Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips til søvnproblemer


CypheroN

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-127711

Har slitt med søvnproblemer selv i snart 5 år, og det er helt forjævlig. Begynte med melatonin, og etter det har jeg nesten aldri hatt problemer. Melatonin er kroppens naturlige "sovemiddel" som nevnt i artikkelen, og ved mangler av melatonin, får man ikke sove.

 

Naturlig er det og.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har to tips som hjelper.

 

1. hvis du sitter på pcen så alltid avslutt en halvtime før du sovner slik at kroppen og øynene roer seg. Dette hjelper for da er du ikke så urolig. Denne teknikken er jeg skikkelig dårlig på akkurat nå  :hrm:

 

2. Begynn å tren. Høres ganske dumt ut men hvis du trener så blir du sliten og du har ikke så mye energi utover kvelden. Er ikke mye som skal til, bare slik at du får brukt opp energien.

 

God døgnrytme gjelder og ikke noe koffein eller sukker på kvelden  ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Guest_gjest_*

Jeg vil anbefale deg å kjøpe et par ørepropper og en sovemaske. Jeg hadde søvnproblemer før, men så kjøpte jeg meg en god sovemaske og det gjorde susen. Jeg anbefaler en side som heter vaktrommet.no

Der har de noen utrolig behagelige sovemasker (og ørepropper)

De selger egentlig utstyr til helsearbeidere, men også dette siden mange helsearbeidere jobber på natten og dette er gode hjelpemidler til å greie å sove på dagen.

 

Ta en titt på vaktrommet.no

Lenke til kommentar
skal en tur innom legen for å skjekke om jeg lider av noen form for søvnlidelse eller noe lignende neste uke. har aldri greid å justere meg til en 'normal' søvnrytme.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syndrome

 

mistenker at jeg kanskje lider av det, men nå skal jeg ikke bli helt hypokonder heller da. virker hvertfall passende.

 

en teori om bakgrunnen til delayed sleep phase syndrome er at tilbake i steinalderen, da det var farer overalt, var det nødvendig med minst en person som var våken mens de andre sov. denne personen holdt da vakt. så noen av oss har kanskje utviklet oss til å være natte-voktere; vi sovner ektremt sent og står opp ekstremt sent.

 

Hva må du gjennom for utredning hos legen? Lest mye forskjellig og hadde vært kjekt med hva som faktisk skjer. Hvor lang tid tar det og hva må du gjennom?

Jeg har hatt store problemer hele livet og alle tips som fast rytme, ikke lys, lite data (noe jeg alltid har brukt lite) aktivitet (alltid vært meget aktiv) osv har aldri vært til hjelp.

Jeg vurderer å gå til legen for utredning, men vil vite hva som skjer.

Problemet er at jeg må gå til privatlege med dette og vil vite hvordan det gjøres og om jeg får innsovningsmedisin (eller annet) til hjelp uten å bli helt blakk pga masse utredning og snakk osv. Har vært hos fastlegen men han bare snakker om stå opp på samme tid osv og hører ikke på meg da jeg sier hvordan jeg faktisk har det og hvor mye jeg sliter.

 

 

Det er mange grunner til soveproblemer. Noen kan man fikse selv, mens noen har innebygd annen døgnrytme. Da har data, trening, cola osv ikke noe med saken å gjøre.

Det er nå noen som vil jobbe for å gjøre det tilpasset individet.

Datt over det for noen dager siden.

B-samfunnet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...