Gå til innhold

Hva er forskjellen mellom IKT VGS og IT på høgskole/universitetsnivå

Anbefalte innlegg

Nå er det litt over 3 månender til fristen for å søke til Universitet/høgskolen går ut.

Jeg sitter og undrer veldig på hva jeg ønsker å jobbe med i mitt snart voksne liv, i noen måneder nå har jeg jobbet med IKT som privatist fag og har hatt det veldig moro, med unntaken av Access som har vært dritkjedelig.

Dette kan være noe jeg virkelig ha lyst å drive med, men jeg har ikke helt forstått hva dette går utpå, eller enklere sagt, hvordan blir jobben min?

Jeg har forstått det slik at hvis jeg hadde tatt IKT på VGS (har gått på studiespesialisering i snart 3 år nå) så hadde det holdt med 2 år skole og 2 år lærling og da er man ferdig, og hvis jeg har forstått det riktig så er dette på det nivået som disse IT folka på VGS, jeg syns dette virker som en artig jobb, men jeg ønsker selv noe litt mer avansert, eller kanskje på et litt høyere nivå.

Er det noen her med litt erfaring som kanskje foreslå hva jeg bør ta?

evn, er jeg nødt til å spesialisere meg innenfor IT, eller kan jeg f.eks ta en generell IT utdannelse hvor jeg kan det viktigste innenfor alt?

Jeg går forresten på studiespesialisering Realfag med mattematik og fysikk som programfag og IKT som privatist fag.

Tusen takk for fremtidlig svar! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så greit å svare på uten å kjenne deg, men flere ting du må tenke på. Er du motivert for å studere videre? Hva vil du jobbe med nå, hva om 10 år? Jeg vet at det var det jeg tenkte, og det som gjorde at jeg tok lengre utdanning før jeg begynte.

Om du har fagbrev, bachelor eller master så er det forskjellige hvilke jobber du kan få. Det som er sikkert er at med mer utdanning du har, jo flere muligheter har du. Hvor mye ansvar og avanserte prosjekter du har i begynnelsen av arbeidslivet blir også påvirket av utdanningen din.

Du skriver "dette er noe jeg kan tenke meg å jobbe med". Hva mener du da? Drift? Oppsett av PC-er? Programmering? Prosjektledelse?

Noen eksempler på hva en kan gjøre i sitt første år med forskjellig utdanning (eksempler fra folk jeg kjenner til):

- Oppsett/konfigurasjon av nettverk og PC-er på vgs. skole (Fagbrev)

- 1./2. linje support i stor norsk bedrift (Fagbrev)

- Programmering av web-løsninger for skoleverket (Bachelor)

- Utvikling og installasjon av CRM-system i stort finans-selskap (Master)

- Integrasjon av fakturaløsninger mot SAP i offentlig virksomhet (Master)

- Planlegging av testing ved innføring av stort IT-system ved sykehus (Master)

Er selvsagt mye mer, men dette er i alle fall konkrete eksempler på hva noen jeg kjenner (og jeg) har begynt med ila. det første året i jobb etter utdanning.

Lenke til kommentar

Du får det mye mer spennende karriere om du satser på en god høyere utdannelse. IKT jobber med lav inngangsterskel har ett vaktmesterpreg over oppgavene man blir satt til. Med høyere utdannelse har man bedre mulighet til å påvirke hvilke oppgaver man vil jobbe med.

Jeg har jobbet litt som teknikker før jeg tok ingeniørgrad. Teknikkerjobben var det beste som har skjedd meg karrieremessig fordi jeg vokste så mye på det. Så på en måte er det vanskelig å si hva som er riktig for andre. Penger og karriere ikke er det viktigste i livet. :p

Min mening er at ingeniør/informatikk-grad gir mest ut av en bachelorgrad innen IT siden disse ikke tar lett på tunge emner. Spesialiering er ikke avgjørende siden det er endel tilfeldighet i hva den første jobben blir.

Jeg er enig med fordelingen av oppgaver og utdanning stadskle nevner, men bare så det er nevnt, personer med master og bachelor jobber gjerne side om side slik at forskjellen ikke alltid så tydelig. Hos oss har vi personer med ekstremt lang utdannelse og selvlærte eksperter i de samme lokalene.

Lenke til kommentar

oj dette var gode svar!

Saken er at jeg er ikke den mest engasjerte når det gjelder programmering, jeg liker helst å jobbe med ting jeg ser her og nå (photoshop og delvis dreamweaver).

Men takk for svaret, jeg får nok undersøke litt nærmere på de forskjellige universitetene =)

jobbene som du nevnte under mastergrad høres jo veldig avansert og noe jeg kan stolt jobbe med =) hvis det er høy lønn er det bare en bonus, jeg vil helst jobbe med noen jeg kan like over lang tid før jeg ble slappfisk pensjonist.

Endret av amir90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...