Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs Sikkerhet


Anbefalte innlegg

Jeg er den heldige eier av en D-Link DI-714P+ trådløs router, samt to tilhørende DWL-650+ kort. Har koblet til én bærbar og én stasjonær xp-maskin, samt en gammel WinMe laptop - dette fungerer fint mht internt nettverk med printer samt mot internet.

 

Nå skulle jeg aller helst hatt litt mer sikkerhet på dette nettet. I utgangspunktet har jeg sperret for andre mac-adresser, og har firewall i routeren samt norton internet security på pcene. Hva mer *bør* jeg gjøre for å sikre meg mot innpåslitne naboer, uten at det går ut over hastigheter etc på nettet mitt? Og ikke minst, *hvordan* gjør jeg det anbefalte på mitt nett?

 

Gode tips tas imot med stor takk! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

= Wired Equivalent Privacy. Slå den på. Koblet opp en Sniffer 4.7 her om dagen og kunne lett sniffe ut hva folk i nabolaget hjemme + bedrifter bl.a. surfet på. IP adresser, passord etc. etc. Ingen brannmur, filtrering på MAC adresser el.a. forhindrer at 'datasnoker' kan lese trafikken som går gjennom luften i klartekst. WEP baserer seg på en 64 bits (eller 128/256 om utstyret støtter det) streng som brukes for å kryptere datatrafikken. Kryss av for 'Enable WEP' og legg inn samme streng (5 ASCII karakterer) på utstyret som skal snakke sammen. Voila.

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Generelle regler for sikring av trådløst nettverk;

 

1. Velg en unik (E/B)SSID på samme måte som et godt passord

2. Hide (E/B)SSID

3. Bruk MAC-filter

4. Bruk WEP-kryptering. Velg nøkler på samme måte som med passord.

5. Bruk RADIUS autentifisering over 802.1x på trådløse klienter

 

1-4 er relativt lett for en god hacker og komme rundt, men med punkt 5 står de fleste fast. Punkt 5 medfører at alle trådløse klienter må logge seg inn med brukernavn og passord før de får tilgang. Litt tungvint men mye sikrere. Brukernavnet og passordet lagres på en Radius-server, enten i det trådløse aksesspunktet eller eksternt på en Radius server (altså ikke på domene-server e.l.). Ikke alle produsenter støtter dette, men det var noen som sa tidligere at D-Link også støtter dette.

 

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...