Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips til søvnproblemer


CypheroN

Anbefalte innlegg

Jeg, og sikkert mange, sliter litt med å sovne om kvelden. Det er ikke hver kveld, men spesielt i går og i Desember og de siste dagene har det vært ille. Noen dager sovner jeg fort, men noen ganger tar det ekstremt lang tid, og jeg ligger leenge, leenge.

 

Ligger bare der og tenker på dritt. Ting man kan gjøre er å høre på ipod eller lese i en bok eller noe. Men det tar ikke lang tid før jeg legger fra meg det jeg holder på med, og prøver å sove videre. Men det tar så lang tid.. så lang tid..

Noen som har noe tips? Legger meg 23:30 ca før skole, og står jo opp 07:00, så bør være trøtt på kvelden, men det er jeg sjelden. Ligger bare der.

 

Gjett hva jeg gjorde i går, da jeg ikkef ikke fikk sove? Jo, tenkte på å lage denne tråden, som jeg har laget nå.

 

Men det jeg lurer på er altså, noen tips? Jeg får liksom nok søvn, men jeg sliter med å sovne. Sikkert flere med dette "problemet".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Blir sikkert foreslått og du har sikkert tenkt på det før, men å telle. Ikke prøv å se for deg sauer, for da begynner du bare å tenke på hvor i huleste alle sauene kommer fra, hvordan de ser ut og hvorfor de hopper over. Og kommer aldri bonden og stopper de fra å rømme?

Men tell. Lukk øynene og knip de sammen igjen hver gang du tar deg selv i å åpne de. og fortsett å telle. Tell til 100 før du begynner på nytt. Detter du ut av tellinga må du starte på nytt. Målet blir å telle fra 1-100 så mange ganger som mulig uten avbrudd.

Akkurat det å telle har blitt en life-saver for meg mange ganger.

Lenke til kommentar
Blir sikkert foreslått og du har sikkert tenkt på det før, men å telle. Ikke prøv å se for deg sauer, for da begynner du bare å tenke på hvor i huleste alle sauene kommer fra, hvordan de ser ut og hvorfor de hopper over. Og kommer aldri bonden og stopper de fra å rømme?

Men tell. Lukk øynene og knip de sammen igjen hver gang du tar deg selv i å åpne de. og fortsett å telle. Tell til 100 før du begynner på nytt. Detter du ut av tellinga må du starte på nytt. Målet blir å telle fra 1-100 så mange ganger som mulig uten avbrudd.

Akkurat det å telle har blitt en life-saver for meg mange ganger.

Haha, jeg prøvde å telle før, men da så jeg for meg sauene og alt det der som du sier, og alt ble bare surr. Men joda, vært et forsøk.. Prøver i kveld hvis jeg ikke får sove

 

Kanskje noen råd her? :)

Skal ta en titt, takker

Lenke til kommentar

veldigsaklig: Fordi?

 

Jeg derimot har problemer med å våkne. STORE problemer med å våkne. Ingen som har noen tips til hvor man kan få kjøpt en sånn gammeldags vekkerklokke? En sånn svær satan med "bjeller" som ringer som bare pokker?
Ta det et annet sted .. :p Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Hva med og prøve og ikke tenke? Veit det er vanskelig men det fungerte for meg når jeg var yngre og sleit med det samme som dere gjør.

 

Ellers er noe jeg bruker idag: Sove sove sove osv, pleier og funke.

 

Det å høre på musikk, ha på pcen eller tven gjør bare att det tar enda lengre tid før dere sovner.

Lenke til kommentar
CypheroN; Kjenner karen irl og må få lov å plage han litt :ph34r:

All right..^^

 

Hva med og prøve og ikke tenke? Veit det er vanskelig men det fungerte for meg når jeg var yngre og sleit med det samme som dere gjør.

 

Ellers er noe jeg bruker idag: Sove sove sove osv, pleier og funke.

 

Det å høre på musikk, ha på pcen eller tven gjør bare att det tar enda lengre tid før dere sovner.

Hmm.. pleier å slå av alle elektroniske ting for å sovne. PCen bråker for mye, så..

 

Men.. "prøve å ikke tenke?" .. Det vet jeg ikke om går..

Lenke til kommentar

Sikkert mange "triks" man kan benytte for å sovne fortest mulig, men jeg tror det lettest er bare å ikke bry seg så mye om det. Selvfølgelig, det er vanskelig å bestemme seg for noe sånt, men hvis man ligger og tenker "faen, jeg må sovne nå pga. alt jeg skal gjøre i morra" etc får man aldri sove.

 

Fall bare til ro med at hvis man trenger søvnen nok så vil man antakeligvis sovne, og da kan du heller lese i en bok og sånn til du merker at du er så trøtt.

 

Det å ha en jevn døgnrytme er også viktig. Bør gå greit å bryte den i helga, men generelt bør man prøve å legge seg på samme tid til døgnet hver dag, så blir kroppen vant med at man skal sove på det tidspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...