Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fikse uproposjonelle tenner?

Gjest Guest_Karius_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Karius_*

Hei, jeg har mildt sagt skrekkelige tenner. Det er meget skakke og per dags dato har jeg hatt regulering i snart et 1 år. Reguleringen løser imdlertid ikke mitt største problem, tennene mine er EKSTREMT uproposjonelle og feks framtennene er 5 ganger så store som naboene sine, og sånn fortsetter det utover hele tanngarden, noen giganter og andre miniatyrer. Jeg kan se det veldig godt allerede nå, at når jeg fjerner tannreguleringen så kommer jeg fortsatt til å ha en latterlig tanngard :(

Når jeg biter i hop tennene er det ikke en gang halvparten av de som berører hverandre oppe og nede fordi de større tennene stopper bittet. Dette har plaget meg helt siden jeg felte melketennene, både med mobbing og ubehag når jeg spiser. Finnes det noen måte og fikse dette her på? Og gjøre tennene proposjonelle altså, tenkt litt på gebiss og få perfekte tenner på et blunk (samtidig som jeg blir kvitt reguleringen, og pga mine MEGET skakke tenner er reguleringen usedvanlig vond fordi tannlegen bruker tråd som strekker seg både framme og bak likt, strikker for å klemme tennene tettere sammen ol.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja... det høres for meg ut som om dette faktisk er et medisinsk problem for deg, på flere nivåer.

Det er nok noen tenner som kan slipes og slikt... hvis det skulle være umulig, så er det nå faktisk teknisk mulig å erstatte alle tennene i én og samme fei/operasjon, med falske tenner. Metoden er vel relativt uprøvd fremdeles, men det er flere personer i Norge som har fått det gjort... jeg mistenker at det kan være veldig, veldig dyrt, selv med skattefradrag (forutsatt at du da betaler skatt og ikke er for ung)... men det høres jo ut som en medisinsk nødvendighet, som attpåtil er medfødt... jeg synes du skal snakke med en skikkelig tannlege i nærheten av der du bor. Eventuelt kan du også gå til fastlegen din og si som du har sagt til oss, nøyaktig hvor mye det plager deg og hvor vanskelig det er.

Lenke til kommentar

Hvis tennene etter regulering er funksjonelle, slik at videre behandling bare skulle dreie seg om det kosmetiske, vil du måtte gå en ubehaglig runde med refusjonsordninger, vurderinger, avslag, osv.

Det er som anonymouse sier, forholdsvis dyrt med all type kosmetisk tannbehandling. Noe kan gjøres til halve prisen i utlandet, men det koster fremdeles masse.

Den kosmetiske behandlingen i seg selv, er mangfoldig, alt fra sliping til falske tenner. Det å trekke alle tennene for å erstatte med et fullt gebiss er jo en avveining som du må gjøre, mest på økonomisk- og lidelsesgrunnlag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...