Gå til innhold

Justering av strengehøyde v/truss rod på Fender Strat (meksikansk)

Z

Anbefalte innlegg

Var borte i jula og skrudde ned varmen i huset et par hakk for mye, så det var bare 3.9 grader da vi kom hjem.

Tok et par dager etter dette fram Strat'en for å spille, og fikk bakoversveis da jeg så strengehøyden, den er minst 2mm høyere enn jeg husker den.

Forsøkte å justere høyden på brua, men kom omtrent ingen vei før det begynte å klirre i båndene, så jeg mistenker at det kan være halsen som har slått seg litt.

Etter å ha flyttet fant jeg ikke den umbrako-nøkkelen som ble lagt ved, så jeg kjøpte et helt sett på Clas Ohlsson, men ingen av de passer!

Prøvde både 4, 5 og 6. 5 er det nærmeste jeg kommer, men den går ikke ned i truss rod'en og 4 går bare rundt uten motstand.

Er det noen som vet hvilken størrelse jeg må ha, og om det er en eller annen sær størrelse, hvor kan jeg få kjøpt den? Har googlet litt og noen steder står det man kan file litt for å få den helt fin, men jeg har helst lyst å unngå akkurat det.

Endret av Z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta den med til en skikkelig gitarforetning for å få gjort en skikkelig setup på den. Det lønner seg ofte om du ikke har noen erfaring med det. Om du vil prøve selv, er jo ikke det det verste å levere den inn om det ikke blir bedre :) Angående størrelsen på umbrakoen så tror jeg at den er 3,0 elller 3,5.

Lenke til kommentar

Dette er jo en meksikansk modell, og da går det kanskje i tommer, og ikke i millimeter. Har en Haynes repair- manual til Fender hjemme, så kan jeg sjekke. Jeg er ikke sikker før jeg får undersøkt.

Du må ikke finne på å bruke nøkkel som ikke passer akkurat!

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Sleit sjølv med å finne umbrakostørrelse til å stille strenghøgde på min 62RI. Las på ei nettside at det skulle vere omtrent 0.05", noko som tilsvarar 1,27mm. Fann til slutt eit urmakersett på Jernia som inneheldt ein nøkkel på 1,3mm. Den passa utruleg nok heilt flott.

Moralen er: ikkje rot vekk originalnøklane!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...