Gå til innhold

Hjelp til kjøp av mikrofon til recording

Anbefalte innlegg

Hei!:) Jeg har tenkt til å kjøpe meg en mikrofon fordi vi har mange prosjekter på skolen hvor vi lager videoer og animasjonsfilmer også synger jeg en del på fritiden. Nå har jeg bare en dårlig mikrofon som kostet 100 kr. Den billige mikrofonen gir et dårlig bilde av hvordan jeg egentlig høres ut siden jeg har tatt opp stmmen min med de gode mikrofonene på skolen.

Det jeg er på jakt etter er en mikrofon som er enkel å håndere, gjerne usb ledning eller noe slikt. (jeg er ikke så flink med de avanserte greieie) Vil helst ungå miksingbord og sånne greier. Helst ungå adaptere også.

Budskjettet ligger på 1600 - 2000 ikke over

ps: jeg skal ikke bruke den til instrumenter, kun vokal

også har jeg noen spørsmål:

1. Hva er forskjellen på mono og stereo?

2. Hva er Dynamisk?

3. Hva er kondensator?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

Dynamisk er f.eks mikker som blir brukt live under konserter, Shure SM58/57 so on.

de trenger ikke noe strøm og fungerer ved hjelp av magnetisme.

Kondensator blir mest brukt i studio sammenheng, gjerne vokal, f.eks Røde NT1-A, disse krever ekstra strøm fra pre-ampen kalt phantom mating.

du burde velge en stormembran kondensator

Lenke til kommentar

Syns det var greit forklart jeg black-light :) Vokal, el-gitar og el-bass(f.eks) tar man opp i mono, ihvertfall i utgangspunktet, mens instrumenter man vil plassere utover i lydbildet, som flygel og trommer kan tas opp i stereo, eller ihvertfall med mer enn èn mikrofon. Det finnes mange unntak til regelen though ;)

At dynamiske mikrofoner brukes live og kondensatorer i studio blir litt generaliserende, dette er knyttet til hva du skal ta opp og hvor høyt lydnivået er på det du tar opp. Men det er riktig at det til vokal finnes en del gode stormembran-kondensatorer.

Kondensatorer er mer sensitive til høye lydnivåer, mens dynamiske mikrofoner tåler litt mer høye lydnivåer og generelt mer "røff" bruk.

Du trenger da uansett en mic-preamp hvis du vil kjøre dette inn til en pc. Du slipper miksebord, men kan kjøpe et greit lydkort som fikser dette.

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...