KineA Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Heihei, Jeg er en jente som går siste året på videregående studiespesialisering. Fagene jeg har valgt er fysikk, matte (R2) og kjemi (hadde også biologi i 2.klasse).Nå får jeg vel gode karakterer i alle fagene på skolen. Ligger på 5 og 6 i alle fag. Nå driver jeg og lurer litt på hva jeg skal begi meg ut på til neste år, og kom over sivilingeniørutdannelse i fysikk og matematikk på NTNU. I den forbindelse lurer jeg på om det er noen her som har noen erfaringer fra dette studiet de kan dele med meg. Er det veldig vanskelig? Jeg har ikke noe imot en utfordring, altså. Blir det en veldig brå, stor og vanskelig overgang fra videregående og til dette studiet? Jeg er nemlig litt nervøs for det, eller burde det gå bra hvis jeg klarer videregåendefysikk og -matte greit? Er det andre ting jeg bør vite om dette studiet? Jeg har også vurdert å ta bachelor i fysikk eller matematikk, men jeg syns dette studiet virker litt mer interessant. Blir veldig takknemlig for alle erfaringer og refleksjoner på dette. Takk Lenke til kommentar
aspic Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Sleng spørsmålet ditt inn her Lenke til kommentar
KineA Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Will do. Takk =) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Skolene har selvfølgelig tilrettelagt kursene slik at det blir en jevn overgang fra vidergående til studier etterpå. Jeg tror neppe du kan forvente at du må kunne ting du ikke har lært. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Siden du tilhører den nye læreplanen vil det ikke bli noen brå overgang. Jeg stortrives, men matematikken ble litt bråere enn jeg hadde forutsett. Det første fysikkfaget, Mekanisk fysikk, inneholder mye repetisjon var videregående. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Burde ikkje bli eit stort sjokk for deg. Har du godt grunnlag frå vgs så er realfaga ikkje så stor utfordring. Det meste er veldig likt det du har hatt på vgs. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Jeg tror nok det vil gå smertefritt. Jeg går en annen siv.ing.-linje selv, men i starten er det mange likheter linjene imellom, så jeg drister meg til å anbefale deg å hoppe i det. Siden du har gode karakterer og sikkert også brukbare arbeidsvaner, så vil du sannsynligvis oppleve at vanskelighetsgraden stiger jevnt, men du vil etter alt å dømme fint takle utfordringene. Du møter neppe veggen, for å si det slik. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Dersom du er interessert i realfag så bør du definitivt vurdere realfagsstudier (bachelor i matematikk (BMAT) evt. fysikk (BFY)) i stedet for en noe utvannet siv.ing-variant. NTNU.no > BMAT NTNU.no > BFY Lenke til kommentar
KineA Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Tusen takk for alle svar, nå fikk jeg enda mer lyst til å studere dette! Har noen spørsmål til, though: Dere som har kommet inn, hvilket snitt hadde dere fra videregående. Jeg vet at inntakskravet er 60,3 poeng, men siden det er nye poengregler i år, så er jeg også interessert i hvilke snittkarakterer som gjør at du kommer inn (hvertfall tidligere). Jeg har også et litt mer praktisk studentspørsmål. Når dere studerer, jobber dere ved siden av, selv på et så krevende studium som dette? Hvis dere ikke jobber, hvordan går det? Takk igjen for alle svar:) Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 De fleste driver på med noen sportsaktiviteter også, og da blir det nok som regel for travelt til helgejobb. Ofte kan man ha opplegg helt til klokken 19 når det er lab.-øvinger, o.l. Man lever på Lånekassen og eventuelle tidligere oppsparte midler samt jobbing i ferier. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Einig her, sjølv om eg går Datateknikk har eg nogonlunde same oppfatning som Fredrikern. Kanskje det ville blitt tid til litt småjobbing i helgene, men då har du veldig få mogelegheitar til å vere sosial utanfor skulen. Eg personleg har ein godt betalt jobb eg kan reise heim til i feriane, slik slepp eg å jobbe samstundes som eg studerer, og eg treng dei små avbrekka eg får Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå