Rayline TWB Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Palestinernes sin strategi oppnår to mål: Terskelen for å bombe en rakettutskytingsrampe er høyere fordi man vet at de har jagd ungene inn i samme bygg, og hvis de allikevel bomber (som de må) så kan palestinerne gråte krokodilletårer over hvor fæle israelerne er som bomber barn. JEG mener ihvertfall at det er palestinerne selv som sender sine egne i døden, både med handlingene hvor de angriper israel inntil israel angriper tilbake, og ved at de bevisst maksimerer tapene ved å sende sine egne som levende skjold. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Dere pro-israelere påstår dette hele tiden, men har dere noen kilde til dette!? Jeg har nemlig lært at de har anerkjent Israel som er stat. Det har de ikke. Les charteret deres. Israelske soldater gjemmer seg bak sivile også, da heller ikke de har stilt seg opp i ørkenen i papphus og teltduker slik at Hamas kan treffe dem med lav-presisjon rakettene sine. Nei, israelske soldter har slett ikke det. I Israel prøver de nemlig å skille på militære og sivile, samt at de har varslingssystemer og bomberom. Det er lett å si at Hamas gjemmer seg blant sivile, men faktum er at de er avhengig av sivile for å KUNNE kjempe mot Israel. Du mener vel for å kunne ANGRIPE Israel. Rakettene til Hamas er ikke effektiv mer enn 10 kilometer på det meste. Eh? Faller det ikke raketter nærmere og nærmere Tel Aviv, som er 70 kilometer unna? Hvorfor har ikke Israel en 10 kilometer lang buffersone, når det FULLSTENDIG eliminerer Hamas sitt mest brukte våpen? Fordi det ikke er nok. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Har du kilder til disse konkrete påstandene? Kilder på hva? Det velkjente faktum at Hamas bruker egne sivile som skjold? http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_pictures/6166998.stm http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6164666.stm http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6166362.stm http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6162494.stm http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6173850.stm Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Prick, jeg vil anbefale at du ikke utelukker at israelske soldater har brukt sivile som sjold. Av samme grunn som vi ikke kan utelukke individuell terrorisme i Norge (fordi vi ikke kan utelukke individuelle galninger, naturlig nok), kan vi ikke utelukke at israelske soldater bruker sivile som sjold (fordi det er individer i de israelske styrkene, det kan være snakk om tropper og kompanier som gjør dette). Derfor er det uklokt å utelukke noen av delene. Det er derimot svært usannsynlig at det er en konspirasjon for å begå terrorhandlinger i Norge, og det er svært lite sannsynlig at det er offisiell policy fra den israelske statens side. For å påpeke det, har det vært tilfeller der israelske soldater har brukt palestinske ungdommer som levende sjold. Det er ingen bekreftede tilfeller fra denne konflikten, men fra den andre intifadaen ble det fremlagt videobevis for dette i alle fall en gang. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Prick, jeg vil anbefale at du ikke utelukker at israelske soldater har brukt sivile som sjold. Nei, flere soldater ble dømt for dette for en tid tilbake. Merk deg at de altså ble dømt av den israelske stat. Den israelske stat har altså forbudt bruk av menneskelige skjold. Av samme grunn som vi ikke kan utelukke individuell terrorisme i Norge (fordi vi ikke kan utelukke individuelle galninger, naturlig nok), kan vi ikke utelukke at israelske soldater bruker sivile som sjold (fordi det er individer i de israelske styrkene, det kan være snakk om tropper og kompanier som gjør dette). Helt riktig. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hvorfor diskuteres dette egentlig? Hva er det som får folk til å støtte noen av sidene her? Jeg har ikke fulgt så veldig nøye med men har hvertfall fått med meg litt av grunnene til at dette skjer. Jeg ser folk snakker om at både den ene og den andre siden er usiviliserte og grusomme, men hvordan kan så siviliserte nordmenn støtte drap av sivile uansett hvilken sak de dør for? Hvis man allerede støtter en side i en krig som dette burde man vel bare bombe begge land nedenom og hjem, eller støtter folk et land på grunn av folkene som bor der? Hvis noen land gikk inn i både palestina og israel og bare tok ned alt av raketter og det som er vil jo det være en grei løsning eller? Hvorfor skal alle løsningene gå ut på at den ene parten burde bombe den andre til det ikke er noe igjen? Sorry for rotete tekst, fikk ikke skrevet det på en veldig ryddig måte. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hvorfor skal alle løsningene gå ut på at den ene parten burde bombe den andre til det ikke er noe igjen? Wake up and smell the real world. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Etter å ha forhørt meg videre har jeg funnet ut at jo - Palestina godkjente Israel som en stat, men trakk det tilbake noen år senere etter noe greier med noen sniksyttere! Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Etter å ha forhørt meg videre har jeg funnet ut at jo - Palestina godkjente Israel som en stat, men trakk det tilbake noen år senere etter noe greier med noen sniksyttere! Har Hamas noen gang anerkjent Israel, sier du? Det vil jeg ha en kilde på. Hva er det som får folk til å støtte noen av sidene her? Jeg støtter Israel fordi de er den parten som ikke er ute etter å utslette den andre. Det er dessuten et moderne demokrati, og mye av innmaten i PCen din er sannsynligvis gjort mulig av israelsk teknologi. Det er rett og slett et nyttig land, og siden det er et demokrati mener jeg at det er riktig å støtte dem. hvordan kan så siviliserte nordmenn støtte drap av sivile uansett hvilken sak de dør for? Det er ingen som støtter Israel som støtter drap på sivile, såvidt jeg vet. Derimot påpekes det at Israel har rett til å forsvare seg, og dessverre går det som regel sivile liv tapt i kriger. Det blir bare verre av at Hamas aktivt bruker sine egne sivile som skjold for å få så mange av dem som mulig massakrert. Hvis noen land gikk inn i både palestina og israel og bare tok ned alt av raketter og det som er vil jo det være en grei løsning eller? Man trenger ikke å "ta ned" noe i Israel. Hadde man derimot gått inn og slått ned på all våpenbruk hos palestinerne, hadde det øyeblikkelig blitt fred fordi Israel kun er ute etter å forsvare seg. Hvorfor skal alle løsningene gå ut på at den ene parten burde bombe den andre til det ikke er noe igjen? Ingen bomber noen til det ikke er noe igjen. Hamas prøver kanskje, men Israel klarer heldigvis å forsvare seg. Israel på sin side prøver å ta ut militære mål som blir brukt til å terrorisere israelske sivile. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Israel-Palest..._of_recognition Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Nei, men PLO var på mange måter like ekstreme som Hamas for noen tiår siden. Ikke religiøst, PLO var alltid mer eller mindre sekulær, men i spørsmål angående Israel. 30 år med vold løste ikke problemet PLO. Israelsk støtte til en ny religiøs ekstremistorganisasjon (Hamas) for å ta rotta på PLO i løpet av 80-tallet hjalp ikke. Å snakke med PLO, det hjalp, og i dag anerkjenner PLO Israel. Tar du i det hele tatt poenget? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Diskusjonen handler ikke om PLO, men om Hamas noen gang har anerkjent Israel eller ikke. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Det er fullstendig irrelevant, det viktige spørsmålet er om Hamas kan tenkes å anerkjenne Israel, og det kan tenkes. OM VI SNAKKER MED DEM. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Terrorister snakker man ikke med - de sabler du ned. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Det klarer du ikke. Og mens du prøver gjør du dem bare sinte. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Hvis du har en gal hund, så snakker du ikke med den - du avliver den. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Hvis du har en gal hund, så snakker du ikke med den - du avliver den.... Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Hvis du har en gal hund, så har du behandlet den dårlig. Lenke til kommentar
sokkrygeren Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Hvis du har en gal hund, så snakker du ikke med den - du avliver den. Og sånn fortsetter verden å fostre opp "gale hunder" fordi vi ikke ser etter årsakene bak "galskapen". Mulig du vil finne en del rasjonalitet bak rakettene mot Israel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå