Gå til innhold

Sette opp LAN hjemme

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har pr idag internett fra Ventelo, hvorav jeg har en Thomson Speedtouch router (tror den har 4 porter).

Det jeg vil gjøre, er å legge opp kabel inn til to rom som ligger vegg i vegg med rommet hvor routeren står. Jeg ønsker å sette opp kontakt i veggen på begge rom. Disse kontaktene vil være på hver sin side av en vegg som skiller to to rommene.

Avstanden fra routeren til hvor jeg ønsker disse to kontaktene er i luftlinje ca 10 meter, men i kabellengde er det jo endel lengre (ihvertfall det dobbelte).

Det jeg lurer på er:

MÅ jeg legge to kabler ut fra routeren til disse to punktene/kontaktene, eller kan jeg legge til en av de og derfra kable videre ut til den andre kontakten på andre siden av veggen?

I tillegg, jeg har sett at Biltema har en rimelig 100-meters rull med TP5 kabel (uskjermet). Er dette bra nok eller bør man ha skjermet kabel?

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke skal legge kablene med andre kabler trenger du strengt talt ikke skjermet. Men jeg anbefaler skjermet likevel, slik at evt. elektriskstøy osv. ikke vil bli et problem. Så lenge det ikke er noe knekk på kabelen skal slike kabler holde på singal opp til 100m. For at du skal kunne legge kun en kabel må du kjøpe to splittere. En til routeren og en til splittepunktet. Dette er på grunn av IP'er. Skal du ha dette lettest mulig legger du to kabler eller kjøper en trådløs router samt evt. trådløskort til maskinene.

Lenke til kommentar
En til routeren og en til splittepunktet. Dette er på grunn av IP'er...

Hva mener du med at dette er pga IP´er? En kabel har ikke noe med IP´adresser og gjøre.

Ville ikke giddet og kjøpt skjermet kabel når dette skal brukes i en bolig hjemme. Er ikke så mye støy at det skulle ha noen påvirkning for han/henne.

Når det gjelder om du skal gå for en eller fler kabler, ville jeg gått for to om du tenker litt framover, med tanke på at går du for en kabel og splitter denne får du bare 100 Mbit maks, derimot går du for to kabler får du 1 Gbit.

Eller så har du jo mulighet som ro0bin skrev og kjøpe en trådløs router for og slippe kablene.

Lenke til kommentar

Selvsakt holder nok sikkert 100 Mbit for en normal dødelig, men da kan det kansje være like greit og invistere i en trådløs løsning. Men ville hvertfall selv anbefalt og strukket to kabler. Har selv gjort dette hjemme.

Lenke til kommentar

Trådløst er uaktuelt. Det er altfor tregt når man skal overføre større filer mellom pc'ene. Har prøvd dette før og det funka for dårlig. Jeg har en trådløst punkt også, men det er bare for å kunne sitte i sofaen med laptop og surfe.

Men ok, da går jeg for to kabler. Ingen vits å begrense til 100mbit egentlig. Spesielt ikke siden avstandene fra router til punktene er så korte. Skal lite kabel til.

Takker for svar folkens!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...