alfao232ga Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 http://www.uio.no/studier/program/fam/om/hvordan-soke.xml Kanskje jeg missforsto det som står der, el. men trenger du faktisk ikke fysikk fra VGS for å studere her? Du kan f. eks. bare ha R1 + kj 1 og 2?! ikke noe fysikk? Danke! Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Nei du trenger det ikke. Men hvis du leser litt nøyere hva som står på emnebeskrivelsene, kan du se det står (Mekanikk) "Det er meget sterkt anbefalt at studentene har full fordypning i fysikk (3FY) fra videregående skole." (Grunnkurs i programmering) "Matematikk fra videregående skole tilsvarende 3MX. Det er en fordel med fysikk tilsvarende 2FY." Kommer litt an på hvor greit du vil gjøre det for deg selv når du studerer. Går sikkert an å komme seg gjennom uten 2/3FY, men da har man virkelig valgt studieretning på grunnlag av null erfaring. Lenke til kommentar
alfao232ga Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Rart at det ikke er obligatorisk... sitter bare å tenker det må være feil . Jeg har bare FY1... tror dere jeg overlever? Endret 6. januar 2009 av alfao232ga Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Tjo. Du kan jo kjøpe 3FY boka (FY2 eller hva det heter nå ) og bla litt i den. Og huske på at du må jobbe *ekstra* godt i de fagene som krever 3FY. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Går fysikk ved ntnu jeg, og det er jo lagt opp slik at man på en måte begynner på nytt, bare enda mer grundig. Så lenge du har litt matteforståelse fra før så er det fullt mulig å klare seg kun med FY1. FY1 ligger forøvrig ca. midt imellom gamle 2fy og 3fy, så det er ikke så ille alikevel. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Jeg synes det er tullete. Er det virkelig så få folk som er interesert i fysikk at vi ikke skal ha noen inntakskrav annet enn studiekompetanse. Jeg synes at det burde ha vært et krav med 4-er i fysikk i andre klasse om man ønsker å studere fysikk. Dermed kan de anta at elevene faktisk kan fysikk før de går inn i linjen. Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 ...det er faktisk så få folk. Fysikkstudiet på UIT hadde kun 7 søkere i fjor. Året før det tror jeg det var et par til, men ikke mange flere. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Nå skal det nevnes at UiT er langt under UiO og NTNU som hadde for mange søkere. Tror ikke det hadde skadet å fått litt inntakskrav. F.eks. "min. 5 i fysikk 1, eller min. 4 i fysikk 2." Og så kunne vi ha lagt ned fysikkdepertamanget i Tromsø. For en sløsing med ressuser. Endret 6. januar 2009 av Camlon Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Da har du svært liten innsikt i hva UIT spesialiserer seg innen, og hvor mye bra forskning som har kommet derfra. Tilknytningen til UNIS er stor, og kongsberg spacetec ligger i byen. Trenger ikke si mer, tror jeg. Jeg kjenner flere som har flyttet fra Trondheim og opp til Tromsø for å studere fysikk. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Da har du svært liten innsikt i hva UIT spesialiserer seg innen, og hvor mye bra forskning som har kommet derfra. Tilknytningen til UNIS er stor, og kongsberg spacetec ligger i byen. Trenger ikke si mer, tror jeg. Jeg kjenner flere som har flyttet fra Trondheim og opp til Tromsø for å studere fysikk. Jeg tviler ikke, men faktumet er at 11 kom inn i år og i fjor, mens over 40 kom inn i Oslo og NTNU. Det er ikke noe vits i å beholde en studieretning som ingen bruker uansett hvor mye forskning som kommer derifra. Det er sløsing av ressusser. Endret 7. januar 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå