Gå til innhold

Billig og stabil PSU til hjemmeserver

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal trolig bygge hjemmeserver i nærmeste fremtid, og lurer derfor på hvilken PSU jeg skal velge. Det blir et enkelt system med ca 3 vifter, hovedkort, pentium-prosessor og en gigabyte med internminnne. I tillegg skal jeg jo ha harddisker, men kommer bare til å ha en HDD i starten, og så kjøpe flere senere dersom det blir bruk for det, da jeg ikke har bruk for så veeeeldig stor lagringsplass. Men hvilken PSU skal jeg kjøpe?

Ja, da er det bare å komme med alternativer! ;) Husk at den skal være så økonomisk og stabil som mulig siden den skal surre 24/7!

Mvh

Arne Kristoffer

edit: leif

Endret av Arne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønner seg å kjøpe et kvalitetsmerke om man skal ha en stabil psu. Man kan være uheldig selv med de dyreste merkene også.

Husk at PSU er den viktigste komponenten i en datamaskin, og derfor mener jeg det er viktig å legge litt penger i det. Det er tross alt hjertet i datamaskinen!

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338686

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335981

Nå er jeg ikkje helt sikker på hva serveren din består av, men disse burde holde.

Lenke til kommentar

Det ser ut som greie strømmforsyninger det.

Jeg føler det er viktig å ha en god PSU siden jeg skal lagre en del materiale som jeg "aldri" kan få tilbake hvis PSUen kortslutter hele systemet, som typen feriebilder og musikk.

Serveren består av et standard HK, 1gb RAM, celeron-prosessor og en eller to tb-disker. Da er kanskje 430w nok?

Lenke til kommentar

Jeg har også et spørsmål ontopic:

Jeg har en server stående i bua, med som Arne "et bekjedent" oppsett. Pentium4 2.6GHz eller noe sånn, leeenge siden den ble satt opp :)

Fikk tilbud på en Fortron/Source Strømforsyning Zen 300W igår. Og takket ja til tilbudet tvert uten å tenke meg om. Idag dukket spørsmålet om den kommer til å dekke mitt behiv opp?

Har aldri liksom tenkt over strømforbruk i PC'ene mine. Hvor mye vil en enkel server med gjevnt lite last trekke? Vil det rekke med 300W? Vet det er vanskelig å svare på om min gjør det. Men sånn generelt, hvor mye trekker en PC kontra en server? Bør jeg være skeptisk til å prøve med 300W?

Grunnen til at jeg takket ja til tilbudet, er at den er vesentlig mer støyvennlig.

Håper noen med litt kunskap innenfor omeråde kan gi meg noen tips! :)

Å beklager om jeg kapret tråden din Arne, men var samme problem, så tenkte jeg kunne hoppe på! =)

Har elektro-utdanning selv, så ikke spar på detaljene i forklaringen! ;)

Lenke til kommentar

Jo, så lenge man ikke har noe stort antall disker, et skjermkort som ikke behøver noe strøm/evt. integrert grafikk og kun en CPU av den type du beskriver, så holder 300W lenge det også. En slik maskin vil under vanlig drift kanskje aldri overskride 100W i verste fall.

En disk behøver kanskje max. 10W under drift, under oppstart kan de gjerne dra 3x så mye. Men har man bare noen få disker, er dette aldri noe problem. Har man på den annen side en server med 15-20 disker og alle starter opp samtidig (ikke bruker staggered spinup) da kan det bli et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...