Gå til innhold

Skjermer og jording - merkes i kabinett

Anbefalte innlegg

Jeg har en del ganger merket på pcer, at når fingre dras over kabinettet så får en slags dirrende følelse, som kan minne om strøm. Dette er ikke noe alla 230V, og ikke noe høyspent som gir gnister. Jeg gjentar også at dette er noe jeg har merket generelt på pcer, og ikke er noe spesifikt problem med en.

Så i dag hadde jeg litt dautid og bestemte meg en gang for å finne ut hva dette skyldes, så det ikke er bare jeg som går rundt å innbiller meg ting og tang :p

Siden jeg merket dette når strømkontakt også var ute, så var psu utelukket. tok derfor alle usb ut, og samme "problem". Koblet fra skjermen (DVI kabelen) og problemet forsvant. Testa på en maskin til med å koble fra dvi og "dirringen" forsvant derfra og.

Så det store spørsmålet. Hvorfor ligger det spenning mot jord/skjerming på dvi kabel konstant? Kan godt være dette gjelder vga og, men det vet jeg ikke enda.

Nå har jeg vel aldri opplevd noe problemer knyttet til dette (iallefall som jeg vet om).

Takker for alle innspill angående dette "fenomenet". Skal måle ut spenningen mellom skjerm og kabinett når jeg får tid litt senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er du sikker på at det ikke er en eller ennet enhet som er tilkoblet opplegget ditt som ikke har jording.

det kan høres ut som om du har dårlig jording på skjermen.

jeg har hat pcen min stående på et teppegulv uten problemer. pcen var da jordet.

jeg har hørt at enkelte pcer har blir ødelagt av statisk elektrisitet fordi man da har flytte på pcen når man skulle koble til noe bak.

sikker på at det ikke er noe feil å skjermen eller tilkoblingen til den som gjør at du merker denne kriblingen ?

Lenke til kommentar
er du sikker på at det ikke er en eller ennet enhet som er tilkoblet opplegget ditt som ikke har jording.

det kan høres ut som om du har dårlig jording på skjermen.

jeg har hat pcen min stående på et teppegulv uten problemer. pcen var da jordet.

jeg har hørt at enkelte pcer har blir ødelagt av statisk elektrisitet fordi man da har flytte på pcen når man skulle koble til noe bak.

sikker på at det ikke er noe feil å skjermen eller tilkoblingen til den som gjør at du merker denne kriblingen ?

Min maskin er ikke jordet, ei eller skjerm, da uttakene der den står dessverre er ujordet. Som sagt, dette er ikke noe problem med en spesifik maskin, men noe jeg har merket over flere år. Ikke bare her, men flere steder. Hvorvidt alle har vært jordet vet jeg ikke, men det kan være så enkelt at mangel på jord gir denne "effekten". Dette kan jeg enkelt teste ut i grunn.

Man merker ikke en kribling bare ved å berøre kabinettet. Forskjellen ligger i en viss spenning ved f.eks å føre en finger over metall. Akkurat som om stålet skulle virke ruglete. Men denne ruglete følelsen forsvinner når skjermkabel kobles fra. Jeg testa seinest i dag på en maskin et helt annet sted, med helt annen inmat og skjerm, og følte det samme....

Lenke til kommentar

Hei, når du sier det så virker det veldig fornuftig at det er EMI filteret. Har ikke tenkt på det gitt :D Det er klart det vil gi et potensiale når det ikke er tilkoblet noen 0 leder.

Jeg har jo alltid sett på jord som mer eller mindre en ren sikkerhetsleder i AC forbindelse. Men jord er jo ikke helt jord, eller null nivå annet en det man sier skal være i elektronikkensverden. Men da er jo jord som oftest minus i og med at vi som regel snakker om DC. Men da er det kanskje på tide å begynne å gidde å jorde pcen også for å få full utnyttelse av EMI filteret.

Takk til deg hårek, så slapp jeg å gruble noe mer på det :D

Edit:

Tok bare en rask test med skjøtekabel fra jordet kontakt. Det blir borte så fort pc, eller skjerm jordes (de deler jo jordingspunkt tilkoblet) eller begge deler. Så da fikk jeg jo svar på det jeg lurte på.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...