Gå til innhold

Fysikkstudie krever ikke fysikk fra VGS!?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei du trenger det ikke. Men hvis du leser litt nøyere hva som står på emnebeskrivelsene, kan du se det står

(Mekanikk) "Det er meget sterkt anbefalt at studentene har full fordypning i fysikk (3FY) fra videregående skole."

(Grunnkurs i programmering) "Matematikk fra videregående skole tilsvarende 3MX. Det er en fordel med fysikk tilsvarende 2FY."

Kommer litt an på hvor greit du vil gjøre det for deg selv når du studerer. Går sikkert an å komme seg gjennom uten 2/3FY, men da har man virkelig valgt studieretning på grunnlag av null erfaring. :p

Lenke til kommentar

Går fysikk ved ntnu jeg, og det er jo lagt opp slik at man på en måte begynner på nytt, bare enda mer grundig. Så lenge du har litt matteforståelse fra før så er det fullt mulig å klare seg kun med FY1. FY1 ligger forøvrig ca. midt imellom gamle 2fy og 3fy, så det er ikke så ille alikevel.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er tullete. Er det virkelig så få folk som er interesert i fysikk at vi ikke skal ha noen inntakskrav annet enn studiekompetanse. Jeg synes at det burde ha vært et krav med 4-er i fysikk i andre klasse om man ønsker å studere fysikk. Dermed kan de anta at elevene faktisk kan fysikk før de går inn i linjen.

Lenke til kommentar

Nå skal det nevnes at UiT er langt under UiO og NTNU som hadde for mange søkere. Tror ikke det hadde skadet å fått litt inntakskrav. F.eks. "min. 5 i fysikk 1, eller min. 4 i fysikk 2." Og så kunne vi ha lagt ned fysikkdepertamanget i Tromsø. For en sløsing med ressuser.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Da har du svært liten innsikt i hva UIT spesialiserer seg innen, og hvor mye bra forskning som har kommet derfra. Tilknytningen til UNIS er stor, og kongsberg spacetec ligger i byen. Trenger ikke si mer, tror jeg.

Jeg kjenner flere som har flyttet fra Trondheim og opp til Tromsø for å studere fysikk.

Lenke til kommentar
Da har du svært liten innsikt i hva UIT spesialiserer seg innen, og hvor mye bra forskning som har kommet derfra. Tilknytningen til UNIS er stor, og kongsberg spacetec ligger i byen. Trenger ikke si mer, tror jeg.

Jeg kjenner flere som har flyttet fra Trondheim og opp til Tromsø for å studere fysikk.

Jeg tviler ikke, men faktumet er at 11 kom inn i år og i fjor, mens over 40 kom inn i Oslo og NTNU. Det er ikke noe vits i å beholde en studieretning som ingen bruker uansett hvor mye forskning som kommer derifra. Det er sløsing av ressusser.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...