Gå til innhold

Fokusering i mørke , olympus E-420

Anbefalte innlegg

Heisann :)

HAr et ganske nytt olympus E-420 speilrefleks, som jeg har et lite problem på .

Er ny på dette, så skulle høre med dere , som kanskje har litt mere erfaring

Mitt problem, er at hvis jeg for eksempel skal ta bilde i et mørkt rom , får jeg ikke fokus uansett hva som skjer ...

Kan heller ikke finne noen plass der jeg har automatisk fokus.

HVa skal jeg gjøre?

har de to objektivene som fulgte med den dual-kit pakken:)

Kan noen i samme slengen finne et bra teleobjektiv, til kameraet mitt ? har nå et 40-150MM objektiv .

Mvh . Simon Bakkan Eidem

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et problem de fleste kameraer sliter med. Autofokusen trenger klare kontraster for å fokusere; noe som mangler i mørke omgivelser.

Du kan slå blitsen og sette opp den til å gi hjelpelys. Det er ikke alltid det hjelper, og det irriterer vettet av de fleste. Da er det bedre å kjøpe en ekstern blits som har bedre hjelpelys. Og gir bedre belysnng enn den interne blitsen.

Når det hjelder tele, så er spørmålet hvor mange penger du vil bruke. Olympus 70-300mm er ikke for dyr, og gir deg en merkbar økning i brennvidde. Skal du ha bedre kvalitet så er det vel 50-200mm som gjelder. Men den er dyr.

Tom

Lenke til kommentar

Burde vel vært i "Digital Speilrefleks", men en av moddisene kan vel ta tak i det etter hvert.

Anyway: Det er et uomtvistelig faktum at alle passive autofokussystemer trenger en viss mengde lys for å kunne gjøre jobben sin. Så hvis du vil ha autofokus til å virke i svakt lys så har du to muligheter.

Den ene er å øke mengden lys som reflekteres av motivet, ved å bruke en eller annen form for hjelpelys. Olympus bruker vel den innebygde blitsen som hjelpelys, mulig det er et menyvalg for det (det heter typisk "AF assist" eller noe tilsvarende), og det kan være du må sprette opp blitsen manuelt for at den skal gjøre jobben. Eksterne blitser pleier også å ha fokushjelpelys innebygget. Disse sender ut rødt lys som er mindre intenst enn det fra den innebygde blitsen, og er derfor snillere med øynene til alle i nærheten.

Den andre muligheten er å øke mengden lys som slipper gjennom objektivet og inn på autofokussensoren. Objektiver med større blenderåpning (lavere f-tall) slipper inn mer lys og gir derfor bedre autofokus i dårlig lys, samt gjør det mulig å ta bilder med kortere lukkertid i de samme lysforholdene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...