? Det er ikke plugger på denne, det er en dieselmotor. Det kan være fukt i dieselfilter som har fryst, dermed kommer ikke dieseln frem til motor/pumpe. Jeg hadde den inne på verkstedet hele dagen, den gikk i et par timer (jeg monterte motorvarmer den dagen). Det som er rart er at den stoppet flere ganger når jeg gav den masse turtall!

Lenke til kommentar

Jvis den kubber når den får turtall kan det jo også være tett dieselfilter. Da får den nok diesel på lavt turtall, men for lite når du ruser.

Om register-rem har hoppet over ett hakk burde vel motoren fuske uansett turtall, om den i det hele tatt starter, så tviler på at det er det som er skjedd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sjekk regremmen likevel. Dersom den først hoppet over noen hakk, og deretter hoppet over mange, eller stoppet helt, kan det bli som du beskriver.

Lenke til kommentar
Sjekk regremmen likevel. Dersom den først hoppet over noen hakk, og deretter hoppet over mange, eller stoppet helt, kan det bli som du beskriver.

Jaaa...eg trur eg begynn her, så sjekker jeg magnetventilen og dieselpumpa.

Takk for hjelp alle sammen, og hvis det er flere av dere som kan komme med en idè, så værsågo` :):thumbup:

Lenke til kommentar
Sjekk regremmen likevel. Dersom den først hoppet over noen hakk, og deretter hoppet over mange, eller stoppet helt, kan det bli som du beskriver.

Jaaa...eg trur eg begynn her, så sjekker jeg magnetventilen og dieselpumpa.

Takk for hjelp alle sammen, og hvis det er flere av dere som kan komme med en idè, så værsågo` :):thumbup:

 

Som noen sa lengere opp, bytt dieselfilter også, det koster lite og kan typisk gi slike feil. Vet om noen som hadde slikt problem i båt med dieselmotor pga litt glassfiber som hadde løsnet i tanken og satt seg i filteret. Alt går bra så lenge motoren bruker mindre diesel enn hva filteret kan slippe gjennom, men når motorens forbruk stiger så blir ledningen fra filteret til pumpen sugd tom og alt stopper opp.

Lenke til kommentar
Hvis registerreimen har hoppet av (da kommer jo også pumpa av sporet...), hadde motoren blitt havarert da? Grunnen til at jeg spør er at noen av Opels 8V motorer (samt Ford sine) har stor klaring mellom topp og sylindre, så de klarer seg hvis reg.remen hopper av. Hvis dette er tilfellet her så....dere ser vell bilde :p

 

Så heldig er man aldri på dieselmotorer, ettersom disse har mye høyere kompresjon enn bensin, og derfor dårligere plass mellom stempel og topplokk/ventiler. Reima kan alltids komme noen hakk ut av stilling på kamaksel, dieselpumpe eller begge deler før det sier pang, men ryker den, ja, da er det en dyr reparasjon i vente.

Lenke til kommentar
Hvis registerreimen har hoppet av (da kommer jo også pumpa av sporet...), hadde motoren blitt havarert da? Grunnen til at jeg spør er at noen av Opels 8V motorer (samt Ford sine) har stor klaring mellom topp og sylindre, så de klarer seg hvis reg.remen hopper av. Hvis dette er tilfellet her så....dere ser vell bilde :p

 

Så heldig er man aldri på dieselmotorer, ettersom disse har mye høyere kompresjon enn bensin, og derfor dårligere plass mellom stempel og topplokk/ventiler. Reima kan alltids komme noen hakk ut av stilling på kamaksel, dieselpumpe eller begge deler før det sier pang, men ryker den, ja, da er det en dyr reparasjon i vente.

Veldi omfattanes forklaring Inge, den likte jeg :) Skulle tenkt på den sjøl, at dieselmotoren tenner på kompresjon og derfor ikke kan ha stor klaring! Jeg bynner feilsøkinga snart...har hatt mye overtid på arbeid, så det lot seg ikke gjøre mye hjemme :p

Takk

Endret av slobbix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...