Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips til søvnproblemer


CypheroN

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-77do0b

Nå er det kanskje ikke å anbefale å gjøre det hver kveld, men 1-3 øl gjør en alltids litt god og trøtt. Er ikke snakk om å bli verken full eller brisen, men dersom man sitter og slapper av forran pcn eller tvn med et par øl, så blir man gjernest mer trøtt og sovner enklere deretter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal en tur innom legen for å skjekke om jeg lider av noen form for søvnlidelse eller noe lignende neste uke. har aldri greid å justere meg til en 'normal' søvnrytme.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syndrome

 

mistenker at jeg kanskje lider av det, men nå skal jeg ikke bli helt hypokonder heller da. virker hvertfall passende.

 

en teori om bakgrunnen til delayed sleep phase syndrome er at tilbake i steinalderen, da det var farer overalt, var det nødvendig med minst en person som var våken mens de andre sov. denne personen holdt da vakt. så noen av oss har kanskje utviklet oss til å være natte-voktere; vi sovner ektremt sent og står opp ekstremt sent.

Lenke til kommentar
en teori om bakgrunnen til delayed sleep phase syndrome er at tilbake i steinalderen, da det var farer overalt, var det nødvendig med minst en person som var våken mens de andre sov. denne personen holdt da vakt. så noen av oss har kanskje utviklet oss til å være natte-voktere; vi sovner ektremt sent og står opp ekstremt sent.

Jeg lider av denne sykdommen.. Men det er utrolig godt å "lide" på denne måten da :p

Lenke til kommentar
en teori om bakgrunnen til delayed sleep phase syndrome er at tilbake i steinalderen, da det var farer overalt, var det nødvendig med minst en person som var våken mens de andre sov. denne personen holdt da vakt. så noen av oss har kanskje utviklet oss til å være natte-voktere; vi sovner ektremt sent og står opp ekstremt sent.

Jeg lider av denne sykdommen.. Men det er utrolig godt å "lide" på denne måten da :p

når man først har muligheten til det, ja. ellers funker jo samfunnet på den tøysete måten at man skal stå opp stein tidlig for å jobbe, så det er jo ille for oss 'ugler' :)

 

kan forresten ha noe med at folk sover så pokkers lenge i helgene. man tror at det er sunt å 'ta igjen' den tapte søvnen, men det bidrar jo bare til å forskyve døgnrytmen enda mer. folk sliter seg gjennom uka, og kommer sånn nogenlunde i rytme i slutten av uka bare for å fakke det opp i helga.

 

utfordrer folk som sliter med å sove om natta å stå opp til samme tid hver eneste dag hele uka... fakk det å legge seg tidligere. det hjelper aldri. stå opp til et bestemt tidspunkt hele uka, og etterhvert så innstilles den biologiske klokka i huet ditt slik at den vet at du må stå opp til det tidspunktet uansett. om den vet når den skal stå opp, så vet den også hvor mye søvn den trenger. man skal ikke tenke på når man skal legge seg. man legger seg når man er steintrøtt.. så lenge man står opp til samme tid hver dag, så funker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...