hantimilon Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Hei hei. Jeg har lenge vært av den magre typen. Tenkte jeg skulle begynne å gå opp i vekt og legge på noen kilo med muskler. Men vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram setter derfor pris på hjelp fra mer erfarne Trener alene på et treningsstudio, har en stund drevet å trent noen ganger i mnd, men har lyst å begynne med en fastere rutine. Så om noen har tips til hvordan jeg burde gå fram så må dere gjerne komme med tips Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Drikk 4 liter hmelk om dagen i tillegg til å spise det du ellers spiser. Tren knebøy tre ganger i uka og legg på vekt hver gang. 5x5 er et fint program du kan teste ut. http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=85 http://www.geocities.com/elitemadcow1/5x5_.../Linear_5x5.htm Lenke til kommentar
hantimilon Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Er ikke 4liter hmelk kansje i det meste laget Hva bør jeg spise? bare knebøy ? :S Lenke til kommentar
Moder8tor Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Er ikke 4liter hmelk kansje i det meste laget Hva bør jeg spise? bare knebøy ? :S Jeg har sett i tråder hvor ''Ingar'' har svart før, og han anbefaler ALLTID den melken. Det er bare tull med så mye melk. Det er veldig sunt, men det er ikke lurt med for mye av det gode. Du risikerer bare å få trøbbel og sykdommer, og kan ende opp med å bli allergisk mot melk, og kankskje noe mye mye verre. Jeg anbefaler deg til å drikke mellom 6-10 dl melk hver dag, og ikke mer. Dessuten så blir det litt vel mye, å bruke 40 kr på bare melk, HVER dag! Angående spisingen. Holder selv på med litt ''Oppfeiting'', og har gått opp ca. 4 kg på litt mer enn 1 uke. Spis kanskje det dobbelte av det du spiser nå (Jeg har klart å tredoble, i forhold til det jeg spiste før), og spis 4-6 måltider hver dag. Kunne gitt deg noen tips hvis du hadde laget en liste over hvordan ditt kosthold ser ut nå. Endret 6. januar 2009 av saftpresser Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 hør med treningssenteret om de kan ordne ett program for deg og begynn å tren 2 ganger i uka minst, da blir ting bedre skal du se. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Med 4 kg på en uke har du bare lagt på deg fett. Gratulerer! Tipset til Ingar fungerer forresten ypperlig hvis man er ordentlig tynn. Jeg drakk mellom 2 og 4 liter helmelk hver dag i en måned med et gjennomsnittlig kaloriinntak på 4400 kcal per dag, og gikk opp fra 70 til 75 kg (morgenvekt) og var like definert som før. Det er uansett ikke meningen å kjøre opplegget alt for mye, og er man helt frisk og har en fungerende mage så skulle ikke 4 liter helmelk i ca. en måneds tid by på problemer. Tipset er uansett ment for de som spiser utrolig lite og ikke har kontroll over inntaket. Hvis man har et bra kosthold, og vet hva man får i seg så kan 1 - 2 l helmelk om dagen være nok for å få et tilstrekeklig kalorioverskudd. Før jeg begynte bulken sendte jeg inn følgende spørsmål til Tine: Hei, Jeg er en 18 år gammel gutt som driver med vektløfting, og ønsker å gå opp i vekt for å prestere bedre. For å kunne gjøre dette må jeg ligge på kalorioverskudd i en god stund, og en av metodene som blir brukt for å oppnå dette er å drikke 1 US Gallon (ca. 4 liter) helmelk om dagen. Det jeg lurer på er hva er anbefalt daglig konsum av helmelk, og hvilke eventuelle bieffekter/skader kan oppstå av et så stort konsum? Jeg er fullstendig klar over at melk på ingen måte er skadelig for friske mennesker, men jeg har mine tvil om metoden rett og slett fordi jeg tenker at alt skal gjøres med måte. Jeg er også inneforstått med innholdet av mettet fett og dets effekter på hjerte- og karsystemet, men hvor skadelig kan det være å drikke så mye melk i ca. 2 - 4 uker, tatt alderen min i betraktning? Svaret jeg fikk var: Hei og takk for henvendelse! Anbefalingene fra ernæringsmyndighetene er at alle bør velge en mager melkevariant som i praksis betyr lettmelk eller magrere. Helmelk er i utgangspunktet ikke anbefalt for noen friske, verken barn eller voksne. Når det er sagt er jeg ikke spesielt bekymret for deg som er fysisk aktiv, ung og kun planlegger å drikke større mengder helmelk over en begrenset periode. Kroppen har antageligvis også mye større toleranse for inntak av fett når man er fysisk aktiv og bruker musklene. Dette henger bl a sammen med at følsomheten for hormonet insulin øker, noe som gjør at risikoen for utvikling av livsstilssykdommer reduseres. I forhold til hjerte- og karsykdommer så er det mangel på fysisk aktivitet og et dårlig kosthold over tid som er farlig. Et dårlig kosthold i denne sammenheng betyr at man har et for høyt inntak av fett totalt sett og av mettet fett spesifikt. I tillegg er et høyt inntak av salt og sukker uheldig. Mye fett (og mettet fett) for en kort periode hos en ung person skal ikke være farlig (jeg går her ut i fra at du er frisk og ikke har noen spesiell arvelig disponering for tidlig hjertesykdom, noen få familier har såkalt familiær hyperkolesterolemi som på vanlig norsk betyr at de har gener som gjør at kolesterolet blir unormalt høyt, disse trenger kostveiledning og som oftest også medisiner, men siden dette er sjelden tar jeg sjansen på at dette ikke gjelder deg!) Til vanlig vil jeg anbefale deg å drikke lettmelk, ekstra lett melk eller skummet melk. Det finnes ingen kvantitative anbefalinger for melkeinntak til voksne, men en halv liter melk dekker kalsiumbehovet for de fleste og melk er også en viktig kilde for protein av god kvalitet. Melk inneholder proteinene myse og kasein. Myse er særlig rik på den essensielle aminosyren leucin som stimulerer muskelvekst. Melk er derfor gunstig for dem som trener. For voksne som ellers spiser variert er det ikke noe i veien for å drikke mer enn en halv liter daglig. Her finnes det ingen maksimumsanbefalinger, men en liter er ikke noe problem. Lykke til videre! Vennlig hilsen ******* ********* Klinisk ernæringsfysiolog Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) Pb 1011 Sentrum 0104 Oslo Lenke til kommentar
Moder8tor Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) JIPPI!!!! Det er fettet jeg er ute etter. Trenger spesielt fett på armene. Endret 6. januar 2009 av cyclo Unødvendig quote Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Jeg har sett i tråder hvor ''Ingar'' har svart før, og han anbefaler ALLTID den melken. Det er bare tull med så mye melk. Du mener det er mistenksomt/ulogisk at jeg gir samme anbefaling hver gang? Akkurat ... Det største problemet til tynne gutter som trener er å få nok kalorier. Ved å drikke 4 liter hmelk om dagen er ikke dette lenger noe problem. Det krever ikke noe oppmåling/tenking/forberedelse, du drikker rett og slett bare melka. Tror du skal være litt forsiktig med å uttale deg om at høyt melkeinntak bare er tull. Du kan jo prøve et googlesøk på 'Squats and milk' hvis du betviler at dette er en utprøvd rutine folk har hatt stor suksess med. The difference in the milk drinkers is that THEY GET BIGGER THAN THE ONES WHO WON'T DRINK THE FUCKING MILK. Mark Rippetoe Som en liten fotnote merket jeg meg at du var fornøyd med å ha lagt på deg 4 kg fett. Trådstarter kan jo velge å følge dine råd hvis han ønsker seg det samme. Endret 6. januar 2009 av Ingar Lenke til kommentar
hantimilon Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Skal prøve å begynne å drikke mere melk takk for tipset Noen som har noen tips hvordan og hva man bør spise for å få enda bedre effekt av "oppfeitingen"? Jeg er veldig sløv på faste rutiner innen matveien, kan være jeg noen dager kun spiser 2 store måltider. Om jeg trener på apparater (og ikke vekter) ville dette ha noen effekt på muskelmasse? eller må man bruke vekter for å oppnå dette? Endret 7. januar 2009 av hantimilon Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 såfremt du har mulighet så tren kun frivekter. konsentrer deg om basisøvelsene. knebøy, markløft, skulderpress, benkpress, chins, dips og roing. noen måneder med det og mye kraftig kost burde gjøre susen. og ang mat...kjøp deg proteinshake hvis du ikke klarer å spise nok proteiner. du kommer aldri til å gå opp i vekt hvis du ikke får i deg mer kalorier enn du bruker. Lenke til kommentar
Moder8tor Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Skal prøve å begynne å drikke mere melk takk for tipset Noen som har noen tips hvordan og hva man bør spise for å få enda bedre effekt av "oppfeitingen"? Jeg er veldig sløv på faste rutiner innen matveien, kan være jeg noen dager kun spiser 2 store måltider. Om jeg trener på apparater (og ikke vekter) ville dette ha noen effekt på muskelmasse? eller må man bruke vekter for å oppnå dette? Jeg er litt forvirret. Er du ute etter fett, eller å gå opp i vekt? Lenke til kommentar
Anthila Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Hei hei.Jeg har lenge vært av den magre typen. Tenkte jeg skulle begynne å gå opp i vekt og legge på noen kilo med muskler. Men vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram setter derfor pris på hjelp fra mer erfarne Trener alene på et treningsstudio, har en stund drevet å trent noen ganger i mnd, men har lyst å begynne med en fastere rutine. Så om noen har tips til hvordan jeg burde gå fram så må dere gjerne komme med tips Lenke til kommentar
Moder8tor Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Skal prøve å begynne å drikke mere melk takk for tipset Noen som har noen tips hvordan og hva man bør spise for å få enda bedre effekt av "oppfeitingen"? Jeg er veldig sløv på faste rutiner innen matveien, kan være jeg noen dager kun spiser 2 store måltider. Om jeg trener på apparater (og ikke vekter) ville dette ha noen effekt på muskelmasse? eller må man bruke vekter for å oppnå dette? Lenke til kommentar
hantimilon Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Vil jo selvfølgelig gå mest opp i muskler men skjønner jeg ikke kan bare legge på meg muskler. Trenger litt fett også :P Lenke til kommentar
Moder8tor Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg holder selv på med ''oppfeitning'', og er veldig nærme målet mitt nå. Her et opplegg som du KAN prøve ut: Feit deg opp til det du ønsker, FØR du begynner med treningen (valgfritt). Dette kan ta alt fra 1 uke til 1 mnd, hvis du er effektiv. For å oppnå dette må du spise så masse kalorier som du kan. Om kvelden kan du spise masse karbohydrater, på grunn av at det omformer seg til fett om kvelden. Du kan jo selvfølgelig trene i denne perioden, men det går mye raskere hvis du tar det litt med ro. Etter denne perioden, kan du begynne med treningen igjen. Hvis du er ute etter å bygge muskler, så MÅ du spise masse kalorier og proteiner. Vet ikke akkurat hvilke apparater du trener med, men mindre rep og tyngre vekt vil gjøre at muskelmassen øker mer. Anbefaler deg å få hantler/manualer, til å trene med hjemme. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Helt utrolig at du gir råd og kunne kritisere meg for melkerådet mitt. Hvorfor i all verden skal han "feite seg opp" uten å trene? Ka fan liksom Lenke til kommentar
Moder8tor Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Helt utrolig at du gir råd og kunne kritisere meg for melkerådet mitt. Hvorfor i all verden skal han "feite seg opp" uten å trene? Ka fan liksom Jeg sa at han KAN. Det er ikke bare til å drikke 4 liter melk til dagen. Ikke sikkert han har god nok økonomi til å bruke 40 kr dagen, bare på melk. Ikke sikkert han orker å drikke så mye melk engang. Lenke til kommentar
Anthila Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Helt utrolig at du gir råd og kunne kritisere meg for melkerådet mitt. Hvorfor i all verden skal han "feite seg opp" uten å trene? Ka fan liksom Jeg sa at han KAN. Det er ikke bare til å drikke 4 liter melk til dagen. Ikke sikkert han har god nok økonomi til å bruke 40 kr dagen, bare på melk. Ikke sikkert han orker å drikke så mye melk engang. Det er bare melk da, ikke sæd. Har han råd til å trykke ned alle disse kaloriene du snakker om så har han vel også råd til å drikke melk. Lenke til kommentar
hantimilon Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Har begynt å drikke en god del melk nå motsetning til før hvor jeg nesten aldri drakk det. Prøver å spise masse flere ganger om dagen nå. Lenke til kommentar
hantimilon Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 jeg har en manual hjemme nå, noen som kan anbefale noen øvelser for å bygge opp litt muskler jeg kan gjøre hjemme mellom treningsdagene på senteret? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå