Gå til innhold

DTS på GTA:VC.. Pro logic?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DTS (digital theatre system) er et eget lydsystem og har ingenting med pro logic / dolby å gjøre. Skal man dra nytte av dts må man også ha en forsterker som støtter dette, da ps2'en vel neppe har egen dekoder. DTS er også digitalt, noe pro logic ikke er. Pro logic deler bare stereosignal opp i 4 kanaler (frontene, senter og surround).

hjemmekino.no har mye fin informasjon om lydformater og andre godsaker.

feel free 2 flame om jeg skriver bullshit :wink:

edit: skriveleifs

Lenke til kommentar
Hmm mulig du har rett i det ja.. men hva er vitsten med å ha en egen "DTS" innstilling på spillet hvis det ikke hadde gjort en skitt? PS2 sender jo ut på digitalutgangen uansett...

Å, sånn ja. Jeg forstår (og misforstod først). Bruker du analog tilkobling, skal det i teorien ikke være noe forskjell, men hvordan håndtering av DTS skjer internt i boksen, er noe jeg ikke har funnet noe vettugt om. For PS2 gjør visstnok real-time rendring av multikanals DTS.

http://www.dtsonline.com/home/games.shtml

Står ikke noe lurt på siden, egentlig.

Men det er altså en forskjell på analog output, avhengig av om man velger DTS eller ei, forstår jeg deg rett da?

DTS er også digitalt, noe pro logic ikke er.

Vel, Dolby har ryddet litt opp i begrepsbruken, så på dvder (hvor lyden er digital) heter det Dolby Surround, selv om det egentlig bare er Pro Logic.

Pro logic deler bare stereosignal opp i 4 kanaler (frontene, senter og surround).

Det er egentlig bare et stereosignal med faseinnkodet monoinformasjon til bakhøyttalerene.

feel free 2 flame om jeg skriver bullshit :wink:

Nei, det er ikke lov. :(

;)

Lenke til kommentar
DTS er også digitalt, noe pro logic ikke er.

Vel, Dolby har ryddet litt opp i begrepsbruken, så på dvder (hvor lyden er digital) heter det Dolby Surround, selv om det egentlig bare er Pro Logic.

det gjør vel ikke pro logic noe mer digitalt? eller misforstår jeg noe nuh?

Lenke til kommentar

det gjør vel ikke pro logic noe mer digitalt? eller misforstår jeg noe nuh?

Nei, det er forsåvidt sant. :)

Pro Logic kan vel sendes digitalt, men det har ikke diskrete 5.1-kanaler.

Ja, men da heter det Dolby Surround, ikke Pro Logic.

all lyd kan vel sendes digitalt, men alt er ikke digitalt kodet

Hm. Det er óg en måte å se det på. :)

Jo sant det. Men hva med DD 2.0, kan det være PL-kodet?

Ja. Da heter det Dolby Surround 2.0.

Lenke til kommentar

Nei, DS er ikke det samme som DPL. Begge lager surround med matrixkanaler fra et stereosignal, men jeg tror ikke DS har egen senterkanal.

Når det gjelder DD, så stemmer det vel at DD er DD (duh), men et DD 2.0 signal er stereo, vil det ikke da være mulig å hente Pro Logic fra det (vet ikke om det kan kalles et digital PL-signal da, men uansett..)

Lenke til kommentar
Nei, DS er ikke det samme som DPL. Begge lager surround med matrixkanaler fra et stereosignal, men jeg tror ikke DS har egen senterkanal.

Dolby Pro Logic is a matrix decoder that decodes the four channels of surround sound that have been encoded onto the stereo soundtracks of Dolby Surround program material such as VHS movies and TV shows. Dolby Surround is a matrix encoding process that in essence “folds” Left, Center, Right, and Surround channels onto stereo soundtracks. A Pro Logic decoder “unfolds” the four channels on playback (without a Pro Logic decoder, the encoded program plays in regular stereo).

(sakset fra dolby.com)

Jeg tolker det som at Dolby Surround = Dolby Pro Logic

(og at DS har senter :wink: )

Lenke til kommentar

Og når det gjelder å hente surround fra DD 2.0 så kan Dolby Pro Logic II hente surround ut fra et hvilket som helst stereosignal. Uansett om det har blitt dolby surround decodet eller ei. Det burde nok også gjelde DD 2.0

"Dolby Pro Logic II is an advanced matrix decoder that derives five-channel surround (Left, Center, Right, Left Surround, and Right Surround) from any stereo program material, whether or not it has been specifically Dolby Surround encoded."

(mulig det er min engelskforståelse som er på tur, men forstod det nå slik.) :)

Lenke til kommentar
Men Pro Logic trenger jo ikke være fake surround? Mente at jeg så bak på Medal of honour på PS2: "Dolby digital".. ikke at det kan være Dolby 5.1, men enkodet pro logic? hmm
Pro Logic er ikke fake surround, det har bare ikke diskrete kanaler. Når det gjelder DD på PS2-spill tror jeg det er på endel cutscenes.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...