Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe bil, hvordan går jeg frem?

eUnaas

Anbefalte innlegg

Hei og god kveld.

Jeg skal kjøpe en bil, men aner ikke hvordan prossedyren er på slik.

1. Jeg har funnet en bil. Prøvekjørt den. Fortalt kjøper at jeg skal ha den.

2. Jeg skal hente den og betale for bilen i morgen. Kjøper ønsker helst penger kontant, så han slipper skatter. Er det noe jeg bør være mistenkelig på?

3. Hva fyller jeg ut når jeg henter og betaler bilen?

4. Noe av det første jeg bør gjøre, er kanskje å kjøpe forsikring? Er det slik at hans forsikring gjelder tre dager etter kjøp?

5. Dermed må jeg kjøre til biltilsynet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei og god kveld.

Jeg skal kjøpe en bil, men aner ikke hvordan prossedyren er på slik.

1. Jeg har funnet en bil. Prøvekjørt den. Fortalt kjøper at jeg skal ha den.

2. Jeg skal hente den og betale for bilen i morgen. Kjøper ønsker helst penger kontant, så han slipper skatter. Er det noe jeg bør være mistenkelig på?

3. Hva fyller jeg ut når jeg henter og betaler bilen?

4. Noe av det første jeg bør gjøre, er kanskje å kjøpe forsikring? Er det slik at hans forsikring gjelder tre dager etter kjøp?

5. Dermed må jeg kjøre til biltilsynet?

1. Den er grei den. Har dere en muntlig avtale bør han holde den.

2. Er greit at han ønsker penger kontant. Men husk å sjekke at han er eier, eller at eier er tilstede og skriver under salgselding (les mer ang. dette under) og at det ikke er heftelser på bilen!!

3. Når du kommer for å hente bilen er det flere ting som skal fylles ut:

-Salgsmeldin/eierskifte: Denne leveres til biltilsynet, slik at de registrere at det er et eierskifte på bilen. Denne blanketten kan enten hentes hos nærmeste kontor til biltilsynet, eller skrives ut her. (Kan være greit med 1 eksemplar hver, så man er sikker på at det blir levert inn. Mange kan være sløve på dette)

-Kontrakt: Denne er for å bevise/avgjøre hva som er solgt, og i hvilken tilstand den er, og hva som kreves/forventes. Denne er også binnende! Les mer ang. kjøpskontrakt her (NB. Et eksemplar hver!!) Husk å avklar hvem som betaler årsavgift, siden det egentlig er eier pr. 1. januar.

4. Litt usikker hva de forsjellige forsikringsselskapene praktiserer angående overlapping av forsikring, men det er gjort på en telefonsamtale bare. Så en dag fra eller til spiller ingen rolle! Husk å ring rundt og hør på priser, siden de ofte varierer stort. (kan du jo allerede gjøre i forvegen, siden du har bestemt bil).

5. Du kan dra bort til biltilsynet, hente giro og betale omreg. Ellers kan du bare vente til den kommer i posten..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...