Gå til innhold

Div spørsmål HTPC - CPU, Tv-kort (Canal Digital) +++

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer stort på om tiden er moden for en HTPC i stua, men klarer ikke å bli helt klok på hva jeg eventuelt trenger. Har lest en del på forumet her, avforum og diverse sider rundt omkring, men som sagt, går meg vill i mulighetene... Derfor håper jeg noen kan gi meg noen tips og råd, og kanskje svare på noen av spørsmålene jeg har.

Det jeg ser for meg er forøvrig en PC som kan:

Brukes til å se på tv, og ta opp et annet program mens jeg ser på tv.

Blu-ray spiller

Kunne spille av HD-filmer fra nett (.mkv)

Ellers som en vanlig PC (musikk, surfing og noe photoshop og annet mikk).

PC'en skal kobles til min LG-tv som er HD-klar (32", 720p), og jeg inbiller meg at jeg kommer til å kjøre Win mediacenter (vista) hvis noen ikke overbeviser meg stort om et annet OS/mediasenter program. Lyd er ennå ikke viktig (har en gammel denon stereo-reciever).

Kabinett:

Ser at mange anbefaler Antec fusion 430, men etter hva jeg har skjønt er dette gått ut av produksjon og erstattet av "antec fusion remote". Er dette tilnærmet lik samme kabinett, eller er det store forskjeller? Ellers noen andre kabinetter som kan anbefales? Pris er viktig (under 2000) og WAF er relativt riktig.

CPU:

Mange anbefaler en Intel løsning med en C2D E8400/E8500. Trenger jeg en så "vass" prosessor, eller kan jeg klare meg med en C2D E4400. Er det noen store fordeler med intel kontra AMD, og hvis man eventuelt skulle gått for en AMD-løsning, hvilken prosessor da? Mener jeg har lest noen som påstår at AMD har bedre pris/ytelse på sine CPU'er.

TV-kort:

Har pdd analog kabel-tv fra Canal Digital, men får i løpet av et par mnd digital kabel-tv.

Her har jeg fått med meg at Digital Everywhere FloppyDTV-C/CI ser ut som det mest anbefalte kortet, men jeg synes dette er litt dyrt. Spesielt hvis jeg trenger 2. Jeg ønsker som sagt muligheten til å ta opp et program samtidig som jeg ser et annet program. Etter hva jeg har fått med meg da må jeg ha 2 kort. Stemmer dette? Er det plass til dette i kabinettet (Antec fusion remote) eller må jeg i så fall gå for et større kabinett?

Kan noen også bekrefte/avkrefte at et "CAM" simpelthen er en kortleser for "kabelkortet"?

Hører noen snakker om at CD skal begynne å "paire" kortene sine, og at de dermed ikke vil fungere i en HTPC. Hva går dette ut på, og er det eventuelt noe å gjøre med dette? Hvilke muligheter har en da får å se TV på PC?

Leste i en forumtråd om en som hadde Digital kabel-tv koblet til HTPC, og at PC'en brukte 4-5 sek på å bytte kanal. Dette er jo selvfølgelig håpløst, men hva skyldes dette? Er det et dårlig tv-kort, dårlig CAM eller...? Hvis dette avhenger av tv-kortet er det fort verdt noen ekstra kroner for det Digital everywhere kortet.

Håper noen kan hjelpe meg litt på vei, så blir det kanskje med tid og stunder en HTPC her i stua også.

- Per-Øyvind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabinett: Antec Fusion Remote er det samme kabinettet uten strømforsyning, men med fjernkontroll.

CPU: Den mest populære HTPC CPUen er AMD 4850e pga. bra ytelse og lavt energiforbruk (45Watt). Men ønsker du _litt mer_ som ekstra bildebehandling med ffdshow er Intel e8400 et bedre valg. I tillegg ser AMD Athlon 7750 BE ut som en bra prosessor (pris/ytelse). AMD har slitt litt de siste året med Phenom, men er nå på vei over til 45nm produksjonsteknikk. AMD Phenom II lanseres 8 januar, og ser ut til å bli en knallbra prosessor :)

Tvkorrt: Jeg har Terratec Cinergy C. Dette er et PCI kort, mens FloppyDTV er firewire. Firewire er bla. ikke støttet under linux.

CAM: Dette er en kortleser for å lese kabeltvkortet.

Hvis Canal Digital begynner å paire kort og dekoder og kort, vil ikke ca modulen kunne lese kortet. Hastighet for å skifte kanal er avhengig av CAM.

Hvis du søker litt rundt på nettet finner du måter å omgå pairing.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Er fristende med den CPU'en du nevner... 1000 kr spart i forhold til e8400 hadde vært glimdrende!

Hvilket hovedkort vil du eventuelt anbefale til denne prosessoren? Har sett litt på Gigabyte GA-MA74GM-S2H. Vil dette gjøre jobben? Tenker også i forhold til grafikken. Hadde håpet å klare meg uten eget grafikkort, men hva klarer dette gigabytekortet å drive? Og vil dette oppsettet klare å vise hd? ffdshow og lignende tror jeg ikke blir så aktuelt for meg. Gigabyte-kortet har støtte for 4-kjerne CPU, og da kan jeg heller kjøpe en Phenom-variant senere når den kanskje blir litt billigere.

Så på Komplett at noen hadde lagt inn kommentar med at det tv-kortet du nevner ikke virker med win media center. Noen erfaringer her? Har som sagt tenkt til å kjøre vista. Dette kortet har vel kun en tuner, så det å ta opp et program samtidig med at man ser et annet er vel ikke mulig med dette? Må jeg i så fall ha 2 kort?

Har du en god CAM å anbefale (mao som skifter kanaler raskt, og som passer til Canal digital sine kort)?

Dette ble mange spørsmål gitt, men all hjelp settes umåtelig pris på! Kommer forøvrig mest sannsynlig til å gå for Antec fusion remote black. Kona har sett og godkjent dette! Hvis det blir aktuelt med 2 tv-kort, er det plass til disse oppi kassa, eller blir det for trangt om plassen?

Handlevogna begynner å ta form, og hvis noen vil uttale seg om innholdet: kjør på! http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=90651

Trenger jeg den kjølern til denne CPU'en? Den genererer vel relativt lite varme, så det blir kanskje unødvendig?

PSU'en er jo også relativt dyr. Noen andre (billigere) anbefalinger her?

Lenke til kommentar

Terratec Cinergy C virker iallefall under Mediaportal, vet ikke hvorfor den ikke skulle virke i VMC. (se her: http://avforum.no/forum/generell-htpc/8019...funker-ja.html)

Du kan oppgradere til Phenom etterhvert hvis du har behov for dette. Phenom II lanseres 8 januar, så mulig Phenom I prisen vil reduseres, men tviler på om AMD har store marginer å gå på. De er tross alt veldig billige i forhold til Intel sine quad CPUer. Oppsettet vil klare 1080p uten problemer under Vista. Phenom vil (teoretisk) gi litt bedre bilde i 1080i pga. høyere minne båndbredde (HT3.0), vet ikke om dette har noen praktisk betydning. I tilfelle kan du sette inn skjermkortet Radeon HD4550 som vil gi deg det samme. (+7.1 HD lyd over HDMI)

Du trenger nok ikke kjøleren til denne CPUen, men Scythe Ninja Mini trenger ikke vifte, så den vil bli mer stillegående.

Jeg har GET så vet ikke hvilke CAM som passer til CD.

Les denne:

http://avforum.no/forum/diy-htpc-konstruks...vilken-cam.html

PSU: Alternativene er Seasonic og Mist, men de koster omtrent det samme. Ville ikke gått for en billig strømforsyning. (Dårlig kvalitet i strømforsyningen kan skade komponentene).

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Da er en del utstyr bestilt! Bestilte disse komponentene. Valgte å vente med tv-kort, og tester ut viftene i kabinett og CPU-kjøleren før jeg eventuelt kjøper noe annet og mer stillegående.

Alt skal plasseres i et "Antec fusion remote black"-kabinett og styres av et Logitech dinovo edge. Gleder meg som et lite barn!

Nå er det bare å finne ut om jeg skal gå for XP eller Vista. Ser mange anbefaler en strippa XP pga ressursene Vista krever, men det ser jo fancy ut da... Litt fristende med Vista... Har jo i tillegg mediacenter-løsningen integrert i home premium, så jeg lurer på om jeg skal teste dette. Hva annet er det å anbefale eventuelt? Ser at mange bruker "Mediaportal". Er det noen andre som har noe annet å anbefale? (Merk: kommer med 99,99% sannsynlighet til å kjøre en eller annen windows-versjon. Litt for gammel til å begynne å rote rundt i linux-verden tror jeg...)

Lenke til kommentar
Da er en del utstyr bestilt! Bestilte disse komponentene. Valgte å vente med tv-kort, og tester ut viftene i kabinett og CPU-kjøleren før jeg eventuelt kjøper noe annet og mer stillegående.

Alt skal plasseres i et "Antec fusion remote black"-kabinett og styres av et Logitech dinovo edge. Gleder meg som et lite barn!

Nå er det bare å finne ut om jeg skal gå for XP eller Vista. Ser mange anbefaler en strippa XP pga ressursene Vista krever, men det ser jo fancy ut da... Litt fristende med Vista... Har jo i tillegg mediacenter-løsningen integrert i home premium, så jeg lurer på om jeg skal teste dette. Hva annet er det å anbefale eventuelt? Ser at mange bruker "Mediaportal". Er det noen andre som har noe annet å anbefale? (Merk: kommer med 99,99% sannsynlighet til å kjøre en eller annen windows-versjon. Litt for gammel til å begynne å rote rundt i linux-verden tror jeg...)

små strippa win xp sp3 med gode codec og mediaportal er aldrig og forakte:) holder på med akkuratt samme som en gave til far! mediaportal er genialt!

Lenke til kommentar

Har skjønt at Mediaportal er populært ja. Kikka litt på sidene deres, så det blir nok en prøvekjøring av dette.

Hvis en skal gå for vista på en HTPC, bør en gå for 32 bit, eller 64 bit versjonen? Har fått med meg at jeg må gå for 64 bit om jeg skal få utnyttet RAM'en fullt ut (4 gb), men er det andre fordeler/ulemper?

Lenke til kommentar
jeg kjører det på win vista x64,, det lagres bare i programfil mappe som er x86 så det blir som en 32 bit aplikasjon!

funker konge!

Men hva er da vitsen?

Med Vista 64 bit tenker du på? For min del vil (kan?) det i hvertfall være aktuelt ettersom jeg ikke bare kommer til å bruke pc'en til media-avspilling, men også som en "vanlig" pc. Generell nerding, photoshop, surfing, word osv.

Tenker også at hvis jeg først skal gå til innkjøp av vista, så kan det være like greit å kjøpe 64 bit, og ikke den "gamle" 32-biten. (?)

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her er alt skrudd sammen ja, og jeg må si at jeg er (nesten) veldig fornøyd, men det er en torn i øyet mitt fortsatt. Jeg får ikke til pixelmapping med tv'en pc'en er koblet til, men dette har ingenting med pc'en å gjøre (er jeg nesten sikker på). Har koblet den opp med en LG 32lb75 (1368 x 768) via HDMI og kjører med oppløsning 1360 x 768. Bildet er nær perfekt, men som sagt... Irriterende med de siste 8 pixlene i bredden. Hvis jeg setter oppløsningen til 1368 x 768 skalerer tv'en bildet ned, og ting blir mildt sagt ikke seendes pent ut. Har prøvd litt med powerstrip, men skjønner fint lite av pixelclock, front- og backporcher og sånt, så er litt forsiktig med hva jeg leker med her. Hvis noen har tips/ideer/løsninger på ovennevnte problem tas de i mot med takk.

Blu-ray drevet fungerer smertefritt, og blu-ray samt annet hd-materiale har åpna mine øyne i forhold til HD! Er jo nesten kjedelig å se vanlig tv. Har venta litt med tv-muligheter via dataen fordi jeg har lyst på et dvb-c kort med to tunere innebygd, noe jeg til dags dato ikke har funnet. Atter en gang, hvis noen vet om... Si i fra!

Lurer også på om jeg skal bytte ut kabinettviftene til noe enda stillere, og kanskje også investere i en ny CPU-kjøer (Scythe Ninja Mini ettersom denne kan sitte vifteløst og gjøre jobben). Hører per dags dato et lite sus fra pc'en når det ikke er noen annen lyd i stua, og jeg er ikke helt sikker på om jeg synes det er greit eller ikke. Heller egentlig mest mot at det er såpass lite at jeg ikke bryr meg, men tiden vil vise.

Uansett: Jeg kan absolutt anbefale oppsettet jeg har. Til nå veldig fornøyd, og kan ikke tenke meg at det skulle forandre seg i nærmeste fremtid. Kabinettet er i mine øyne pent (kona er til og med enig) og det var overraskende greit å bygge i.

- Per-Ø

Lenke til kommentar

Godt å høre, er nå litt inne på avforum for a sjekke hvordan det kan fungere med satellit og slik, litt avansert for en nybegynner må jeg si... Men jeg tror jeg starter med en bra basis slik du har og bygger videre eterhvert. Kommer nok tilbake til dette.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Så forresten at jeg hadde et HK med am2 sokkel. Det er vel ikke noe særlig lurt, så derfor går jeg heller for Gigabyte GA-MA78GM-S2H med am2+ sokkel.

Hvilken viftestyring har det HK'et? Er det sånn at CPU vifta justeres automatisk, eller kjører den på en fast hastighet hele tiden?

Prøvde å finne ut av det på hjemmesiden, men det stod ingenting om det.

Lenke til kommentar
Støtter CnQ, så den justeres (som på ALLE amd hovedkort de siste årene ;)).

Selv bruker jeg SpeedFan, som gir et mye bedre resultat.

Min erfaring er at selv om et HK støtter CnQ betyr ikke det at det har automatisk viftestyring.

Jeg har to HK som begge har CnQ, men kun et av de, et Asus A8N-SLI Deluxe, som styrer viftene automatisk. Det andre Abit Fatal1ty AN9 32X gjør ikke det. Men det begge gjør er å styre CPU hastigheten automatisk.

Hvis noen har et magic trick for å få Abit kortet til å styre hastigheten på viften blir jeg glad! :yes:

Prøvde forresten SpeedFan på Abit kortet nå, uten hell.

Edit: Fant ut at kortet har auto viftestyring. Sakset fra produsenten:

The Smart featured motherboards of GIGABYTE S series provide GIGABYTE proprietary innovative software such as Download Center, @BIOS, Q-Flash, Xpress Install, Boot menu, and Smart Fan. BIOS and driver management now becomes much easier and user friendly through GIGABYTE Smart features!
Endret av Bangar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...