Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mest service: Manuel eller automatgir


KNB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har hatt mange biler, og de med automat har blitt dyre etter en stund. Skal du bytte bil ofte, spiller det ingen rolle. Vanlig service koster det samme, det er først når kassen trenger vedlikehold det blir dyrt. Enkelte unntak finnes nok.

Lenke til kommentar

Eldre biler med automat var ihvertfall ikke dyre med tanke på service. For mange år siden hadde jeg en `82 Mazda 929 m/aut Og der sto det i papirene at man ikke skulle skifte olje, bare påsè at det var riktig nivå.

Da jeg leverte den til hugging, hadde den gåt ca 480000 km uten å ha kostet ei krone på automatkassen. Det var rusten som tok kverken på den god-bilen.

Lenke til kommentar

Tradisjonelle automater har ikke clutch men en konverter mellom motor og gir, den er ekstremt slitesterk gitt rett kjøling og dimensjonering.

Desverre har man hatt en tendens til og bruke svake automater i mange biler, både av kostnads og plasshensyn noe som gjør at biler med automat kan bli dyrere og eie når de blir gamle eller har gått langt, dog så ser det ut som de manuelle kassene også er dårligere enn før. Biler er dimensjonert etter mellomeuropeiske forhold, man må ikke holde liv i biler til evig tid i Frankrike og Tyskland og ergo er det ikke noe mål for fabrikantene og lage det bedre enn de må.

Lenke til kommentar

Jeg tar et eksempel;

Min bror sin V70 har nå rullet 320000km, den har automat.

Men denne gearkassen skal aldri ha oljeskift i følge Volvo.

Ei heller har det vært noen form for feil på gearkassen. Så utgiften har vært 0,- i fra dag 1.

Men om han hadde hatt en med manuell kasse, så hadde han måtte regne med å bytte clutchen ihvertfall 1 gang i løpet av de 320000km.

 

Så det er vel slik da;

Service på en manuell kasse koster som oftest bare clutch bytte, og evt. olje. Men det kan være dyrt nok det.

 

Om man da har en vedlikeholdsfri automatkasse, så vil jo den være billigst, helt til den evt. kan få en feil.

Men såklart, en manuell kasse kan jo å få en uventet feil.

Lenke til kommentar

Er som oftest en del mer trøbbel med nyere automatkasser. Grunnen er at det som oftest er masse, og da mener jeg masse, elektronikk som er med å styrer kassen. Du kan være heldig, men det er mer som kan gå galt med en ny automatkasse.

 

Vi hadde også en del problemer med vår Multitronic girkasse i Audien. Var heldig at det skjedde under garantitiden.

 

Otis: Hvilken årsmodell er det snakk om? Da jeg var en liten periode på Frydenbø så var det en del problemer med Automatkasser. Dette var som oftest en elektronikkfeil som var relativt lett og fikse/skifte. Feks problemer med at CEM satt litt løst.

Lenke til kommentar
Er som oftest en del mer trøbbel med nyere automatkasser. Grunnen er at det som oftest er masse, og da mener jeg masse, elektronikk som er med å styrer kassen. Du kan være heldig, men det er mer som kan gå galt med en ny automatkasse.

 

Vi hadde også en del problemer med vår Multitronic girkasse i Audien. Var heldig at det skjedde under garantitiden.

 

Otis: Hvilken årsmodell er det snakk om? Da jeg var en liten periode på Frydenbø så var det en del problemer med Automatkasser. Dette var som oftest en elektronikkfeil som var relativt lett og fikse/skifte. Feks problemer med at CEM satt litt løst.

 

Det er snakk om en 2003 modell, med D5 motoren.

Kan også nevne at den er "chippet", og det ble den ved 290000 km.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...