Robocoop Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 For et patetisk land. Vil ikke betale markedspris og stjeler så av lasset når de ikke mottar noe mer gass. Fullstendig hårreisende. Håper Putin og Medvedev gir dem en lekse og lærepenge. Men EU........ De legger skylden på Russland! De vet at Ukraina er ansvarlige, men likevel sier de det motsatte.... Tragisk organisasjon. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 hvordan vet du dette? har du gjort faktasjekk basert på målinger av gassgjennomstrømingen før og etter ukraina i det gjeldene tidsrom? eller er dette noe du "vet"? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Enig!Og bomb Tiblisi! Hvordan er Georgia innblandet? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Enig!Og bomb Tiblisi! Hvordan er Georgia innblandet? De sniker seg nok inn! Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 For et patetisk land. Vil ikke betale markedspris og stjeler så av lasset når de ikke mottar noe mer gass. Ja, ideelt sett burde alle betale markedspris, men man kan knapt forvente/forlange det av et tildels fattig land som Ukraina. Så har ikke fallt deg inn at det fra Russlands side muligens heller ligger et politisk motiv bak for å gå ut så hardt? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 hvordan vet du dette? har du gjort faktasjekk basert på målinger av gassgjennomstrømingen før og etter ukraina i det gjeldene tidsrom? eller er dette noe du "vet"? Fakta: Russland vil være sett som solid eksportør til EU av gass Ukraina og Russland innrømmer begge at de har en disput og at leveransene er stoppet Gastrykket synker i EU land All logikk tilsier hva som har skjedd her Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Ja, ideelt sett burde alle betale markedspris, men man kan knapt forvente/forlange det av et tildels fattig land som Ukraina. Så har ikke fallt deg inn at det fra Russlands side muligens heller ligger et politisk motiv bak for å gå ut så hardt? Tja, jeg er ikke glad i Russland, og jeg har ærlig talt ikke giddi å sette meg inn i denne situasjonen tidligere, men når man har et produkt og ønsker å selge det, så må man vel i det aller minste kunne forlange markedspris? Norges gassledninger går vel til Tyskland, Nederland og Storbrittania... om britene gikk på en finansiell smell og plutselig kom og ville ha gassen vår til minstepris, uten noen andre konsensjoner så kan jeg ikke tenke meg at vi hadde gått med på det? Dersom Ukraina virkelig ikke har råd til markedspris, kan de ikke prute med russerne og eventuelt gi gjengjeld på andre måter, eller få kreditt eller et eller annet? Det blir jo feil om folk i Ukraina skal fryse ihjel også. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Russerne gir halv pris til Hviterussland, men de står nærmere. Endret 6. januar 2009 av Robocoop Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 så at trykket synker er en klar indikasjon på at ukraina stjeler? det er rett og slett umulig at russland selv struper tilgangen? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) så at trykket synker er en klar indikasjon på at ukraina stjeler? det er rett og slett umulig at russland selv struper tilgangen? Les innlegget mitt. Russland vil bli sett som pålitelig, selv under kald-krigen var det problemfrie leveranser. Det er helt ulogisk at russerne står bak. Endret 6. januar 2009 av Robocoop Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 jeg leste innlegget ditt. var det ikke Gazprom som plutselig hadde gjort noe galt og eieren var tidenes sleiping og plutselig satt i fengsel? før man fikk snudd seg var det et statlig eid selskap. Senere rettsaker til eieren har jo vært en farse med total overkjøring av den tiltalte. hvis man vil være veldig Russland negativ/kritisk, kan man si at dette er nok bare en unnskyldning for Russland til å invadere Ukraina for å sikre en trygg leveranse av gass til EU. dog litt vel ivrig vis man vrir det slik. jeg mener at det er litt ensporet å ikke kunne se muligheten for at dette er et spill fra Russland sin side for å legge press på Ukraina (hvorfor vil jeg ikke spekulere i). Faktum er at den vestlige verden er veldig avhengig av gassen til Russland og dermed ikke står i en posisjon til å gjøre så veldig mye bortsett fra å bruke "sinna stemme" og si at dette er dårlig gjort av dere. alternativet blir at russland kutter gassen helt og da blir det kaos. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Jeg mener i.h.f at det er veldig usannsynlig at Russland har kuttet mer gass enn det Ukr. har mistet, jfr. tidligere innlegg. Det er sant at Russl. er en kjempeprodusent av olje og gass. De har like mange fat om dagen som Saudi-Arabia, 10 millioner. Dessverre for EU og USA så begynte Norge og UK nedgangen i 1999, og USA i 1970. Med både atomvåpen og energi sitter Russland med "the upper hand" og skaper garantert irritasjon i NATO og EU. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 men når man har et produkt og ønsker å selge det, så må man vel i det aller minste kunne forlange markedspris? Ja, sånn sett har russerne en kjempegod sak. Fra tidligere å ha vært klossete og ubetenksomme når det gjelder "motiv", begynner de nå å lære seg west-style propaganda. Er det noe som går hjem hos de fleste i opinionen i vest, er det "man betaler markedspris" og i tillegg så stjeler jo ukrainerne gass. Vil russerne dra det veldig langt (enslags USA-style), kan de nå gå inn i Ukraina med et militært raid "for å sikre viktige russiske interesser" I likhet med USA og andre, trenger man bare et gangbart påskudd for å gå til verks. Så Kreml begynner å lære ja. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) En invasjon for å sikre interesser......? Kanskje ikke helt uaktuelt? NÅ har Tyskland blitt berørt også: LINK Endret 6. januar 2009 av Robocoop Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Er det ikke Russland som driver å deler ut russiske pass til borgere på krim halvøya? Noe av det samme de drev med før de "innvaderte" Georgia. Er vel ikke lenge før vi har et nytt Sovjet. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Jeg syns du simplifiserer saken unødvendig. La oss ikke bli for naive her og se Russlands interesser og preferanser i denne saken. Med dagens olje- og gasspris taper Russland enorme inntekter. Rent taktisk så er slike tiltak den beste måten å presse olje- gassprisen opp på et normalt nivå. Påstanden er selvsagt spekulativ men ikke mer enn dine påstander der du legger den fulle ansvaret på Ukraina alene. Jeg tror ikke vi har sett alle kort på bordet i denne saken og dermed mener jeg man skal være litt mer forsiktig ved å dele ut skylden for tidlig. Kan hende at dine utsagn er korrekte men at Russland utnytter situasjonen fullt ut med formål å berge gassinntekter som igjen skal berge det stigende forsvarsbudsjettet. Endret 8. januar 2009 av statsviter Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Man kan få intrykk i denne tråden at Europa får mindre gass fordi Ukraina stjeler gass. Men fakta er at det er Russland som har stoppet alle gassleveranser til Europa som går via Ukraina. Kilde Jeg tror nok at Ukraina stjeler gass, så sånn sett har russerne sitt på det tørre. Men samtidig klarer jeg ikke helt å riste av meg følelsen at Russland straffer en nabo som orienterer seg mer og mer mot vestlige enn russiske interesser. Russland oppfører seg ihvertfall ikke som en seriøs leverandør med å stenge gassen og dermed straffe Europa, som er helt uskyldig i denne krangelen. edit: presisering Endret 8. januar 2009 av Monkeyboy Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Selvfølgelig stenger Russland kranene når Ukraina stjeler. Europa burde være sinte på Ukraina og ikke Russland. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå