Gå til innhold

Israel/Palestina: Når rakettangrepene fra palestinerne stopper, er problemet løst

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Generasjoner av palestinere blir lært opp til å hate Israelere og har som mål å utslette Israel og israelerne.

Dette gjør palestinerne ved konstant å sende raketter inn i Israel, mens verden ellers sitter og ser på og gjør ingenting (sannsynligvis fordi det ikke er olje der).

Ethvert land, også Israel, vil normalt forsvare seg og beskytte sine innbyggere og så lenge palestinerne ikke er interressert i fred og fortsetter å sende raketter inn i Israel er israel nødt til å gå inn og få ødelagt rakettoppskytingsrampene og få fjernet flest mulig terrorister.

Det ville alle andre land gjort, og det gjør Israel nå.

Når palestinerne har som strategi å bruke sine egne kvinner og barn som skjold må de forvente at sine egne blir skadet.

Resultatet er palestinske krokodilletårer, hvor palestinerne forsøker å lure verden til å tro at Israel har gått etter sivile for moro skyld.

Palestinerne, støttet av iran, syria og delvis egypt er hovedårsaken til årevis med krig i det området, og tap av masse liv på begge sider.

Så lenge palestinerne og iran forsøker å fullføre hva nazistene begynte på, så vil det aldri bli fred i det området, og israel tvinges til å forsvare seg som best de kan.

Palestinerne blir opplært til å bli terrorister og resultatet av det har man sett i årtier nå.

Det er også grunn til å spørre seg hvorfor ikke usa går inn i palestina på samme måte som i irak, afghanistan, elelr andre steder.

Er det kun fordi palestina mangler olje og ingen oljeledninger krysser landet til viktige steder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Generasjoner av palestinere blir lært opp til å hate Israelere og har som mål å utslette Israel og israelerne.

Ikke uenig i den lukkede slutningen, men vet du hvorfor nettopp dette er tilfelle? Hvorfor lærer man barna sine til å hate andre mennesker?

Endret av sokkrygeren
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

For palestinerne sin del så er de fanget i sin egen retorikk.

De har bløffet verdensopinionen i så mange år nå at de er tvunget til å provosere frem motangrep fra israel for at de skal få bekreftet ovenfor verden hvor fælt de har det.

I psykiatrien har man tilfeller hvor mødre skader sine egne barn for at andre skal synes synd på dem, dette er omtrent det samme som palestinerne gjør.

Lenke til kommentar
Nei, enlighten us - hvorfor lærer man opp sine barn til å hate andre? Nå er jeg virkelig spent!!

Jeg er ikke så forutinntatt at jeg velger å trekke kjappe konklusjoner ut fra dagens situasjon. Isolert sett så kan si at palestinerne er voldelige og at Israel forsvarer seg selv. Det blir ikke riktig, med mindre man reflekterer over hva som motiverer de voldelige handlingene. Jeg er ikke sikker, men regner med at følgende faktorer har mye å si for palestinernes aggresjon (som jeg ikke forsvarer, for all del, men prøver å forstå):

- Opprettelsen av Israel. Mye kan ha gått feil for de som bodde der fra før.

- Okkupasjonen av Vestbredden og Gaza. Dette blir trukket fram av mange som argument for kamp mot Israel.

- Bosettinger på okkupert jord. Ikke til å nekte for, og det er en snikete måte å ta land på.

- Flykningestatusen. Folket har levd som flyktninger i 50 år. Mange føler de har krav på å bo i landområder som Israel nekter dem.

- Sikkerhetsgjerde/-mur på okkupert jord (altså utover Israels lovlige grenser).

- Militær assymetri. Israel har hatt de laveste militære og sivile tapene sammenlagt. De har også det største militærapparatet, noe som gjør det lett for palestinerne å skape et fiendebilde.

Nå bombes Gaza tilbake til steinalderen. Ingen vil ha flyktningene (ikke de arabiske landene heller). Hva skjer når neste generasjon vokser opp? Hvilke forventninger har du til mennesker som har blitt født under okkupasjon og propaganda, og så på toppen opplever at fienden gjør akkurat det man forventer av en ondsinnet motstander?

Lenke til kommentar
Nå bombes Gaza tilbake til steinalderen. Ingen vil ha flyktningene (ikke de arabiske landene heller). Hva skjer når neste generasjon vokser opp? Hvilke forventninger har du til mennesker som har blitt født under okkupasjon og propaganda, og så på toppen opplever at fienden gjør akkurat det man forventer av en ondsinnet motstander?

Dette er desverre psykologien i det som skjer. Som det heter: "Du kan banke en hund til lydighet, men ikke til å like deg." Israels ledere tror tilsynelatende på ideen om at de kan bombe palestinerne til å ta avstand fra sine ledere. Det er uhistorisk. Alle erfaring tilsier at det er lite som virker mer samlende på et folk - og mer egnet til å trekke oppmerksomheten bort fra eget lederskap - enn en felles ytre fiende.

Geir :)

Lenke til kommentar

@sokkrygeren

Du svarrer ikke på spørsmålet mitt.

Hva er det som rettferdiggjør at en forelder skal lære opp sine barn til å hate andre mennesker/kulturer. For de aller fleste foreldre, så er barna det kjæreste vi har, og vi vil dem bare godt 24/7, og vi er villige til å gå langt for at de skal ha det bra - ikke bare i øyeblikket, men også i fremtiden når de blir større.

Jeg har mine stooooore tvil om at de foreldre som lærer barna sine til hat mot andre, har gjort noe veldig godt sånn rent barnepsykologisk!! Disse barna vil bli ødelagt i sinn og hodet av slikt tullball som disse idiotiske hellig-krig-foreldrene mater dem med hver eneste dag gjennom oppveksten. Garantert at disse barna vil bli preget av slikt. Og mener noen at dette er å være glad i barna sine, så vil jeg gjerne møte den personen face-to-face for da skal jeg personlig vri nakken rundt på ham.

Lenke til kommentar
Du svarrer ikke på spørsmålet mitt.

Hva er det jeg ikke svarer på? Hvis du ikke kan se refleksjonen rundt hvorfor palestinerne kan hate israelerne i innlegget, så har du ikke sett godt nok etter. At volden ikke kan rettferdiggjøres svekker ikke resonnementet, som handler om å forstå hvordan hat oppstår.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg er overbevist om at palestinerne selv er skyld i den situasjon de er havnet i.

Hadde palestinerne valgt å jobbe for fred så hadde alt løst seg til beste for alle.

- Opprettelsen av Israel. Mye kan ha gått feil for de som bodde der fra før.

Alle land har en eller annen gang blitt opprettet, også Norge.

Sverige sender ikke raketter mot Norge for det, og de lærer ikke barna å hate Nordmenn for det.

- Okkupasjonen av Vestbredden og Gaza. Dette blir trukket fram av mange som argument for kamp mot Israel.

Samene lever i fred i Norge selv om de okkuperer en del av Norge, om man skal bruke samme retorikk som palestinerne.

Det er ikke verre enn nordmenn som bosetter seg i spania, settlere i gamle dager i usa, eller tusen andre tilsvarende hendelser.

Saken er at palestinerne elsker vold, og hater naboene uansett hvem det er.

- Bosettinger på okkupert jord. Ikke til å nekte for, og det er en snikete måte å ta land på.

Nei, det kalles globalisering.

Samer bosetter seg i norge, nordmenn i spania og sverige, nordmenn i usa, pakistanere i norge osv.

Det er ikke for å ta over landet, men i fasistiske palestina er det vel populært å fremstille det slik.

- Flykningestatusen. Folket har levd som flyktninger i 50 år. Mange føler de har krav på å bo i landområder som Israel nekter dem.

De har gjort seg selv til flyktninger, med steinkastingen og rakettangrepene sine.

Ikke rart at de er flyktninger når de ikke klarer å leve som siviliserte.

- Sikkerhetsgjerde/-mur på okkupert jord (altså utover Israels lovlige grenser).

Ja, et SIKKERHETSgjerde. Israel må beskytte seg mot selvmordsbombere og andre palestinere.

Hadde palestinerne vært som folk flest hadde det ikke vært nødvendig med et slikt gjerde.

Det palestinerne egentlig sutrer over er at det er vanskeligere å være selvmordsbomber nå.

- Militær assymetri. Israel har hatt de laveste militære og sivile tapene sammenlagt. De har også det største militærapparatet, noe som gjør det lett for palestinerne å skape et fiendebilde.

Ja, og hvorfor det?

Palestinerne samler barn og kvinner rundt rakettoppskytingsrampene som levende beskyttelse.

Det er en strategi fra palestinerne sin side som selvsagt gir høye tap.

De bruker også pengene på våpen isteden for mat og sykehuser, samtidig som de gjør alt for å bli bombet av israel slik at verden skal synes synd på dem.

Israel beskytter sitt folk, palestinerne sender dem ut for å dø.

Er det rart tapene blir ugjevne?

Lenke til kommentar

Palestinernes atferd har årsaker som hverken du eller jeg har full oversikt over. Det er grunner til at palestinerne ikke velger å jobbe for fred. Om vi kan slenge rundt oss med dårlige sammenligninger, så gjør det ikke retorikken annet enn mer overflatisk. Det blir ikke mer tydelig at palestinerne har seg selv å takke heller.

Du har sannsynligvis rett i at det hersker ekstreme holdninger og umenneskelige strategier som går utover palestinerne selv, antakelig med viten og vilje. Spørsmålet blir så - hva oppnår Israel med å gjøre som ekstremistene ønsker? Hva slags perspektiv for forandring finner du i de siste ukenes Gazaaktivitet? Det handler om hvem som kan gjøre en forskjell. Palestinerne styres av et riktig eller uriktig fiendebilde, generelt dårlig levestandard og med en rekke legitime krav overfor Israel.

Det eneste man gjør ved å bombe Gaza er å sette et svakt samfunnet enda lenger tilbake, og utsette neste rakettoppskyting eller selvmordsakjon. Sannsynligheten for at ekstremismen kommer styrket utav det hele, er stor. Man kan godt kalle dette forsvar, men det må finnes alternativer som er mindre blodige.

Lenke til kommentar

Dette er desverre psykologien i det som skjer. Som det heter: "Du kan banke en hund til lydighet, men ikke til å like deg." Israels ledere tror tilsynelatende på ideen om at de kan bombe palestinerne til å ta avstand fra sine ledere.

Israels ledere er nok primært interissert i å få slutt på rakett- og bombekasterangrepene fra Gaza-stripen, alt annet kommer i andre rekke.

Lenke til kommentar
Ah, så fordi de er i et mindretall så blir de ikke hørt?

Eh, her er det snakk om hvem som vises som ofre. I Norge får palestinerne i praksis all fokus.

Joda, men er de virkelig offeret i denne saken? Er det virkelig Israel som tar skade her?

Ja, Israel tar også skade her. Israelske sivile har levd i terror og frykt lenge, og rakettene når lenger og lenger inn i landet.

Men dette gjør det jo mye enklere for Israel! Nå kan de bare rette kanonmunningene inn i folkemengden og brenne løs, og når noen påpeker at det kanskje er vel høye sivile tapstall, så kan israelerne slå ut med armene og si "Det er ikke vår skyld".

I motsetning til palestinernes våpenbruk, så er ikke Israels mål å drepe så mange sivile som mulig. Dette påpeker til og med Odd Karsten Tveit, som er rimelig anti-Israel.

Hva med Israels uttale mål om å holde på til de får stoppet Hamas' rakettutskytninger? Hvor mange ganger har vi ikke hørt den typen argumenter før? Og hvor mange ganger har ikke Israel aksjonert, bare for å oppleve at rakettene begynner å regne ned igjen kort tid etterpå, noe som demonstrerer at militæraksjonene ikke har noen effekt, at man ikke oppnår de målene man selv har satt?

Du mener altså at Israel bare skal lene seg tilbake og la rakett-terroren mot egne sivile fortsette? Det går selvsagt ikke. Da er det bedre å knuse Hamas, for så å satse på en fredsløsning som hindrer terroristene i å bygge seg opp igjen.

den israelske "apartheid-staten"

Det er direkte løgn å påstå at Israel er en "apartheid-stat". Araberne har jo til og med fordeler jødene ikke har i Israel.

Israel hadde full støtte fra det "sosialdemokratiske Norge" helt fra opprettelsen av Israel og til langt inn på 70-tallet

Det var vel frem til sosialistene skjønte at Israel ikke kom til å bli det sosialistiske paradiset de håpet på, men at Israel tvert imot kjørte på med godt, gammelt fritt marked?

Lenke til kommentar

Ok -- Jeg har løsningen!

Hvorfor kan ikke bare Hamas flytte ut fra folkemengdene i Gaza med alt sitt utstyr og alle sine tilhengere og bo i ørkenen og drive sine angrep derfra?

Seriøst.

Jeg vil at noen skal fortelle meg hvorfor Hamas ikke angriper fra ørkenen.

Jeg vet grunnen svært godt -- men jeg vil bare forvisse meg om at Pro-Israelere forstår grunnen.

Folk som sier at Hamas gjemmer seg bak sivile glemmer en ting:

Israelske soldater gjemmer seg bak sivile også, da heller ikke de har stilt seg opp i ørkenen i papphus og teltduker slik at Hamas kan treffe dem med lav-presisjon rakettene sine.

Det er lett å si at Hamas gjemmer seg blant sivile, men faktum er at de er avhengig av sivile for å KUNNE kjempe mot Israel.

Ingen sivile bosetninger = Ingen Hamas.

Til sist:

Rakettene til Hamas er ikke effektiv mer enn 10 kilometer på det meste.

Hvorfor har ikke Israel en 10 kilometer lang buffersone, når det FULLSTENDIG eliminerer Hamas sitt mest brukte våpen?

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Tittelen på posten er ment som en diskuterbar påstand. Israel okkuperer de palestinske områdene på grunn av sikkerhetstrusselen mot dem, i følge dem selv. Typisk argumentasjon for Israel er at Hamas har som mål å ta tilbake hele Israel, blant annet ved å vise til et gammelt "charter" (MIFF: Hamas' grunnlov).

Dette stemmer jo også. Hamas nekter den dag i dag å anerkjenne Israel, stikk i strid med Oslo-avtalen, som er selve grunnlaget for palestinsk selvstyre og dermed Hamas' valgseier.

Dere pro-israelere påstår dette hele tiden, men har dere noen kilde til dette!? Jeg har nemlig lært at de har anerkjent Israel som er stat.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Først til det om Hamas sine raketter:

Hamas sine raketter rekker lenger og lenger inn, husk de får raketter fra bl.a Iran, og med Iran sitt Israel-hat så kan vel Hamas be om de raketter de trenger for å nå langt nok.

Om Israel hadde bygget en buffersone på 10 Km hadde Hamas skaffet seg raketter som rakk 20 Km.

Kun ved å fysisk fjerne Hamas og rakettoppskytingsrampene og rakettene så oppnår Israel en rolig periode.

En annen ting er at Hamas trenger ikke å ha presisjonsutstyr, for dem er et hvilket som helst mål et mål.

Å treffe hva som helst i Israel er enklere enn å treffe et våpenlager i ett bestemt hus i Palestina.

Så til bruken av sivile som skjold:

Hamas og palestinernes sin strategi skiler seg fra Israel sin strategi ved at de aktivt sender sine barn og palestinere inn i husene de VET vil bli bombet fordi de inneholder våpenlagre og/eller rakettoppskytingsramper og/eller Hamas.

Israel har selvsagt også folk rundt militærleirene, men de sendes i bombekjellere og prøves å beskyttes så godt som mulig under palestinernes angrep.

Palestinernes sin strategi oppnår to mål: Terskelen for å bombe en rakettutskytingsrampe er høyere fordi man vet at de har jagd ungene inn i samme bygg, og hvis de allikevel bomber (som de må) så kan palestinerne gråte krokodilletårer over hvor fæle israelerne er som bomber barn.

JEG mener ihvertfall at det er palestinerne selv som sender sine egne i døden, både med handlingene hvor de angriper israel inntil israel angriper tilbake, og ved at de bevisst maksimerer tapene ved å sende sine egne som levende skjold.

Man skulle lagt lokk over hele palestina så kunne de kastet stein og raketter på hverandre isteden for å bare lage faenskap for alle andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...