Gå til innhold

Hjelp med forståelse av forsterker.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg går 2 året elktronikk på videregående og i år er temaet å bygge en loddelab og kunne teorien rundt det. Vi har foskjellige deler i klassen og skal forstå vår del for å forklare det til andre senere. Jeg har fått i oppdrag å lære meg litt om Høyre effektforsterker. Jeg skal lage en oversiktlig presantasjon, men saken er den at jeg ikke klarer å forstå helt hvordan de forskjellige delene jobber sammen og hvordan strøm/spenningsretninger er.

 

Det som beskrives i manualen er bare hvordan man setter det sammen, ikke hvordan det funker.

 

Sitat av det som står i manualen.

Beskrivelse

Denne forsterkeren består av to trinn: Ett av dem er en operasjonsforsterker type 741, som er

en spenningsforsterker. Neste trinn er en strømforsterker som består av to komplementære

effekttransistorer. T1 er en NPN-transistor type BD679, og T2 er en PNP-transistor type

BD680. De arbeider begge i den grunnkoplingen som kalles felles kollektor.

Kjøling

Når effekttransistorene arbeider, utvikles det varme, og derfor må de kjøles. Det monteres en

kjøleplate på disse transistorene. Denne er vist på tegningen i kapitlet om mekanisk arbeid.

Kjøleplaten monteres på komponentsiden. Transistoren isoleres med en silikonskive mot

kjøleplaten.

Montering

Inngangsbøssingen til effektforsterkeren er koplet til tonekontrollens utgang.

Inngangsbøssingen er merket K71. Utgangssignalet føres til den høyre høyttalerbøssingen

K73.

Utgangsforsterkeren kraftforsynes fra den regulerte spenningsforsyningen. En rød ledning

kopler spenningen på +11,5 V, og en blå ledning kopler den negative spenningen på −11,5 V.

Nullederen er sort. De tre ledningene skal tvinnes til en kabel. Alle de tre ledningene kommer

fra den regulerte spenningsforsyningen og koples til K72.

post-159121-1231244858_thumb.jpg

 

Det gir ikke så mye detaljert informasjon om hvordan den virker som jeg kan forstå.

Jeg hadde satt veldig pris på om noen kunne forklart meg i store trekk hvordan den fungerer. Jeg kan egentlig en del om temaet siden vi har hatt undervisning, men jeg trenger et sted å starte. Så hvis noen kunne si meg litt om hvordan spenninger og strømmer fordeler seg i de forskjellige leddene og hvorfor, hadde jeg blit sjeleglad:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite tips: Prøv å "se" operasjonsforsterkeren og spenningsfølgeren (T1 og T2) som én operasjonsforsterker med kraftig utgang.

 

Da sitter du i prinsippet igjen med en operasjonsforsterker med negativ tilbakekobling bestående av R2 og R4.

 

Hvis du vet hvordan en operasjonsforsterker og en strømforsterker virker hver for seg så burde du klare å se tegninga.

Lenke til kommentar

Dette er det som normalt er kalt en klasse AB forsterker. Det vil si at utgangs transistorene T1 og T2 har såpass høy forspenning at det går en liten strømm gjennom de alltid. Utgangstransistorene er av type darlington, noe som vil si at de er en emitterfølger,altsa to transistorer i en hvor emitter til den ene er koblet basis i den andre, dette gir høyere strømforsterkning, men de trenger også dobelt så høy forspenning. Forspenningen dannes gjennom D1,D2 og D3 (og også R3 og R5). Dette vil ikke gi høy nok forspennning til å få transistorene til å lede (de trenger fire diode spenninger, vi har 3), men siden det vil gå en liten spenning over R8 og R9 også vil man kunne oppnå en liten tomgangs strøm i T1 og T2.

 

Vet ikke om det jeg har skrevet her blir for avansert (eller bare for dårlig forklart)

 

Funskjeonen er vertfall at T1, T2, D1-3, R3,5,8,9 er en strøm forsterker , U 1 er en spennings forsterker.

Systemet har global negativ feedback. For å folklare det med spenning og strømmforsterkning så er det slik at spenningsforsterkeren forsterker signalet fra la os si 1 V til 11V. Desverre så er ikke U1 kraftig nokk til å levere 11V til en 8Ohm høytaller. Derfor må også strømmen forsterkes.

 

Den globale feedbacken har i hovedsak tre funksjoner. Sette forsterkningen, her 1+22/2.2= 11 (1+R4/R2). øke utgangsimpedanse og dempe forvrengning. Nå kan man si utrolig mye om negativ feedback men for å gjøre det så enkelt som mulig så har U1 tilnermet uendelig forsterkning. Å ha uendelig er sjeldent ønskelig. Så med negativ feedback senkes den til noe mer brukbart.

 

Andre komponenter her er C2 som hindrer eventuell DC offset fra forsterkeren selv å bli forsterket. C1 hindrer DC offset fra kilden å bli forsterket. C3 sørger for å sende signal til T1 og T2 men hindrer DC kortslutinig mellom basisene på T1 og T2 slik at forsterkeren kan opperere i klasse AB (ikke B).

 

L1, R6, R7 og C4 prøver å holde forsterkeren stabil slik at den ikke begynner å oscillere.

 

Hmm har ikke tid til mere.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke har svart på en stund og tusen takk for innsatsen som er gjort her av dere. Jeg setter meget pris på denne hjelpen:)

Tror jeg begynner å få en god pekepinn på hvordan denne virker, så skal jeg sette meg dypere inn i det.

 

Tusen takk:D

 

EDIT: Lar tråden stå åpen slik at andre kan se den og slik at jeg kan stille spørsmål om jeg kjører meg fast igjen:D

Endret av Timster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...