Gå til innhold

Utenlandsk førerkort i Norge (for MC og liten lastebil)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg tenkte å ta meg førerkort på MC her i Australia, klasse tung. Kan jeg kjøre tung MC i Norge da?

 

Førerkortet jeg har her i Australia tillater meg å kjøre 4500 kg og 12 personer, noe som vil tilsi at jeg kan kjøre en minibuss med 12 seter eller en Hummer (som går under liten lastebil i Norge) her nede. Kan jeg gjøre dette i Norge også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så når jeg er hjemme på ferie i Norge nå i sommer kan jeg med andre ord bruke bilene til foreldra mine uten at det blir noe problemer? De har nemlig bare SUVs som ifølge tullete Norsk lov er registert som liten lastebil. Har lest at jeg må ta oppkjøring innen 12 mnd, men jeg skal jo bare være i Norge i 1 mnd, så det blir forsåvidt ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Førerkortet jeg har her i Australia tillater meg å kjøre 4500 kg og 12 personer, noe som vil tilsi at jeg kan kjøre en minibuss med 12 seter eller en Hummer (som går under liten lastebil i Norge) her nede. Kan jeg gjøre dette i Norge også?

 

I Norge så er C1 opp til 7,5 tonn, og 17 personer ( 16+1 )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Førerkortet jeg har her i Australia tillater meg å kjøre 4500 kg og 12 personer, noe som vil tilsi at jeg kan kjøre en minibuss med 12 seter eller en Hummer (som går under liten lastebil i Norge) her nede. Kan jeg gjøre dette i Norge også?

 

I Norge så er C1 opp til 7,5 tonn, og 17 personer ( 16+1 )

C1 er opp til 7,5 tonn, C1E vogntogvekt opp til 12 tonn, men 8 passasjerplasser. Skal du ha flere passasjerplasser, må du ha D1 (minibuss) eller D1E for minibuss med henger i tillegg.

Lenke til kommentar
Førerkortet jeg har her i Australia tillater meg å kjøre 4500 kg og 12 personer, noe som vil tilsi at jeg kan kjøre en minibuss med 12 seter eller en Hummer (som går under liten lastebil i Norge) her nede. Kan jeg gjøre dette i Norge også?

 

I Norge så er C1 opp til 7,5 tonn, og 17 personer ( 16+1 )

C1 er opp til 7,5 tonn, C1E vogntogvekt opp til 12 tonn, men 8 passasjerplasser. Skal du ha flere passasjerplasser, må du ha D1 (minibuss) eller D1E for minibuss med henger i tillegg.

 

Sorry. My mistake. Vet jo at det er D1 som er minibuss, har det selv....

Lenke til kommentar

Jeg har klasse C her i Australia, men det betyr ikke at jeg kan kjøre noe vogntog her i Australia. Ringte til vegvesenet i går og svaret var at de faktisk ikke visste det. Dama i telefonen visste ikke engang hvor jeg kunne gå videre. Det gjorde de for den saks skyld ikke i Australia heller..

Lenke til kommentar
Jeg har klasse C her i Australia, men det betyr ikke at jeg kan kjøre noe vogntog her i Australia. Ringte til vegvesenet i går og svaret var at de faktisk ikke visste det. Dama i telefonen visste ikke engang hvor jeg kunne gå videre. Det gjorde de for den saks skyld ikke i Australia heller..

 

Men jeg vet det....

 

Med "C" i Australia har du førerrett for den MINSTE klassen for bil. Altså PERSONBIL i Australia. Så du kan glemme å tro at du kan sammenligne "din" C med "vår" C

 

Det at Australia har tusen kg mer å gå på som personbil, og 3 passasjerer mer enn i Norge betyr IKKE at du kan kjøre minibuss her.

Lenke til kommentar
Jeg vil hverken kjøre minibuss eller vogntog, derimot kunne jeg gjerne tenke meg å kjøre hummer h2 når jeg er på ferie i Norge.. derfor jeg lurer. Den er jo trossalt innenfor grensene.

 

For å kjøre Hummer H2 i Norge, må du ta C1 (eller C). Alternativt finne en Hummer som er nedregistrert.

Jeg vet det finnes noen på grønne skilter, og da er de maks 3500 kg, ergo lovlig for deg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har også australsk førerkort som er gyldig der nede til 2011, men har flyttet permanent tilbake til Norge.

(Hvorfor? Prøv 4 - 5 måneder hvert år der utetemperaturen er høyere enn kroppstemperaturen din, samt hus som er stekeovn om sommern og fryseboks om vintern, og du vil få en liten ide!)

 

Men er det noen som VET hva reglene er for å kjøre i Norge med australsk førerkort? I Australia VAR de temmelig slappe med det, brukte mitt norske i omtrent et år da jeg kom dit, og hadde ingen problemer i kontroller (som var sjeldne), men her på berget er det vel en eller annen overgeskjeftig politiker eller statslig embedsperson som har greid å drømme opp noen heldustete regler?

 

Det er nok av dustete regler i Australia også, men når det gjelder bilkjøring går det andre veien, det er altfor lett å få kjøre igjen etter at en er tatt for rå- eller fyllekjøring. I Vest-Australia er det dessuten oftest at fotgjengere har vikeplikt for biler. Bløffer ikke!

 

shonny

Lenke til kommentar
Har også australsk førerkort som er gyldig der nede til 2011, men har flyttet permanent tilbake til Norge.

 

Men er det noen som VET hva reglene er for å kjøre i Norge med australsk førerkort?

 

shonny

 

Du kan bruke ditt australske førerkort inntil ett år etter tilbakeflytting til Norge.

 

Vil du ha et norsk førerkort på den billigste måten, MÅ du kjøre opp i Norge (ingen teoriprøve) innen ett år, og får norsk førerkort, hvis bestått.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Hei! Dette innlegget er noe på siden av spørsmålsstillingen, men siden du sannsynligvis er miljøskadd når du kommer tilbake til Norge etter et opphold down under, vil jeg gjerne hjelpe deg til å begrense kulturkollisjonen. Dermed er jeg så vennlig å opplyse om at de fleste oppegående nordmenn synes at en Hummer er en utrolig tåpelig bil å kjøre her på berget. Denne biltypen er totalt uegnet for norske forhold, både fordi den er tung, treg og har dårlige kjøreegenskaper, og fordi tunge og drivstofftørste biler er svært dyre i Norge på grunn av den smarte avgiftspolitikken som hjelper oss å spare drivstoffkostnader.

 

En Hummer er kanskje stilig på film, men den er jo ubrukelig. Den gir seg ut for å være en "terrengbil", men den er laget for å kjøre i ørken, og kommer seg ikke gjennom et vanlig norsk skogsholt engang fordi den er for bred til å kjøre mellom trærne. På veien slås den lett av de fleste biler til halvparten av prisen, både komfortmessig, på asfaltbane, i en rallyløype og de fleste praktiske/dagligdagse disipliner (som for eksempel parkering). 

 

Det å velge å kjøre en Hummer H2 i stedet for eksempelvis en pent brukt Audi Allroad, som man får i bedre stand til samme pris eller billigere, er så hinsides fornuft at jeg ikke forstår at noen i det hele tatt skulle vurdere Hummeren.

 

Nei, jeg synes synd på deg som har foreldre som kjører Hummer, og du skal være glad for at du slipper å kjøre den når du kommer tilbake til Norge. Det kan forresten være smart å holde kjeft om dette med Hummeren når du kommer hit, så slipper du å bli kategorisert som en dum amerikaner som tror at oppegående nordmenns respekt overfor deg stiger proposjonalt med vekten og drivstofforbruket på kjøretøyet.

Lenke til kommentar
En Hummer er kanskje stilig på film, men den er jo ubrukelig. Den gir seg ut for å være en "terrengbil", men den er laget for å kjøre i ørken, og kommer seg ikke gjennom et vanlig norsk skogsholt engang fordi den er for bred til å kjøre mellom trærne.

 

Hva er standard avstand mellom trær?

Er det lik avstand mellom bjørk, kontra gran?

Lenke til kommentar
[...]fordi tunge og drivstofftørste biler er svært dyre i Norge på grunn av den smarte avgiftspolitikken som hjelper oss å spare drivstoffkostnader.[...]

Hjelpes... antar at du har satt dette litt på spissen gitt resten av det noe syrlig formulerte innlegget, men å tro at norske avgifter er til for å bedre miljøet er vel litt som å tro på julenissen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...