Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Rask nedlastning, treg browser

Anbefalte innlegg

heisann!

Har et gigantisk problem, utrolig plagsomt internett problem. Nettverk er ikke min sterke side, men det er iallefall et configurasjonsproblem i router eller data. Jeg sitter circa 100 meter fra sentralene. Jeg har ADSL, bruker kun ethernet kobling direkte til en router(som ikke har wireless), og den gâr til veggen via en tlf split.

Jeg bruker telefonica internett i Spanina, og min pc kjörere Redhat basert/mandriva basert PCLinuxOS 2007. Tror ikke nettverkskortet er noe problem i det hele tatt, er forresten realtec 8129 ellr hva det heter, sânn standard laptop kort. DHCP.

6mbit linje. Nettverkmonitor.

1. Internet(browser) funker fint hvis jeg ikke laster ned noe

2. Nedlastninger er raske, men de siste dager har de bare lastet ned til sammen 100KB/sek(pgav kildene jeg laster fra). Det er ikke problemet, det vil bare si at det er mye linje igjen. Nettverk monitoren sier at de aldri er over 150KB/sek.

3. Internet(browser) funker fint helt til nedlastningene har stâtt pâ en stund, ca 1 time, da blir internet tregt, browseren treg, og bruker flere minutter pâ â lete opp sider.

4. Alikevel kan jeg laste ned ting filer gjennom browseren med over 400KB/sek(testet mandriva.com, nedlastning av 700mb iso fil)..

5. Slâr jeg av neslastningene(torrent) blir browseren responsiv igjen etter 2 minutt.

Jeg har letet rundt pâ internett uten â finne noe som helst lösning. Problemet er definitivt ikke med linjehastigheten, problemet er heller ikke mellom meg og sentralen(mest sansynlig). Problemet gâr kun utover internet browser surfing..

Setter enorm pris pâ hvis noen kan hjelpe. Hva kan det väre?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er sannsynligvis at du har for mange P2P forbindelser på en gang.

De fleste bittorrentprogram kan man sette max antall forbindelser globalt slik at man holder seg innenfor det som routeren tåler. Prøv å sette antall connections til max 50 og se hva som skjer.

Alternativt kan du vurdere en bedre router som f.eks D-link DIR-655, DIR-635 e.l.

Disse tåler >200 samtlige forbindelser.

En annen mulighet er å sette DNS på PC til den din ISP bruker. Da slipper routeren å lete opp DNS når CPU har blitt treg av bittorrent.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Problemet er sannsynligvis at du har for mange P2P forbindelser på en gang.

De fleste bittorrentprogram kan man sette max antall forbindelser globalt slik at man holder seg innenfor det som routeren tåler. Prøv å sette antall connections til max 50 og se hva som skjer.

Alternativt kan du vurdere en bedre router som f.eks D-link DIR-655, DIR-635 e.l.

Disse tåler >200 samtlige forbindelser.

En annen mulighet er å sette DNS på PC til den din ISP bruker. Da slipper routeren å lete opp DNS når CPU har blitt treg av bittorrent.

Jeg laster bare 5 torrents. Men det höres ut som torrent kan väre problemet generelt. Men er det ikke da rart at nedlastning gjennom browser funker pâ 400KB/sek?

Sette DNS pâ pcen til den min ISP bruker? Hva mener du, er den ikke det allerede? Hva er isâfall den DNS instillingen jeg har nâ da? Hvordan sjekker jeg hva den er nâ, og hvordan sjekker jeg hva ISP bruker for dns(i router antar jeg)..

Jeg testet det nâ, brukte DNS fra routeren pâ pcen, men den var ikke bare numerisk, masse bokstaver og stuff ogsâ. Det gikk skikkelig galt, nedlastinger funket, men browseren fant ingenting, virket ikke i det hele tatt.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...