Gå til innhold

problemer 4870x2 varme, dårlig ytelse!

mirakeke

Anbefalte innlegg

Hei jeg har litt problemmer med varme og dårlig ytelse med mitt Gainward 4870 "runs like hell"!

har nettopp bygget meg en ny pc til gaming så trodde 4870x2 ville dekke mine behov. Men det er jo helt sykt varmt, brenner meg på korte når jeg tar på det. ikke nok med det. men scoorer rimelig dårlig i 3d mark 06. fikk 14000 uten og konfigurere noe på anti analising og filtrering bare 1280x1024 i oppløsning, Jeg har prøvd og satt opp speeden endel så den står på 80% nå. ytelsen er fortsatt dårlig!

Pc spec:

Asus M3A78-T

850W OCZ game-xstream

8 Gb OCZ pc DDR2

4870x2 "gainward special"

Amd phenon 9950 Quad core

Windows vista 64 bit

Bruker driver 8.12 (nyeste?!)

Noen som kan ha peiling på hva det kan være som ikke stemmer hos meg? vær snill og kom med forslag eller tips! (beklager skrive feil osv)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vet ikke hvor mye hjelp jeg kan være, men jeg har 3870x2 og har hatt noe liknende problemer. du burde kanskje sjekke at viftene kjøler sikkelig. (rivatuner kan være fint til å monitorere skjermkortet).

jeg har hatt problemer med at vifta ikke har kjølt sikkelig så jeg var nødt til å justere opp hastigheten på vifta mi.

men tror både 3970x2 og 4870x2 er kort som er ekstremt varme. tror det blir siste gang jeg kjøper et slikt kort i en pc jeg ikke ønsker at skal bråke alt for mye uten vann kjøling.

Lenke til kommentar
jeg vet ikke hvor mye hjelp jeg kan være, men jeg har 3870x2 og har hatt noe liknende problemer. du burde kanskje sjekke at viftene kjøler sikkelig. (rivatuner kan være fint til å monitorere skjermkortet).

jeg har hatt problemer med at vifta ikke har kjølt sikkelig så jeg var nødt til å justere opp hastigheten på vifta mi.

men tror både 3970x2 og 4870x2 er kort som er ekstremt varme. tror det blir siste gang jeg kjøper et slikt kort i en pc jeg ikke ønsker at skal bråke alt for mye uten vann kjøling.

Varme og masse støy kan jeg leve med. Men kjett med dårlig ytelse når man har ny pc. den gamle gjorde jobben bedre!

Lenke til kommentar

3D Mark messig blir du også holdt tilbake av CPUen din.

Den er dessverre ikke like sterk som Core gutta.

Men det er mulig du kun kjører på 1 kjerne, dette kan du sjekke i RivaTuner mener jeg og få opp forbruket på kjerne nr 2.

Varmeproblemet er vifta di, dette har 2 fikser.

BIOS eller RivaTuner profiler eller permanent vifte instilling i RivaTuner.

Om du har problemer med nedklokkingen som kan forårsake at det henger seg så setter du bare default klokk i low level settings på RivaTuner så er det i boks.

RivaTuner finner du hos Guru3d.com

Lenke til kommentar
3D Mark messig blir du også holdt tilbake av CPUen din.

Den er dessverre ikke like sterk som Core gutta.

Men det er mulig du kun kjører på 1 kjerne, dette kan du sjekke i RivaTuner mener jeg og få opp forbruket på kjerne nr 2.

Varmeproblemet er vifta di, dette har 2 fikser.

BIOS eller RivaTuner profiler eller permanent vifte instilling i RivaTuner.

Om du har problemer med nedklokkingen som kan forårsake at det henger seg så setter du bare default klokk i low level settings på RivaTuner så er det i boks.

RivaTuner finner du hos Guru3d.com

Vifta er satt opp med 80%, men tror drivere har litt skyld. har problemmer med og installere dem pcn blir svart ellers så står det bare ett "!" gult icon på enhetsbehandling. Vilken driver har du og anbefalle? prøvd 8.11, 8.12 og driver cdn som fulgte med!

Lenke til kommentar
Prøv å ta ut 2 av minnebrikkene dine, og se om problemet forsvinner når du reinnstallerer driveren.

fått ut 2 minne brikker og prøvd. funka ikke noe bedre det! Men har fått inn 8.10 driverne og dem ser ut til og funke ihvertfall. gradene har gått bra ned! så nå er det vel bare flaskehals prossesoren som suger, 13920 i 3d mark nå. men stor lagg i crysis og farcry2 :(

lurer på 1 ting til. når jeg ser på ATI kontrollpanelt så står det at GPU clock er 507. Denne skal jo være på 790 mhz? Men er mulig det er noe "strøm/Varme" spare ting eller noe da!

Lenke til kommentar
Prøv å ta ut 2 av minnebrikkene dine, og se om problemet forsvinner når du reinnstallerer driveren.

fått ut 2 minne brikker og prøvd. funka ikke noe bedre det! Men har fått inn 8.10 driverne og dem ser ut til og funke ihvertfall. gradene har gått bra ned! så nå er det vel bare flaskehals prossesoren som suger, 13920 i 3d mark nå. men stor lagg i crysis og farcry2 :(

lurer på 1 ting til. når jeg ser på ATI kontrollpanelt så står det at GPU clock er 507. Denne skal jo være på 790 mhz? Men er mulig det er noe "strøm/Varme" spare ting eller noe da!

Ja, GPU frekvensen og spenningen settes ned når du er i 2D Modus på disse kortene.

Laggen kan forekomme av manglende driver oppdatering siden du har degradert, eller at du brummer på en enkelt kjerne.

Har du sjekket det?

Lenke til kommentar

Ja, GPU frekvensen og spenningen settes ned når du er i 2D Modus på disse kortene.

Laggen kan forekomme av manglende driver oppdatering siden du har degradert, eller at du brummer på en enkelt kjerne.

Har du sjekket det?

okey okey.. spillt 15min nå på high funker fint med varme og sånt. Driverne er jo 2 moddeler får gamle så er jo ikke så rart at det henger?! Har ingen aning på om jeg durer på 2 eller 1 kjerne. men kjerne nummer 2 er på utrolige 38 varmegrader etter litt hard jobbing så er ikke umulig?? når det gjelder de andre driverne så virker det som at det er umulig og få dem til og funke desverre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...